    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Torx a krzyzak
    Date: Sat, 25 Jan 2020 14:07:14 +0100

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Czy różnica jest znacząca? Z mojego doświadczenia wynika, że
    > nie - na walkę z niesfornymi krzyżakami traciłem dużo więcej
    > czasu niż na wpasowaniu torxa.

    Gdy patrzę choćby na tych gości od kartongipsów, to nie widzę,
    by z tym walczyli.

    > Od lat kupuję wyłącznie torxy i też regularnie zastanawiam się,
    > dlaczego ludzie jeszcze po te krzyżakowe końcówki sięgają...
    > Jedyne wytłumaczenie które widzę, to cena - krzyżaki są z reguły
    > kilka groszy tańsze (swoją drogą - dlaczego? Patenty jakieś?).

    Koszty technologicznie mogą dobrze tłumaczyć te kilka groszy różnicy.
    Jak ktoś wkręca śrubki tylko od święta (ja na przykład), to wybiera
    torxy. Tak zwani zawodowcy, do pewnej klasy zadań, biorą krzyżaki.
    Tym bardziej, że te kilka groszy pomnożone przez...

    > Do tej tolerancji należy podchodzić z dużą... tolerancją. W praktyce
    > gniazdo wkrętu po kilku sekundach się wyślizga i robota do zrobienia
    > od nowa. Nie wspominając o tym, że wyciągnąć takiego dziada potem to
    > udręka.

    Cała operacja wkręcenia wkrętu może zająć mniej niż sekundę.

    > To była fajna sprawa 30 lat temu. Dziś każda marketowa wkrętarka
    > ma własną regulację momentu.

    Realizowaną jakąś wajchą czy innym pokrętłem. Tu jest regulacja
    momentu "od ręki", z natychmiastową zmianą wartości.

    --
    Jarek