    From: alberciq <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepła czy biomasa?
    Date: Tue, 23 Oct 2018 12:47:37 +0200

    W dniu 23.10.2018 o 12:04, k...@g...com pisze:
    > Czołem,
    >
    > Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat źródeł ciepła w domu jednorodzinnym. W
    przestrzeni dwóch najbliższych lat stanę przed wyzwaniem budowy domu. Chciałbym
    zrealizować to metodą gospodarczą. Jakie źródło ciepła preferujecie w obecnej chwili?
    Pompa gruntowa? Powietrzna? Pellet? Prąd? Raczej będę unikał węgla, chciałbym
    zainwestować w izolację i osiągnąć niski współczynnik przenikania ciepła osiągając
    status budownictwa energooszczędnego. Zależy mi na możliwie najlepszym stosunkiem
    ceny do jakości.

    zdecydowanie pompa ciepła, jak masz warunki(powierzchnia i rodzaj
    gruntu) to samodzielne wykonanie wymiennika poziomego wyjdzie śmieszne
    pieniądze (materiał + korparka) jak nie masz warunków, to pompa
    powietrzna, ale wypadało by mieć alternatywne dogrzewanie na największe
    mrozy(np kominek)

    w mojej miejscowości mogłem skorzystać z dofinansowania na pompę ciepła
    10tyś ale warunkiem było że będzie to jedyne źródło ciepła więc tu
    trzeba uważać.

    Moim zdaniem ważniejsze niż cena paliwa jest izolacja budynku i
    bezobsługowość. Przy najdroższym paliwie koszt grzania będzie bardzo
    niski jeżeli masz dobrze zaprojektowany i zaizolowany dom. A jak sam
    robisz, to najkorzystniejsza jest pompa gruntowa z poziomym wymiennikiem
    - do tego żadnego specjalisty z papierami nie potrzeba.