  • 21. Data: 2010-03-16 17:43:59
    Temat: Re: Spawarka
    Od: "Piotr Dino Zaur" <g...@f...onet.pl>

    "Piotr Dino Zaur" <g...@f...onet.pl> wrote in message
    news:hnlr2d$eka$1@news.onet.pl...

    > "Art" <s...@o...pl> wrote in message

    > Nie znasz się, w życiu nie pospawałeś niczego.
    > Wklejam link do markowych spawarek tej samaj grupy - "dla hobbystów".
    >
    > http://tinyurl.com/y9s6n2e

    Hallloooo!!! kolego Art, nie widze zadnego komentarza? Wkleilem link do
    calego asortymentu spawarek produkowanych przez niekwestionowanego
    europejskiego producenta, by pokazac, ze 10% cykl pracy to nie wynalazek
    chinski. TO NORMA.
    Myslalem, ze albo odszczekasz, albo znajdziesz cos, co spowoduje iż Twoje
    bedzie na gorze.

    -
    Piotr Dino Zaur

  • 22. Data: 2010-03-17 06:45:59
    Od: "Art" <s...@o...pl>

> [...]
    > chinski. TO NORMA.
    > Myslalem, ze albo odszczekasz, albo znajdziesz cos, co spowoduje iż Twoje

    Wkleiłes link do spawarek o niebo lepszych i dwa razy droższych od tego co
    chciał kupić autor wątku. Ja po nauczkach z dwoma czy trzema tanimi
    spawarkami nabyłem superlekką spawarkę ESAB Caddy model LHO bodaj 150,
    kosztowała nieco ponad 2000 zł. Termik jeszcze nie zadziałał w tej spawarce
    choć czasami kilkanaście elektrod jedna za drugą wypaliłem.

  • 23. Data: 2010-03-17 09:35:57
    Od: DigTel <a...@g...pl>

    Nie wiem na ile znacie się na mocy, prądzie itp.
    Jednak tak na logikę spawarka z aukcji ma bezpiecznik 16A - jakim więc
    cudem może mieć moc dwa razy większą 7,4kW, niż bezpiecznik który
    wyłączy ją przy 3,6kW?
    Po drugie napięcie biegu jałowego 48V, to minimum, i ciekawe do ilu mu
    spadnie po złapaniu łuku - będzie tylko smarkać zamiast spawać. Do
    spawania płynnego musiałoby być 50 - 70V, w zależności od ustawionego
    prądu (oczywiście tu trzeba pamiętać o pozycji i elektrodach)
    Co do Twojego linku, jak już zapodałeś to sam zobacz jakie tam są
    parametry - 50 - 140A / pobór prądu 41A - zobacz czy instalacja w domu
    Ci tyle wytrzyma;-), o przedłużaczu i gniazdkach nie wspomnę, zresztą
    nawet ta z aukcji teoretycznie w czasie spawania powinna pobierać do
    32A, przy zajarzeniu łuku tak z dwa razy tyle.
    Jasne nikt nie każe spawać maksymalnym prądem, ale po coś kupuje się
    spawarkę o takim zakresie.
    Moja po kilku spawaniach mimo wentylatora skończyła tak:
    http://digtel.pl/?q=spalona-spawarka-transformatorow
    a-st160.jpg
    Do spawania z prądem maksymalnym się nie nadaje i tyle.

  • 24. Data: 2010-03-17 18:30:28
    Od: "Piotr Dino Zaur" <g...@f...onet.pl>

    "DigTel" <a...@g...pl> napisal

    > Nie wiem na ile znacie się na mocy, prądzie itp.

    Kolego, - do oceny strony elektrycznej spawarki znajomość prawa Ohma jest -
    wierz mi - niewystarczająca. Transformator spawalniczy jest urządzeniem
    elektrycznym pracującym w specyficznych warunkach - jego normalnym stanem
    pracy jest stan zwarcia. Ta właściwość determinuje jego budowę, zastosowane
    materiały i parametry; - nie uczą tego w każdej szkole i na każdym poziomie
    nauki. Pisze to tylko dlatego, byś zrozumiał, że nie każdy absolwent
    kierunku elektrotechnicznego politechniki posiadł stosowną wiedzę w tym
    temacie. Tej wiedzy moze nie mieć nawet abslowent kierunku "maszyny i
    urządzenie elektryczne". Zakladam natomiast, że miał tą wiedzę konstruktor
    urządzenia o którym mówimy - nie może być inaczej. 70% transformatorów małej
    mocy jest obecnie produkowane w Chinach, wiec są specjalistami.

