  • 1. Data: 2010-05-13 07:32:59
    Temat: Piorun w okolicę :-)
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    Chcę sie podzielić ciekawostką :-)
    Wczoraj wajnęło w dom sąsiada, który jest najniżej, Domy są blisko siebie,
    nie mamy piorunochronów hehe.. jeszcze ale jego dom jest kryty blachą, a
    reszta ceramiką.
    Jemu wypaliło kable w ścianach, a mnie poleciała radiolinia na dachu od
    internetu ale raczej na skutek EMP, a nie bezpośredniego trafienia. Trafiło
    w nigo aż farba na blachodachówce także odpadła :-) Kable ma tak popalone,
    że pod tynkiem pręgi, popękany tynk, nawet okucia w oknach przypalone :-)

    Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być, bo mój
    dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo otaczają
    trafionego ...

  • 2. Data: 2010-05-13 07:48:33
    Temat: Re: Piorun w okolicę :-)
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik kiki napisał:
> [...]
    > dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo otaczają

    Nie chcę Cię martwić, ale gdyby ludzie wiedzieli gdzie pierdyknie piorun
    i dlaczego to niu byłoby szkód tym spowodowanych. Dlatego też pierdyknąć
    może w mały domek kryty szkłem, gdzie naokoło drzewa na 100m wysokie :)

    pzdr.
    rafał

  • 3. Data: 2010-05-13 08:03:59
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości
    > Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być, bo
    > mój dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo
    > otaczają trafionego ...

    Blacha nie ma z tym nic wspólnego - ochrona przed piorunem przez wysokie
    budynki to omalże mit. Wyski obiekt chroni inna na ziemi w promieniu
    zaledwie 1/3 swojej wysokosci czyli prawie nic. Dalej juz działa statystyka-
    na kogo wypadnie na tego bęc :-)

    Natomiast blacha na dachu znakomicie sie nadaje do użycia jako
    piorunochron - wystarczy od niej do ziemi sprowadzić zwody.

    b.

  • 4. Data: 2010-05-13 08:07:03
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Chyba nie ma reguły. Koło mojego sąsiada rośnie spory modrzew - dosłownie 4
    metry od budynku.
    Dom jest kryty blachą i jest od tego modrzewia wyższy o jakiś metr. W
    ubiegłym roku piorun walnął właśnie w modrzewia. Modrzewiowi mocno
    zaszkodziło, bo jest prawie cały suchy. U nas też nie obyło się bez strat.
    ZAbiło faks, wzmacniacz antenowy, telewizor (naprawa 80 zł) i switch od
    internetu.
    Jacek

  • 5. Data: 2010-05-13 08:58:54
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

> [...]
    >
    > Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być, bo
    > mój dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo

    Znajomym kilka dni temu też walnęło. Dom na lekkim wzniesieniu z sąsiadami
    po bokach, krytu dachówką ceramiczną.
    Z podobieństw to tylko ta radiolinia do internetu na dachu się zgadza. Maszt
    z anteną lekko wystawał i to on głównie ściągnął i przyjął uderzenie.
    Instalacja w ścianach wytrzymała ale RTV plus komputery, telefony, modemy
    itp. do wymiany.
    Uraz na całe życie pozostanie.

  • 6. Data: 2010-05-13 09:23:33
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "nacocito" <n...@c...to> wrote in message news:hsgf08$jtq$1@news.onet.pl...

    > Uraz na całe życie pozostanie.

    A właśnie. Mnie wyskakują różnicówki 3fazowe podczas wyładowań

  • 7. Data: 2010-05-13 09:42:28
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]

    > Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być, bo
    > mój dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo

    Piorun niestety kieruje sie wlasna logika i uderza tam gdzie chce i nie
    zawsze z nasza logika. Dla pioruna roznic zbyt wielkich tez nie widze miedzy
    mokrym dachem ceramicznym a mokrym dachem z blachy nie dotykajacym do ziemi.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-05-13 10:31:26
    Od: "gdaMa" <g...@w...pl>

    *kiki*! Zawsze tak wrzeszczysz żeby cię za granicą było słychać (C Pippi):

    > Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być,
    > bo mój dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i
    > częściowo otaczają trafionego ...

    Mam dom pokryty blachą, na wzniesieniu, sąsiadów jak na lekarstwo,
    najbliższe drzewa to wierzby (przycięte) i młode brzózki.

    W zeszłym roku walnęło... gdzieś w linię energetyczną...
    Przeleciało po instalacji w wyniku czego zostały uszkodzone urządzenia
    najbliższe skrzynce rozdzielczej (sąsiadujące przez ścianę). Bezpieczniki
    oczywiście wywaliło (również główny) , ale to nie uchroniło przed
    przeskoczeniem iskry. Poszedł komputer sterujący piecem, pompka obiegowa i
    jedna klawiatura od alarmu.
    O tym, że to przyszło przyłączem dowiedzieliśmy się od energetyków
    sprawdzających instalację - kapturek ze sztycy aż odfrunął.

    Jedyne co radzę to w czasie burzy wyciągać co się da z gniazdek (jak
    wychodzimy z domu tym bardziej) i wykupić dobre ubezpieczenie z opcją
    uszkodzeń wynikających z przepięcia lub wyładowania atmosferycznego.

    --
    Pozdrawiam,
    Magda *gdaMa*

  • 9. Data: 2010-05-13 10:52:26
    Temat: Re: Piorun w okolic? :-)
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Maniek4 napisal:
> [...]
    > mokrym dachem ceramicznym a mokrym dachem z blachy nie dotykajacym do ziemi.

    Jest spora różnica. Pamiętaj, że prekursor wyładowania, który tworzy
    kanał wyładowania, startuje z ziemi. I w tym momencie ostre krawędzie mokrej
    blachy są znacznie lepszym punktem startowym niż obłe ceramiczne dachówki.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2010-05-13 11:29:38
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Jacek_P pisze:

> [...]
    > blachy są znacznie lepszym punktem startowym niż obłe ceramiczne dachówki.

    Inni - np Wikipedia - mówi inaczej. Start od chmury kanalem
    wyznaczonym przez promieniowanie kosmiczne ew. inne przypadki jonizacji.
    --
    A S