  • 11. Data: 2023-06-16 18:52:07
    Temat: Re: Podobno panele fv nie takie trwałe jak sprzedawcy twierdzili
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 16 June 2023 at 14:04:40 UTC+2, M M wrote:
    > Może po prostu u Niemców są gorsze warunki odsprzedaży nadwyżek do sieci, u nas dla
    nowych instalacji też już są gorsze (net billing) powstaje niewiele, ale większość
    instalacji jest nadal na starych zasadach (net metering) i może mieć ten zwrot
    szybszy, teraz przyspieszył jeszcze bardziej jak energia podrożała. Proponuję nie
    stawiać bezpodstawnych zarzutów kradzieży. Samodzielny montaż nie jest zabroniony
    (przy założeniu posiadania uprawnień elektrycznych). Oczywiście jest ryzyko że
    państwo wywinie jakiś numer i nie dotrzyma danego słowa (15 lat na starych zasadach),
    nie wiadomo co będzie w przyszłym roku - ale to dotyczy każdej inwestycji, tu skala
    jest na tyle duża że posiadacze PV w razie potrzeby mogą się zorganizować i zaskarżyć
    to gdzieś wyżej, czasem się udaje jak z kredytami CHF (biedne banki, trochę mniej
    zarobią).

    pogadajec, pogadajec, mi do jajec

    Ale pamiętajcie Zenki,
    kupująć solary, nalezy dokupić nadmiarowo 10% dodatkowo
    czyli jak instalujemy 10 paneli to kupujemy 2 na zapas.

    A po co >?

    A po to, że gdy za 5 lat 1 padnie, to go wy,mienimy na nowy
    i dalej 5 lat instalacja dziala.

    A jak nie mamy zapasowych paneli na wymianę
    to ich już nie dokupimy bo zmienia się moc, zmienia wydajnośc, zmieniają się rozmiary

    O każdy Mimiec co buduje farmę solarną, przechowuje w magazynie dodatkowe 10% paneli
    na wymiany,
    gdy pękną, rozszczelnią się, gdy piorun uderzy i spali

    wtedy Mimiec wymienia wadliwe a nie likwiduje cała farmę solarną

  • 12. Data: 2023-06-17 15:07:23
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 czerwca 2023 o 18:52:10 UTC+2 a a napisał(a):
    > kupująć solary, nalezy dokupić nadmiarowo 10% dodatkowo
    > czyli jak instalujemy 10 paneli to kupujemy 2 na zapas.

    Dlaczego ten zapas ma bezczynnie leżeć w magazynie i nie produkować energii? Wtedy
    też się może uszkodzić jak się ktoś o niego potknie. Można sprytniej - niech te
    zapasowe też pracują, jak jakiś padnie to skrócić o niego string (zastąpić kawałkiem
    przewodu), napięcie i moc proporcjonalnie się obniży ale instalacja będzie nadal
    działać, póki nie dojdziemy do dolnego końca zakresu napięć wejściowych falownika.
    Osobnym wyzwaniem jest znalezienie który konkretnie padł, podobno da się zobaczyć za
    pomocą kamery termowizyjnej jak któryś się lokalnie przegrzewa, ale to dość drogi
    sprzęt i nie każdy ma.

    Czasem trochę trudniej bo 2 stringi wschód-zachód łączone równolegle pod 1 wejście
    MPPT falownika, wtedy trzeba skrócić oba stringi tak samo i zostaje nam 1 sprawny
    panel jako zapas na kolejną awarię. Ale kupować 2 na zapas do instalowanych 10 to
    czysta niegospodarność, takie rzeczy to tylko w wysoko dotowanych projektach unijnych
    ;)

  • 13. Data: 2023-06-19 02:21:00
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 17 June 2023 at 15:07:26 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    czysta niegospodarność, takie rzeczy to tylko w wysoko dotowanych projektach unijnych

    Skracanie stringów trzeba przetestować, bo string daje napięcie, a słońce zmienia
    prąd.

    Jak będzie 15 paneli w stringu i jeden wypadnie, to da się żyć,
    ale na dużej farmie, stringów jest więcej niż 2 i zapas to zapas.

    Podobnie ze stringami w UPS-ach.
    Nie pada cały string ale 2-3 aku w stringu, ale wymienia się całe stringi, bo nie ma
    zapasu na wymianę, a aku musi być ładowany aby działał
    i nie skraca się stringów, tylko wszystkie aku na złom.

  • 14. Data: 2023-06-19 13:19:50
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 02:21:01 UTC+2 a a napisał(a):
    > Skracanie stringów trzeba przetestować, bo string daje napięcie, a słońce zmienia
    prąd.
    Testowałem w przeciwną stronę (wydłużanie) - naprawdę działa, falowniki mają na ogół
    dość szeroki zakres napięć wejściowych i same szukają optymalnego punktu pracy
    (MPPT).
    Nawet jak panele są lekko różne (łączyłem szeregowo 5*380W i 3*360W), oczywiście te
    słabsze decydują o mocy całości ale jak to jest 5% różnicy na 1 stringu a jest to
    część większej instalacji z której to jest 1% to nie jest to jakiś dramat. Leżące w
    magazynie produkują zero a gwarancja i tak im biegnie.

> [...]
    ma zapasu na wymianę, a aku musi być ładowany aby działał
    > i nie skraca się stringów, tylko wszystkie aku na złom.

    Właśnie tu nie jest podobnie, bo UPS jest projektowany na określone napięcie baterii
    akumulatorów, ogniw szeregowo musi być tyle ile trzeba i w jednakowym stanie.
    Inaczej te słabsze przy ładowaniu są przeładowywane a przy rozładowaniu nadmiernie
    rozładowywane (albo nawet odwraca się biegunowość) więc szybko padają, nową baterię
    składa się z możliwie jednakowych (najlepiej nie tylko tego samego typu ale nawet ta
    sama data produkcji). Gdybyśmy tylko wymieniali uszkodzone ogniwa na nowe, dość
    szybko zajedziemy pozostałe jako te słabsze. Chociaż technicznie jakby się ktoś
    uparł to dałoby się skonstruować UPS-a pracującego z konfigurowalną liczbą ogniw
    szeregowo - ale producentowi na tym nie zależy, woli by częściej wymieniać całą
    baterię (oczywiście najlepiej na drogą oryginalną od producenta). Dlatego też często
    aku są umieszczane obok grzejącej się elektroniki, by szybciej padały. Są nieliczne
    wyjątki jak mój wiekowy Compaq T2400h który stoi na identycznej wielkości osobnym
    pudełku z samymi aku (48V 17Ah) dzięki czemu ich nie podgrzewa.

  • 15. Data: 2023-09-25 20:06:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > No faktycznie, lepiej zapłacić tanio chinolowi i kupić 1W za 3
    > zeta, niż przepłacić w Polsce i dostać 1W za 1,5 zeta :] Rewelka,
    > dawaj wincy takich ofert :P

    No ale przeciez uczciwie napisał ze znajomi nie sa zadowoleni z jakosci
    tylko z darmowej dostawy... :-DDD

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle

  • 16. Data: 2023-09-25 20:06:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik ptoki (ptoki) s...@g...com ...

    > Moge
    > ci wystawic przez ali jak wolisz.

    Przyznam ze to mnie rozjebało na maksa...
    Ten aa jest jeszcze głupszy niz myslałem.
    Dobrze ze banik juz dawno poleciał :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami