  • 1. Data: 2010-01-06 18:48:29
    Temat: Przerwy technologiczne
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Zastanawiam się ile i jak długie powinny być przerwy technologiczne
    podczas budowy domu jednorodzinnego w technologii murowanej. Mam na
    myśli dom parterowy z poddaszem użytkowym bez piwnic. Wychodzi mi co
    następuje:

    odczekanie po zalaniu fundamentu/ławy - z tydzień
    po zalaniu ścian fundamentowych o ile są lane - z tydzień
    po ewentualnym murowaniu/domurowywaniu ścian fundamentowych - z tydzień
    po zalaniu chudziaka z tydzień
    po zalaniu stropu ze dwa tygodnie
    nie liczę lanych nadproży, bo tu też ze trzy tygodnie trzeba, żeby można
    było bezpiecznie zdjąć szalunki, ale można spokojnie w tym czasie
    wykonywać inne prace na budowie.

    I teraz wykończeniówka:
    po tynkach... czekać chyba nie trzeba na nic, bo mokre tynki nie
    przeszkadzają hydraulikowi :-), ale już zabudowy g-k nie należy robić
    przed wyschnięciem tynków i wylewek, bo karton zanadto zmięknie :-).
    z ocieplaniem poddasza chyba nie trzeba czekać, bo paroizolację od spodu
    i tak się układa, a ta zapobiegnie zawilgodzeniu wełny

    Na jakie jeszcze przerwy technologiczne muszę się przygotować w czasie
    wykańczania?
    Kiedy najlepiej zrobić ocieplenie ścian i elewację? Czy można zrobić
    ocieplenie np. jesienią i zaciągnąć klejem, a elewację zrobić wiosną?
    Czy muszą być spełnione jakieś szczególne warunki, by można było
    przystąpić do zakładania ocieplenia? - zakładamy, że dom już stoi :-),
    ale jest jeszcze dość mokry - ściany zbudowane na wiosnę.

    Wreszcie jak będzie lepiej: zrobić tynki, wylewki, hydraulikę i
    elektrykę w nadchodzącym sezonie a z wprowadzeniem się poczekać do
    wiosny, czy przy spełnieniu jakichś warunków można się wprowadzać już w
    jesieni/przed zimą? Jakie to miałyby być warunki techniczne?
    [wyschnięcie/związanie/'wysezonowanie' czegoś tam - czego? :-)

    Pytam, bo raczej laikiem jestem i chociaż raczej większość spraw udało
    mi się dotychczas przewidzieć, to chciałbym napotkać jak najmniej
    niespodzianek.

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2010-01-06 21:54:09
    Temat: Re: Przerwy technologiczne
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote in message

    > odczekanie po zalaniu fundamentu/ławy - z tydzień

    Ze 2 tygodnie. Po tygodniu jeszcze beton będzie dawał sie dziobac młotkiem.
    Sam zobaczysz. Dopiero w 2 tygodniu twardnieje na kamień.

    > po zalaniu ścian fundamentowych o ile są lane - z tydzień

    Nie ma sensu ich lać. Jeśli jest kłopot z wytrzymałością boczną to 2 druty w
    każdą spoine z bloczków i ewentualnie słupy.
    Tutaj samo się "odczekuje" w trakcie roboty.

    > po ewentualnym murowaniu/domurowywaniu ścian fundamentowych - z tydzień
    Nie tu się muruje kilka dni więc wytrzymałości nabiera w trakcie. Fundament
    i stropy najważniejsze.

    > po zalaniu chudziaka z tydzień

    w ogóle. Za 2 dni można chodzić po nim.

    > po zalaniu stropu ze dwa tygodnie

    O tak tu co najmniej 2 tygodnie.

    > nie liczę lanych nadproży, bo tu też ze trzy tygodnie trzeba, żeby można
    > było bezpiecznie zdjąć szalunki, ale można spokojnie w tym czasie
    > wykonywać inne prace na budowie.

    Ale szalunków w ogóle nie zdejmować ! Po co? Niech pod stropem i nadprożami
    sa tam i dłużej aż zaczna przeszkadzać. Nie wyjmować szybciej niż po
    miesiącu.

    Najważniejsze jest czekanie przy malowaniu farbami lateksowymi :-)
    Jak ci pomalują po 1-2 dniach to farby odejdą :-)

    Jedynie musisz się przejmować stropami i fundamentem. Tynki i posadzki
    dobrze żeby stały kilka miesięcy. W ogóle to jak zrobia posadzki i tynki to
    niech dom postoi do nowego sezonu.

  • 3. Data: 2010-01-06 22:32:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kiki pisze:
    [..]

    > Ze 2 tygodnie. Po tygodniu jeszcze beton będzie dawał sie dziobac młotkiem.
    > Sam zobaczysz. Dopiero w 2 tygodniu twardnieje na kamień.

