    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Poważne pytanie do poważnej grupy
    Date: Wed, 7 Sep 2022 14:55:18 +0200

    On 07/09/2022 14:30, Mateusz Viste wrote:
    > Nie czytasz ze zrozumieniem.
    > Na chodzenie boso jest dla nas już za późno.

    Podobnie jak używanie posłańców lub budek telefonicznych zamiast
    telefoni komórkowej?

    Widzę w tobie tęsknotę za czasami minionymi. Jedną z najlepszych rzeczy
    jakie są w czasach minionych jest to, że są minione. W większości rzeczy
    które przychodzą mi na myśl.

    Chodzenie boso po polu buraków mieści się w tym twierdzeniu.

    To odwrotnie, niż w mózgach konserwatystów, gdzie rzeczy są niesłusznie
    mionione.

    > No właśnie - delikatne stopy. Tak je sobie ulepszyliśmy.

    Nie. Ewolucja nic nie zdążyła nic istotnego z naszymi stopami zrobić.
    Możesz na spokojnie obajrzeć sobie dzikie plemiona biegajace bez
    Adidasów po dżungli w Amazonii. Mają takie same stopy jak nasze. Dzieli
    nas ewolucyjnie koło 4-10 tyś lat, czyli kompletnie nic.

    Nikt nie broni Ci zamieszkać w ziemniance w środku puszczy i biegać
    boso. Ale długo nie wytrzymasz. To zły klimat jest.

    Możesz też mieszkać z dzieckiem w ziemiance w środku wsi, bez smartfona
    i nazywać to zdrowym wychowaniem. Ale długo nie wytrzyma (dziecko). To
    złe wychowanie jest.

    > Ciekawa
    > lektura, gdybyś zdołał kiedyś wyleczyć się ze swojego chronicznego
    > zadufania: https://refs.ahcuah.com/papers/shulman.htm

    Ale nie ma nic do rzeczy. Ona pokazuje jakiś koszt chodzenia butach.
    Jednak zapominasz, że kosz chodzenia boso też istnieje i wydaje się być
    wyższy, niż buty. Innymi słowy oba rozwiazania są złe, ale niekoniecznie
    tak samo złe.

    Koszt posiadania smarfona i nieposiadania smarfona istnieje. Ale nie są
    równe i nie ma trzeciej drogi. W opinii dzieci, nieposiadanie smartfona
    powoduje wykluczenie społeczne i tego nie zmienisz.

    I tak prawdę mówiąc: nie kojarzę ani jednej osoby, która na stare lata
    miała by problem z chodzeniem wynikajacy z noszenia butów, nawet szpilek.

    Znam natomiast kolesia który stracił pół prawej nogi w wyniku infekcji
    po wdepnięciu w lesie w sęk jak chciał latać w prześcieradle i wianku za
    młodu. Przy czym ja nie wyciągam z tego wniosków ogólnych. Tak tylko
    zauważam.

    A ludzi, którzy w ostatnich 5 latach musieli *nagle* użyć smartfona, bo
    wczesniej udawali "zdrowych konserwatystów" znam na pęczki. Większość
    się ukrywała przez lata ze swoją dysfunkcją intelektualną za ścianą
    "zdrowego rozsądku" i "Za moich czasów", ale już dalej nie da rady,
    dotarli do ściany i król jest nagi, bajki o tym jak to byli mądrzy za
    młodu przestały mieć sens. Postęp ma to do siebie, że wyklucza słabsze
    jednostki, ujawniając ich słabości. Uważaj, aby nie wykluczył Ci dziecka.