  • 1. Data: 2012-08-10 13:00:43
    Temat: Trwale zarowki
    Od: <j...@g...pl>

    Witam!

    Dla niecierpliwych - prosze pominac pierwszy ponizszy akapit.

    Prowadze sklep, w ktorym mam zamontowane mnostwo zarowek - oswietlajacych
    wnetrze, witryne, wystawy, a takze zamontowane w lampach, ktore sprzedaje.
    Zwykle zarowki i halogeny, na ktore trafiam, maja zywotnosc 1000h - 2500h.
    Swiatla pala sie u mnie wiele godzin dziennie, a niektore przez cala dobe.
    Oznacza to - i tak wychodzi w praktyce - ze niektore zarowki psuja sie po 40
    dniach. Co kilka dni ktos musi sie gdzies wspinac, zeby cos wymienic, i
    koszt nowych wychodzi w tej skali niemaly, ze nie rozwine tematu o rosnacej
    gorze spalonych zarowek na wysypisku smieci. Dokopalem sie z tego
    wszystkiego do filmu "Spisek zarowkowy" - polecam :) .

    Czy mozna gdzies kupic supertrwale zarowki/lampy/czy jak to tam nazwac -
    przynajmniej na 10 tys. godzin? Ale uwaga - chce takie, ktore swieca pelnym
    widmem swiatla. Widzialem swiatlo roznych swietlowek i LED, i o ile nie
    powstaly jakies rewelacje w dziedzinie ich rozwoju - to wedlug mnie bardzo
    zle swieca. Najbardziej by mi pasowala normalna, edisonowska zarowka o
    dlugiej zywotnosci; zuzycie energii i cena samej trwalej zarowki maja dla
    mnie drugorzedne znaczenie.

    --
    Jan-xx

  • 2. Data: 2012-08-10 13:37:58
    Temat: Re: Trwale zarowki
    Od: anhin <a...@g...pl>

    myślę że powinieneś się skoncentrować na halogenach -mają porządne,
    ciągłe widmo, tylko nieco przesunięte względem tradycyjnych żarówek, no
    i znacznie większą trwałość. Tym niemniej 10000 godzin to utopia. Np.
    najlepsze Osramy Decostar mają trwałość 5000 godzin i imho jak na
    halogen to naprawdę nieźle. Ale może znajdziesz coś jeszcze lepszego.
    Jeśli poszukasz.

  • 3. Data: 2012-08-10 17:23:23
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pisze tak:

    > zuzycie energii i cena samej trwalej zarowki
    > maja dla mnie drugorzedne znaczenie.

    hehe to podgrzewaj żarówki małym prądem tak jak robią na kominach
    albo zamontuj soft starty :)

    --
    Piter

  • 4. Data: 2012-08-10 17:26:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PiteR pisze tak:

    > to podgrzewaj żarówki małym prądem tak jak robią na kominach

    ooups niedoczytałem że Ty ich w ogóle nie gasisz
    no tylko pozostaje obniżenie napiecia zasilania.

    --
    Piter

  • 5. Data: 2012-08-10 17:48:36
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 10.08.2012 13:00, j...@g...pl pisze:

    > Czy mozna gdzies kupic supertrwale zarowki
    mam w domu żarówkę energooszczędną z taką wielką banią, globe czy
    cośtam. Z phillipsa, kosztowała prawie 50zł, wytrzymała 10 lat. Teraz
    mam drugą, już nie z Philipsa, ale też drogą, świeci 3rok. W pracy
    kupiłem zestaw takich samych żarówek z OBI, ale jakiejś marnej firmy,
    kosztowały po niecałe 20zł. po 2 latach na 10 swieci 1.
    Reasumując, moim zdaniem trwałość jest proporcjonalna do ceny

    ToMasz

    Ps dłużej żyją takie które wolno się zapalają. albo najpierw małą mocą,
    potem jaśniej.