    Już są zrobione :-) i stały trochę - nawet nie pamiętam za bardzo ile,
    ale na pewno co najmniej tydzień, potem szalunek, lanie i na niższej
    części majster podmurował, żeby nie robić aż takich wysokich ścian
    lanych. Pod ostatnią warstwę bloczków powkładał druty zbrojeniowe, nawet
    je pozaginał... porządny gość :-)

    [..]
    > w ogóle. Za 2 dni można chodzić po nim.

    U mnie chudziak czekał chyba z miesiąc, ale potem można było paleciakiem
    po nim porozwozić chyba coś ok 20 palet maxa :-) i w ten sposób podać go
    pod sam nos.

> [...]

    > Ale szalunków w ogóle nie zdejmować ! Po co? Niech pod stropem i nadprożami
    > sa tam i dłużej aż zaczna przeszkadzać. Nie wyjmować szybciej niż po

    Strop stał chyba z półtora miesiąca w szalunku - potem majster zdjął, bo
    mrozy i stwierdził, że jakby zostawić, to mróz mógłby wysadzić chudziak,
    a wtedy i strop... i narobić trochę bałaganu :-). Lepiej było zdjąć.
    Teraz jest zalany strop i czekamy do wiosny z ściankami poddasza i
    dachem. Chcę rozplanować mniej więcej prace wykończeniowe.

    > Najważniejsze jest czekanie przy malowaniu farbami lateksowymi :-)
    > Jak ci pomalują po 1-2 dniach to farby odejdą :-)

    Now właśnie malowanie chcę odstawić jako jedną z ostatnich robót i od
    potynkowania może upłynąć ze dwa, może trzy miesiące czy to wystarczy
    przy solidnym wietrzeniu? - będzie wtedy lato :-)

    > Jedynie musisz się przejmować stropami i fundamentem.

    No to mam je już poza sobą. Stoją, nie popękały, nie ugięły się :-)

    Tynki i posadzki
    > dobrze żeby stały kilka miesięcy. W ogóle to jak zrobia posadzki i tynki to
    > niech dom postoi do nowego sezonu.

    No właśnie chcę się wprowadzić przed zimą raczej - względy 'inne' :-).

    pozdr.
    robercik-us

  • 4. Data: 2010-01-07 07:01:44
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > odczekanie po zalaniu fundamentu/ławy - z tydzień

    2-3 dni wystarczą. Co z tego, że beton będzie miał dopiero z 10%
    swej wytrzymałości. Przeciez nie postawisz na tych ławach od razu
    całego domu, a zaledwie ściany fundamentowe, stanowiące mniej niż
    kilka % planowanego obciążenia.

    > po zalaniu ścian fundamentowych o ile są lane - z tydzień

    Tu się nie wypowiadam, bo nie wiem, ścianki murowałem z bloczków.

    > po ewentualnym murowaniu/domurowywaniu ścian fundamentowych - z
    > tydzień

    Przed zasypaniem i zagęszczeniem - warto, żeby ściany trochę
    odstały, ale u mnie ta przerwa wyszła jakoś sama, nikt nie czekał z
    założonymi rękami, jedynie jedną ścian ę fundamentową, która została
    wymurowana jakoś na końcu, dosypali i dogęścili też na końcu.

    > po zalaniu chudziaka z tydzień

    Dwa dni. I po prostu dalej się muruje od ścian zewnętrznych, nie
    stawiając od razu palet z pustakami na tej wylewce.

    > po zalaniu stropu ze dwa tygodnie

    Tu nie ma przeproś, trzeba odczekać.

    > nie liczę lanych nadproży, bo tu też ze trzy tygodnie trzeba, żeby
    > można było bezpiecznie zdjąć szalunki, ale można spokojnie w tym
    > czasie wykonywać inne prace na budowie.

    Normalne nadproża ktoś jeszcze robi lane? U mnie wszędzie
    prefabrykaty były. A nienormalne, żebra i podciągi zostały wylane
    wraz ze stropem i w ramach jednych dwóch tygodni sobie "doszły".

    > po tynkach... czekać chyba nie trzeba na nic, bo mokre tynki nie
    > przeszkadzają hydraulikowi :-),

    Jestem zdania, że hydraulikowi nie powinny przeszkadzać żadne tynki,
    hydraulik powinien zrobić swoje przed tynkarzami.

    > Na jakie jeszcze przerwy technologiczne muszę się przygotować w
    > czasie
    > wykańczania?

    Przede wszystkim nie planuj budowy tak co do dnia, bo tak się nie
    da. Mnóstwo rzeczy Ci powychodzi w trakcie i najlepiej się nie
    stresować, tylko być elastycznym.

    J.