    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Fri, 6 Apr 2018 08:48:57 +0200

    Thu, 5 Apr 2018 14:22:39 -0700 (PDT), l...@g...com

    > Podaj mi typ kotła na ekogroszek o mocy nominalnej 5 kW, taki mi bedzie pasował.
    > Nie podasz mi, bo takich nie ma. Były o mocy 7 kW, przy czym palnik i wymiennik
    > spokojnie wyciągał 12 -15 kW.

    O tym między innymi piszę. Z kotłami na pelet jest podobnie, tylko gorzej,
    bo musza pracować na wyższych temperaturach niż wyngiel. Ergo, pelet często
    potrzebuje bufora, aby zmniejszyć czas pracy kotła w niekorzystnych
    warunkach.

    Jak już napisałem w OP, potrzeba będzie przy -20sC urządzenia o mocy 6kW --
    problem w tym że w tym roku takiej temperatury nawet nie było. Maksymalnie
    zimno w Wawie na Okęciu było -15sC w nocy przez 3 dni, kolejne 3 dni około
    -13 i reszta powyżej -10. Na Suwałkach, sprawdziłem z ciekawości, było
    -21sC i -20sC czyli w sumie dwa takie dni (a raczej znowu noce, bo w dzień
    już było znacznie cieplej). Więc tak realnie to tej mocy by stykło 4-5kW, a
    każdy inny 3kW.

    > Obecnie ma kocioł o mocy nominalnej 15 kW. Palnik wyciąga 25 kW, taka
    > rzeczywistość. Teraz można oczywiście rozważac montaź pompy ciepła ald
    > kilka lat temu nie było to takie oczywiste.

    Od dawna było to oczywiste tak samo jak dzisiaj.
    Po prostu nie było to, i nie jest, oczywiste dla wszystkich.

    > Co do docieplenia na ścianach(i nie tylko), powyżej pewnej grubości
    > to sztuka dla sztuki.

    Zgadzam się, szczególnie jak ktoś na strop daje tyle co kot napłakał i
    wentyluje grawitacją i planuje grzać węglo- albo peletosyfkiem.

    --
    Pozdor
    Myjk