> [...]
    > spawania płynnego musiałoby być 50 - 70V, w zależności od ustawionego
    > prądu (oczywiście tu trzeba pamiętać o pozycji i elektrodach)

    Ten akapit świadczy, że nie tylko nie wiesz tego ze szkoły, ale nawet nie
    próbowaleś poczytać - choćby w necie. Napięcie biegu jalowego w tej prostej
    spawarce to nic innego jak napięcie uzwojenia wtórnego. To napięcie jest
    napięciem zapłonowym łuku i tyle. 48V jest do tego celu całkowice
    wystarczające (poczytaj mi. o elektrodach). Gdyby producent dodał parę
    wolt, spawarka ze względu na przepisy nie moglaby się znaleźć na rynku wielu
    krajów - przez te 48V jest bezpieczniejsza. Napięcie zapłonu ma się nijak do
    jak piszesz "spawania płynnego", natomiast mogę Ci odpowiedzieć do ilu wolt
    to napięcie spadnie po zlapaniu łuku - do ok. 25. Na takie napięcie jarzenia
    łuku projektuje się spawarki.
    Więcej mi sie pisać nie chce.

    -
    Piotr Dino Zaur

  • 25. Data: 2010-03-17 21:14:25
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Więcej mi sie pisać nie chce.

    Moja mała prośba, żebyś jednak coś jeszcze napisał :-), bo widzę, żeś
    obeznany w temacie.
    Grupa budowlana, więc i spawarki o których mówimy z przeznaczeniem na
    budowę i do amatorskiego zastosowania w przyszłości. Zastanawiam się
    właśnie nad kupnem takowej, gdyż w najbliższych planach ogrodzenie na
    metalowych słupkach, schody na konstrukcji z profili, i parę innych
    drobiazgów zawsze się znajdzie...
    Nie chce wydawać majątku, ale też nie chcę wyrzucać pieniędzy w błoto.
    Poczytawszy fora specjalistów, widzę, że w pogardzie są małe, tanie i
    amatorskie urządzenia, a ceny godnych uwagi zaczynają się od 2-3 tys.
    Dla mnie za drogo. Wstępnie zdecydowałem się na jakiś niewielki
    inwerter (inwertor, nie wiem jak się to poprawnie pisze), z powodu
    ceny właśnie, mobilności, nieskomplikowanej obsłudze. Budżet do 1000
    PLN (choć dobrze by było jeszcze mniej). A więc koledzy: co macie i
    jak wam się sprawuje, kto jest zadowolony, a kto wtopił i co kupił po
    raz drugi, konkretne produkty poproszę... ja wiem, że trzeba patrzeć
    na te wszystkie cykle, prądy, aluminiowe trafa, porównywać i
    przeliczać... ale mnie od tego patrzenia tylko głowa boli :-)) a
    spawarki jak nie ma tak nie ma...

    pozdrawiam
    s_13

  • 26. Data: 2010-03-17 21:32:35
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    d.googlegroups.com...
    Nie chce wydawać majątku, ale też nie chcę wyrzucać pieniędzy w błoto.
    ----------------------
    Weź z jak najdłuższą gwarancją (2 lata minimum).
    Jak Cię stać - to coś z Bestera
    (obecnie Lincoln Electric).

    Pzdr

    JKK

  • 27. Data: 2010-03-18 00:23:01
    Od: DigTel <a...@g...pl>

> [...]
    > pracy jest stan zwarcia. Ta właściwość determinuje jego budowę, zastosowane
    Nie no te spawarki z aukcji to parametry, budowa, a szczególnie
    materiały, wypas po prostu. blachy transformatora rdzewiejące,
    wentylator dmuchał słabiej niż w zasilaczu z kompa, elektroda 2,5 to
    szczyt marzeń, wyłączał ją termik jak już miały uzwojenia 140oC, więc
    nie opowiadaj bzdur i nie porównuj Besterki do tego szajsu chińskiego.
> [...]
    > nauki. Pisze to tylko dlatego, byś zrozumiał, że nie każdy absolwent
    > kierunku elektrotechnicznego politechniki posiadł stosowną wiedzę w tym
    Znaczy jak rozumiem 7400W w spawarce nie ma przełożenia na pobór
    trzydziestu kilku A prądu ze źródła zasilania, to może by to
    podciągnąć pod perpetum mobile. Bo moim zdaniem parametry baaardzo
    mocno naciągane. I co za tym idzie nie pospawa takimi elektrodami
    jakby mógł przy prądzie 180A

    > Ten akapit świadczy, że nie tylko nie wiesz tego ze szkoły, ale nawet nie
    > próbowaleś poczytać - choćby w necie. Napięcie biegu jalowego w tej prostej
    > spawarce to nic innego jak napięcie uzwojenia wtórnego.
    Ze szkoły fakt wiele nie pamiętam, ale z racji, że ojciec mój przez 40
    lat miał do czynienie tylko i wyłącznie ze spawarkami i spawaniem, to
    literaturą mógłbym się pewnie zasypać. Tylko po co skoro tak
    szczegółowa wiedz raczej mi się nie przyda, a to co piszę to piszę z
    doświadczenia, żeby ktoś nie kupił sprzętu niewartego nawet połowy
    kwoty. Z tej samej przyczyny odradzałbym kupowanie wielu innych
    sprzętów, bo sama ich konstrukcja daje pewność, że szybko zakończą
    żywot.
    I czy ja gdzieś napisałem, że to napięcie w czasie spawania? czytaj ze
    zrozumieniem.

> [...]
    > wolt, spawarka ze względu na przepisy nie moglaby się znaleźć na rynku wielu
    > krajów - przez te 48V jest bezpieczniejsza
    Dokładnie jest bezpieczniejsza i nieprzydatna do wielu rzeczy.
    W tabelce masz jaka jest zależność między napięciem łuku, rozmiarem i
    pozycją.spawalniczą itd: http://digtel.pl/?q=spawanie-lukowe-reczne-tabela-na
    piec-rozmiarow-pozycji

  • 28. Data: 2010-03-18 04:41:08
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > http://digtel.pl/?q=spalona-spawarka-transformatorow
    a-st160.jpg
    > Do spawania z prądem maksymalnym się nie nadaje i tyle.

    Dobrze piszesz.
    Mialen na ten temat nie pisac ale widze, ze ze trzy grosze dodac nie zawadzi.
    Przedmiotowa spawarka nie nadaje sie nie tylko do spawania ale przede
    wszystkim nawet do nauki spawania a to tez trzeba umiec.
    Zatem pierwsze oszustwo marketingowe opisales; ktos, kto nie zna prawa Ohma
    oczywiscie uwierzy. A tymczasem ono dziala zawsze i wszedzie i tego nawet
    zlotousty sprzedawca czy jak to sie teraz nowoczesnie po hamerykansku zreszta,
    mowi "diler", nie przeskoczy. Spawarka pobierajaca z sieci prad 16 A ma moc
    P = 16 x 230 = 3,6 kW, minus straty na kablach, rdzeniu i uzwojeniu zatem
    gora 3 kW. Przy napieciu 25 V, ktore jest konieczne do spawania, moze ona
    osiagnac natezenie pradu gora 120 A. Ale to wszystko pod warunkiem, ze bedzie
    miec mala rezystancje uzwojen to znaczy, ze zarowno uzwojenie pierwotne jak i
    wtorne bedzie nawiniete grubym drutem, o malej rezystancji. Jak drut bedzie za
    cienki to on sam sie wtedy bedzie grzal i po kilku minutach nagrzeje do
    temperatury, ktora najpierw spali na nim izolacje a po chwili sam sie
    miedzyzwojowo zespawa...
    A diler chytrze podaje napiecie 48V przy biegu luzem zatem bez obciazenia.
    Jesli ktos takiej spawarki uzywa, niech zmierzy zwyklym woltomierzem napiecie
    w czasie spawania i szybko sie przekona, ze ono bedzie rowne zaledwie
    kilkunatu woltom a przy tak malym napieciu nawet superspecjal fachowiec
    niczego nie zezspawa a jedynie jak to napisales posmarka.
    Innymi slowy, poniewaz miedz jest droga, wiec takie tanie spawarki nawija sie
    cienkim drutem tak, ze ona w czasie spawania da na wyjsciu nie 25 V tylko 5 V
    a wtedy elektroda sie przylepia do materialu, przez uzwojenie poplynie prad
    zwarciowy, ktory moze ja spalic w czasie minuty.
    U mnie na wsi chlopcy zerzneli jakas niezla spawarke transformatorowa i ja po
    cichu produkowali i ja jej uzywalem, to ona byla nawinieta na wtornym gruba
    tasma miedziana izolowana bawelna a nie zwyklym DNE czyli drutem nawojowym
    emaliowanym. I ona wazyla te 20 kg. I co ciekawe trafo bylo rdzeniowe a nie
    plaszczowe. Z tego co pamietam trafa rdzeniowe w porownaniu z plaszczowymi,
    przy tej samej wadze, maja wieksza moc.
    Z uwagi na relatywna taniosc tej spawarki moglbym ew. polecic kupno dwu i je
    polaczyc rownolegle. Wtedy napiecie wyjsciowe bedzie "sztywniejsze" i cienka
    elektroda, gora 2 mm, mozna bedzie uzyskac spaw o jako tako dobrej jakosci.
    Tyle, ze trzeba uwazac coby na kazdej z nich ustawic identyczne napiecia
    wyjsciowe.
    Ta spawarka z mojej wsi byla tez slaba w sensie nie mozna bylo za dlugo spawac
    bo zaczynala smierdziec; ona zalana czy zaimpregnowana byla czyms, co po
    przegrzaniu po prostu zaczynalo paskudnie smierdziec...
    Teraz do ochrony stosuje sie tanie termostaty bimetaliczne. Taki termostat
    dziala w ten sposob, ze okragla blaszka, lekko wybrzuszona w jedna strone, po
    nagrzaniu niejako przeskakuje, wybrzusza sie w druga strone i w ten sposob
    stosunkowo szybko (bez iskrzenia) przerywa obwod uzwojenia pierwotnego.
    Oczywiscie producennt o tym nie zapomina i to podaje ale tego co
    najwazniejsze, zatem opornosci uzwojen, wartosci pradu zwarcia czy napiecia
    zwarcia juz nie podaje. No bo to byloby podstawa dla rzetelnej oceny jej
    jakosci.
    Ale jeszcze skoncze z ta wiejska spawarka. Otoz ona nie miala zadnego
    wiatraczka. Zdobylem wtedy pare litrow oleju transformatorowego i ten grzejacy
    sie i smierdzacy transformator w tym oleju caly zatopilismy. Niebo a ziemia,
    zanim ten olej sie zagotowal to spawanie bylo skonczone. Pisze to dla
    majsterkowiczow jako ew. sposob poprawienia paramatrow takiej taniej spawarki
    glownie tego "10%", ktory zapewne tez jest z 10 razy zawyzony. Ale chyba
    lepiej kupic cos mocniejszego.
    Pzdr.
    Tornad

  • 29. Data: 2010-03-18 11:31:26
    Od: DigTel <a...@g...pl>

> [...]
    > wierz mi - niewystarczająca. Transformator spawalniczy jest urządzeniem
    > elektrycznym pracującym w specyficznych warunkach - jego normalnym stanem

    Kolego, aż sięgnąłem po książki ze szkoły i nie tylko. I z żadnych
    wzorów czy to z Pi czy z sinusami, czy na gęstość prądu w uzwojeniu,
    nijak nie da się dopasować bezpiecznika 16A, 180A prądu, 24V łuku i
    7.4kW.
    Wiem przepraszam niestety nie jestem absolwentem politechniki, mam
    tylko technikum, ale tam takich zaawansowanych rzeczy jak obliczanie
    trafo nie przekazują.
    Jednak jak już sięgnąłem po książki to okazało się, że ta wiedza
    tajemna, której nie rozumie absolwent politechniki, tam jest. Ot na
    wyciągnięcie ręki.
    I powiem Ci jak sobie otwarłem excela i zacząłem liczyć to mi dopiero
    głupoty powychodziły, bo wyszło, że te spawarki z allegro made in
    europa nie mają prawa dawać prądu o takim natężeniu.
    Dla przykładu spawarka ST 160, ma na obudowie opis 160 Amper, na
    kartonie było 140A ;-), bezpiecznika nie było.
    Dane:
    uzwojenia aluminiowe
    uzwojenie pierwotne drut 1,5mm2
    uzwojenie wtórne drut 8mm2
    rdzeń trafo 25cm2
    Wylicz mi z tego coś zbliżonego do 160A.

    Nie ma dziwne, że się tak grzeją, w starej polskiej transformatorowej
    to uzwojenie pierwotne jest nawinięte 4mm2, a wtórne płaskownikiem
    30mm2 i według producenta była do 140A.
    Inną sprawą jest oszukiwanie ludzi na allegro, weź sprawdź do tej
    samej spawarki jakie podają rozmiary elektrod 3.2, 4, a nawet 5mm
    http://www.motoallegro.pl/item890579192_spawarka_180
    a_230v_powermat_gratis_promocja.html
    http://www.allegro.pl/item956292372_spawarka_transfo
    rmatorowa_180a_sklep_fv.html
    http://www.allegro.pl/item963612141_spawarka_transfo
    rmatorowa_180a_elektrody_gratis.html

    Żeby nie było Mar-Pol dla swojej spawarki "300 Amper" podaje moc 14kW,
    i dupochron w postaci rozmiaru elektrody 5mm, oczywiście bezpiecznik
    ma 16A. Żeby było weselej na stronie:
    http://www.marpolchmielnik.pl/catalog.php?pg=big&col
    =4&kat=3&mod=20&cid=363
    znajdziemy informację o prądzie spawania 65 - 300A, ale już w
    instrukcji do pobrania na tejże stronie widnieje tylko: 90 - 250A,
    taka drobnostka tylko 50A różnicy, a i jeszcze uwaga, że używana może
    być tylko wewnątrz, to dla tych co myśleli o spawaniu na ogródku...
    I pytanie na koniec dlaczego producent podaje coś nierealnego...

  • 30. Data: 2010-03-18 22:47:35
    Od: "Piotr Dino Zaur" <g...@f...onet.pl>

    "DigTel" <a...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > szczyt marzeń, wyłączał ją termik jak już miały uzwojenia 140oC, więc
    > nie opowiadaj bzdur i nie porównuj Besterki do tego szajsu chińskiego.

    Blachy Ci rdzewiały, bo przechowywaleś ją w miejscu do tego niewlaściwym,
    Bestrkę pokazałem Wam, byście przestali pisać głupoty o rzekomo tragicznie
    beznadziejnym cyklu pracy spawarek Chińskich - Besterki też maja ten cykl
    10%..
    Spawarka którą spaliłeś nie jest winna temu, ze nie potrafisz spawać; jeśli
    dziś wiesz, że miałes uszkodzone zabezpieczenie termiczne, wyłączające
    dopiero przy 140C i przyglądaleś się jak się pali jej izolacja, to znaczy,
    ze jesteś masochistą a nie spawaczem.

> [...]
    > podciągnąć pod perpetum mobile. Bo moim zdaniem parametry baaardzo
    > mocno naciągane. I co za tym idzie nie pospawa takimi elektrodami

    Autor wątku dał link do aukcji Allegro z inna spawarką niż Ty opisujesz.
    Albo mamy inny internet, albo inne Allegro. U mnie po kliknięciu na ten link
    pokazuje się spawarka, ktora ma nie 7400W, a 7400VA. Cyfry te same, literki
    jakby inne.

    > Ze szkoły fakt wiele nie pamiętam...

    I tu pewnie jest pies pogrzebany.
    Mam taka propozycję, - ponieważ ten wątek od jakiegoś czasu stał sie nudny,
    proponuję chwilowe jego zawieszenie. Ty i paru kolegow poszperacie w necie -
    polecam mi. portal nomem omen "elektroda", podciągniecie się, a jak
    natraficie na coś niezrozumiałego, to się umówimy na korepetycje. Nie jestem
    zbytnio drogi.

    -
    Piotr Dino Zaur