    From: Igus' <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Straty ciepla
    Date: Thu, 01 Jan 2009 19:51:10 +0100

    Dy pisze:

    > Sluchajcie, tak poza tematem. Ja juz dawno nie pametam takich
    > temperatur. Czy jest jeszcze sens liczenia wszystkiego dla tak niskich
    > temperatur? Nawet jesli temperatura zejdzie miejscowo to na krotki
    > czas i raczej gdzies lokalnie.

    To jest pytanie z cyklu, czy jest sens podawac zuzycie paliwa w aucie w
    l/100km :o) A czemu nie na godzinę, albo nie na 1000km ?

    Jak zerkniesz np:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Współczynnik_przenikani
    a_ciepła
    to zobaczysz, ze współczynnik opisuje ilość przepuszczanego ciepła przy
    zadaniej powierzchni (1m2)i różnicy tmperatur. Się wszyscy umówili, że
    będzie to -20C (co ma jednak sens bo projektuje się jednak pod pewne
    ekstremalne warunki).
    W rozważaniach nie interesuje na współczynnik opisujący materiał tzw
    przegrody tylko straty ciepła, jeśli weźmiesz jakąś stałą liczbę dla
    tego okna, to i tak przy stałej powierzchni wszystko będzie zależało od
    różnicy temperatur.
    Jak jest w środku np +20C, a na zewnątrz -5C, to różnica jest 25C, a jak
    na zewnątrz -20C to różnica jest 40C, czyli 1,5 raza większa, czyli
    straty też będą 1,5x.
    Jeśli jeszcze koszt wyprodukowania ciepła jest niski to dylemat roletowy
    jest mocno teoretyczny.
    Alternatywniezamiast zastanawiać się na ilością tracego ciepła od
    różnicy temperatur, można sobie wyobrazić, że współczynnik
    przenikalności jest 1,5x mniejszy.

    BR
    Igus'