    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 24 Feb 2021 06:17:44 -0800 (PST)
    Subject: Re: Podatku katastralnego nie bedzie
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 24 lutego 2021 o 15:16:26 UTC+1 Zenek Kapelinder napisał(a):
    > Zalety podatku katastralnego:
    >
    > - zwiększenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego
    >
    > - uzależnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego od prowadzenia
    racjonalnej, podnoszącej wartości nieruchomości polityki przestrzennej

    > - w krajach i jednostkach administracyjnych gdzie został wprowadzony sprzyja
    uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

    > - prowadzi do uporządkowanej urbanizacji, wspiera racjonalny rozwój miast, zwiększa
    dostępność mieszkań i domów na rynku (jednostki samorządu terytorialnego zarabiają na
    zagospodarowanych i płacących wyższy podatek katastralny
    nieruchomościach)uporządkowanie kwestii własności nieruchomości (m.in. pozytywny
    wpływ na bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami)ograniczenie tzw. szarej strefy
    podatków lokalnych

    > - może być uzasadniony społecznie (właściciele droższych nieruchomości płacą
    proporcjonalnie wyższy podatek)pozytywny wpływ na dystrybucję bogactwa w
    społeczeństwie (bardziej proporcjonalne rozłożenie ciężarów podatkowych)ograniczenie
    spekulacyjnego inwestowania w nieruchomości

    > - stanowi impuls do zagospodarowania niewykorzystywanych teraz nieruchomości
    >
    > - uporządkowanie przestrzeni publicznej (podatek może zachęcać do rozbiórki
    budynków i budowli, których nie udało się zagospodarować, w tym obiektów niskiej
    jakości, szpecących krajobraz)zwiększa powszechną dostępność informacji na temat
    zasobów terenów, dostępną potencjalnym inwestorom, dzięki udostępnianiu przez władze
    lokalne, zwykle w formie elektronicznej, bazy danych i map dotyczących oszacowanej
    wartości, istniejącego i dopuszczalnego sposobu zagospodarowania poszczególnych
    działek, mediów dostępnych na działce etc.

    > - związana z wprowadzeniem podatku jawność i łatwa dostępność istotnych informacji
    o nieruchomościach ma pozytywny wpływ na zdolność do racjonalnego podejmowania
    decyzji tak przez inwestorów, jak i władze lokalne - zwiększa ruch inwestycyjny w
    nieruchomości

    > - podnosi świadomość właścicieli o istnieniu korelacji pomiędzy wartością ich
    nieruchomości, traktowanej jako istotna inwestycja, a sposobem wydawania zasobów
    miejskich, czy gminnych - sprzyja nadzorowi społecznemu nad działaniami samorządu
    lokalnego

    > - mieszkańcy gmin otrzymujących szerszy zakres usług komunalnych, (występujące w
    dużych miastach usługi komunikacji zbiorowej, dostęp do szkół i instytucji
    kulturalnych, rozwiniętej sieci dróg) płacą proporcjonalnie wyższy podatek za
    administrację i utrzymywanie tej infrastruktury, od mieszkańców gmin wiejskich, gdzie
    są one niedostępne w tym zakresie.

    > Wady podatku katastralnego:
    >
    > - wzrost obciążeń podatkowych właścicieli nieruchomości, co z kolei może wywołać
    wzrost kosztów wynajmu i użytkowania nieruchomości

    > Dlaczego wkleiłem tylko jedna z trzech wad. Bo ta wada to zysk budżetu. Wyższe
    koszty najmu to wyższe podatki. W artykule wymieniają jeszcze dwie wady. Typowo
    administracyjne. Więcej na Interii napisali.
    > Przy takiej argumentacji ministerstwa finansów wprowadzenie podatku katastralnego
    jest niemożliwe.
    https://biznes.interia.pl/podatki/news-fiskus-odzegn
    uje-sie-od-podatku-katastralnego,nId,5069658