  • 6. Data: 2012-08-11 21:16:58
    Od: Jacek <b...@g...pl>

    W dniu 2012-08-10 13:00, j...@g...pl pisze:
    > Witam!
    >
    > Dla niecierpliwych - prosze pominac pierwszy ponizszy akapit.
    >
    > Prowadze
    Ja też obserwuję, że trwałość podawana na opakowaniu to więcej chłyt
    maketingowy, niż rzetelna informacja.
    Masz 2 opcje:
    1. Obniżyć napięcie zasilania licząc się ze spadkiem jasności przy
    prawie tym samym poborze mocy.
    2. Kupić żarówki "do miejsc trudno dostępnych". Ich konstrukcja
    przypomina stare porządne żarówki i są ona nieco "niedowoltowane" więc
    świecą trochę słabiej.
    Jacek

  • 7. Data: 2012-08-13 17:09:41
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Czy mozna gdzies kupic supertrwale zarowki/lampy/czy jak to tam nazwac -
    > przynajmniej na 10 tys. godzin?

    zwykła żarówka żarnikowa ma bardzo wyraźną relację żywotności do napięcia
    zasilania
    nie pamiętam dokładnie która to potęga, ale zależność jest mocno wykładnicza
    !!!
    minimalna zmiana napięcia powoduje dramatyczne zmiany w żywotności samej
    żarówki

    wnioski:

    zadbaj o brak pików w zasilaniu (ups?, )
    zapalaj światło stopniowo,np jakimś softstartem

    obniż zasilanie żarówek poniżej znamionowego - może za to dasz więcej
    żarówek, dla tego samego efektu,
    albo użyjesz dużo mocniejszych żarówek a napięciem zjedziesz do pożądanej
    mocy....

    pamiętaj o chłodzeniu żarówek, żeby żarniki wolniej parowały - żarówka
    zamknięta w szczelnej kuli to szybki zgon...

  • 8. Data: 2012-08-13 20:18:51
    Od: Jacek <b...@g...pl>

    W dniu 2012-08-13 17:09, qlphon pisze:
    > zwykła żarówka żarnikowa ma bardzo wyraźną relację żywotności do
    > napięcia zasilania
    > nie pamiętam dokładnie która to potęga, ale zależność jest mocno
    > wykładnicza !!!

    13 potęga (z minusem). Aż trzynasta. Tu masz inne zależności:
    http://www.i15.p.lodz.pl/educatio/sie_isw/7_12a.pdf
    Jacek

  • 9. Data: 2012-08-14 13:30:01
    Od: <j...@g...pl>

    Dziekuje za odpowiedzi.

    Zdecydowalbym sie na obnizenie napiecia w obwodzie obejmujacym oswietlenie.
    Czy mozecie w takim razie poradzic, jakie urzadzenie mam kupic? Jestem w UK
    i teoretycznie napiecie w sieci wynosi 240V. Przydaloby sie jakies gotowe
    rozwiazanie. Poradze sobie z podlaczeniem prostego urzadzenia do sieci, ale
    nie jestem elektrykiem i raczej nic sam budowal nie bede, ani przeprowadzal
    skomplikowanego montazu. A tutaj raczej nie znajde zlotej raczki do takich
    nietypowych rozwiazan.

    --
    Jan-xx

  • 10. Data: 2012-08-14 14:13:08
    Od: Jacek <b...@g...pl>

    W dniu 2012-08-14 13:30, j...@g...pl pisze:

    > Zdecydowalbym sie na obnizenie napiecia w obwodzie obejmujacym
    > oswietlenie.
    Jeszcze 3 pytania:
    1. jaka jest sumaryczna moc tego oświetlenia?
    2. czy całe oświetlenie masz na jednym obwodzie, czy na kilku oddzielnych?
    3. czy oprócz oświetlenia w tym obwodzie/obwodach jeszcze pracują jakieś
    odbiorniki? jakie?
    Jacek