  • 11. Data: 2021-10-29 19:08:10
    Temat: Re: Tyle zysku co w pysku ! Nowe zasady rozliczania fotowoltaiki w 2022
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 18:25 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Nie wiesz czy jest dla ciebie opłacalne bo za krótko masz instalacje.
    Na razie wiem na pewno ile wyprodukowałem w 8 (bez pięciu dni), 9 i 10
    (bez 3 dni) miesiącu, reszta to estymacja.

    Miesiąc Produkcja kWh
    1 400
    2 400
    3 600
    4 1200
    5 1300
    6 1300
    7 1300
    8 1206
    9 1247
    10 647
    11 400
    12 400
    suma 10400

    Mam powyżej 10kW czyli mogę odzyskać 70% tego co wpuściłem do sieci.
    Rozbudowuję to o kolejne 6-7kW - będzie 30-40% więcej.

    > Jeśli masz dobrą pamięć to powinieneś pamiętać jak całkiem niedawno
    > napisałem że jeśli ktoś ma nawis inflacyjny i nie ma żadnego lepszego
    > pomysłu żeby kasa nie traciła na wartości to zakup za gotówkę instalacji
    > fv ma sens. Pomimo szybkiego spadku wartości elementów instalacji to, to
    > co instalacja wyprodukuje spowoduje że uchroni pieniądze przed inflacja.
    > I nic więcej, żadnego zarobku ani znaczących oszczędności nie będzie.

    Przy cenie jaką podałeś (55gr za kWh) już jest lepiej niż zakładałem. Od
    nowego roku wszyscy dystrybutorzy zapowiadają podwyżki, realnie będzie z
    10-15%.
    Chałupę ogrzewam PC na prąd i mam w nosie te podwyżki i podwyżki innych
    mediów (gaz, węgiel), których nie brałem w ogóle pod uwagę przy szacowaniu
    rentowności instalacji. Jak się słyszy ile ludziom podrożał gaz, że węgla
    nie ma na składach i nie wiadomo kiedy i po ile będzie to ta instalacja to
    był strzał w dziesiątkę. Mam oczywiście ponad 30mp drewna do kotła jakby i
    tego prądu zabrakło. To co się aktualnie dzieje na rynku energii/paliw to
    jest dramat.

    > Spali się jeszcze z pięć dachów z panelami i wprowadza jakieś coroczne
    > badania, oczywiście płatne. Bez nich żaden ubezpieczyciel długopisu do
    > ręki nie sezonie żeby druk wypelnic.

    Instalację mam na wiacie, ubezpieczoną wraz z "elementami działki" do
    wartości deklarowanej przy naliczaniu składki. To taki sam element w
    pozycji ubezpieczenia jak brama wjazdowa czy wiata śmietnikowa.
    Ubezpieczanie foto podniosło mi składkę o parędziesiąt zł.

    > W mało słonecznych miesiącach prawdopodobnie z typowej domowej
    > instalacji nie wystarczy na ładowanie samochodu.

    Się okaże :-)

    TG

  • 12. Data: 2021-10-29 19:19:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 29 October 2021 at 19:08:13 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    -Mam powyżej 10kW czyli mogę odzyskać 70% tego co wpuściłem do sieci.
    Rozbudowuję to o kolejne 6-7kW - będzie 30-40% więcej.

    Nie 70% a 80%
    ale net metering się konczy w 2022 i nic nie wpuścisz do sieci
    i możesz rozbudować nawet do 1MW, tylko po co, gdy centralne wyłączone przez 6
    miesięcy i prąd będzie się latem psuł, a sąsiad nie kupi

    Kasa wydana, kasa utopiona

    Prąd z gridu nadal tani, bo jest limit podwyżek

    czyli znów zysku tyle co w pysku

    Mimce tak płaczą od 5 lat.
    Zainwestowali, zainstalowali solary, a potem ich odłączono od gridu
    i muszą codziennie gotować 200 litrów wody, której nie potrzebują, albo w dzien
    chalupe oświetlać niepotrzebnie.

  • 13. Data: 2021-10-29 19:22:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 19:19 a a <m...@g...com> pisze:

    > Nie 70% a 80%
    70%

    > ale net metering się konczy w 2022 i nic nie wpuścisz do sieci

    Na razie się nic nie kończy i nie zapowiada się, aby się kończyło dla
    "starych prosumentów".

    TG

  • 14. Data: 2021-10-29 19:43:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 29 October 2021 at 19:22:57 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > 70%
    > Na razie się nic nie kończy i nie zapowiada się, aby się kończyło dla
    > "starych prosumentów".
    >
    > TG
    ==Dziś prosumenci produkujący energię w instalacjach do 10 kWp rozliczają się w
    stosunku 1 do 0,8. Za jedną jednostkę energii wprowadzoną do sieci mogą pobrać za
    darmo 0,8. Przy większych instalacjach (powyżej 10 kWp) ten stosunek wynosi 1 do 0,7.
    Jest to system net meteringu wykorzystujący mechanizm opustów.

    ==Mam powyżej 10kW czyli mogę odzyskać 70% tego co wpuściłem do sieci.
    Rozbudowuję to o kolejne 6-7kW - będzie 30-40% więcej.

    No i trzeba było rozbić na 2 instalacje do 10kW
    aby dostać 10% więcej

    Ale to i tak historia, bo net metering znika

    Czyli reklama rekl;amą, a zysku tyle co w pysku
    bo będziesz prund kupował jak inne Zenki, a sprzewał za cenę netto i bez opłaty
    przesylowej, czyli 15-20 groszy/kWh

    Kasa wydana na solary to kasa stracona.

    A 10% tracisz, a to więcej niż daje bank na lokacie

    Ale po co komu 10-12kW latem do wykorzystania codziennie ?

  • 15. Data: 2021-10-29 19:47:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 29 października 2021 o 19:22:57 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > 70%
    > Na razie się nic nie kończy i nie zapowiada się, aby się kończyło dla
    > "starych prosumentów".
    >
    > TG
    Jesteś pewny że jak rozbudujesz i dołożysz 50% to z automatu nie zostaniesz
    zakwalifikowany na nowych zasadach ze wszystkim co masz? Jesteś pewny że nie stworzą
    nowych przepisów i na przykład będą chętnie brali prąd pod warunkiem że będziesz miał
    akumulator i oni będą decydowali kiedy prąd kupić a nie że muszą kupić jak słońce
    świeci. W przypadku fotowoltaiki tylko system z akumulatorami ma sens bo umożliwia
    planowanie dostarczania energii do sieci. Teraz w twoim przypadku potrzebny jest
    akumulator powyżej 50kWh. Kilkadziesiąt tysięcy kosztuje magazyn prądu jaki
    potrzebujesz.

  • 16. Data: 2021-10-29 19:50:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 19:43 a a <m...@g...com> pisze:

    > No i trzeba było rozbić na 2 instalacje do 10kW
    > aby dostać 10% więcej

    Jak zwykle nie masz pojęcia i się wypowiadasz.
    Ale nawet jak bym rozbił na 2 (tak się nie da dla 1 przyłącza) to i tak
    każda wyjdzie powyżej 10kW :-)
    Ale jest progres, zmusiłem Cię do czytania i nauki :-)

    > Ale to i tak historia, bo net metering znika

    Daj linka gdzie napisali, że dla "starych prosumentów" zmienią się zasady.

    TG

  • 17. Data: 2021-10-29 19:54:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 19:47 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > planowanie dostarczania energii do sieci. Teraz w twoim przypadku
    > potrzebny jest akumulator powyżej 50kWh. Kilkadziesiąt tysięcy kosztuje

    Nie wiem jak Ty - ale ja to nie jestem pewny, że dożyję jutra.
    Pewna na tym świecie jest śmierć.
    Mogę tylko zakładać, że będzie tak lub siak. Całe życie to kalkulacja. Na
    razie mam farta.

    TG

  • 18. Data: 2021-10-29 19:58:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 29 October 2021 at 19:50:53 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > Ale jest progres, zmusiłem Cię do czytania i nauki :-)
    > Daj linka gdzie napisali, że dla "starych prosumentów" zmienią się zasady.

    ==Nowe zasady rozliczania fotowoltaiki.

    "Od nowego roku zmieni się w Polsce sposób rozliczania produkcji energii z
    przydomowych instalacji fotowoltaicznych

[...]

    Po poprawkach poselskich, jakie zostały zaakceptowane przez podkomisję, z projektu
    zniknął net metering. W zamian zaproponowano net billing. Nowy system rozliczeń
    polegał będzie na tym, że prosumenci będą wynagradzani za nadwyżki energii
    wprowadzane do sieci, zaś za pobraną energię będą płacić tak jak inni odbiorcy prądu.

    https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/nowe-
    zasady-rozliczania-fotowoltaiki-rzad-twierdzi-ze-pro
    sumenci-zyskaja-padly/90nby0c

    Tylko w energetyce przemyslowej obowiązują umowy wiążące
    Prosument to żaden termin prawny
    Prosument to Zenek
    i w Mimcach zmienili zasady wszystkim Helmutom,
    bo nie wolno nikogo przywilejować.

    I jak Zenek będzie pyskował to dostanie w 2022 dotaccję na akumulatory zimna i ciepla
    i będzie mógl grzac 1000 litrow wody

    A jak wydałes na solary 100.000 zł
    to cala kasa stracona
    \bo handlując ziemniakami mogłeś te kwote podwoić za rok i za kolejny rok i za
    kolejny

    Uzywanych solarow nikt nie kupi, ani w aporcie nie przyjmie, bo to żadna wartośc
    dodana

    NordStream2 wpuści gaz do Europy jeszcze w tym roku
    i prund z gazu znów stanieje

    Czyli zysku tyle co w pysku

    A jak masz solarow więcej niż 20kW
    to mogłeś rozbic na 3 instalacje i
    Po co tracić 10% gdy to więcej niż lokata roczna w banku

    Ale kto bogatemu zabroni

  • 19. Data: 2021-10-29 20:11:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 19:58 a a <m...@g...com> pisze:

    > ==Nowe zasady rozliczania fotowoltaiki.

    (...)

    > https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/nowe-
    zasady-rozliczania-fotowoltaiki-rzad-twierdzi-ze-pro
    sumenci-zyskaja-padly/90nby0c

    Przecież to już nieaktualne.
    Autor tego projektu wycofał ustawę.
    Skup się, sam odpowiadałeś pod moim postem.

    > A jak masz solarow więcej niż 20kW
    > to mogłeś rozbic na 3 instalacje i
    > Po co tracić 10% gdy to więcej niż lokata roczna w banku

    ciągle piszesz o MW foto - zakładałem, że wiele razy składałeś wniosek o
    zmianę licznika na dwukierunkowy. A Ty jak zwykle jesteś zielony w
    temacie, w którym się udzielasz.
    Składasz pierwszy wniosek o nowej instalacji PV dla umowy z ZE nr 123.
    Każda kolejna rozbudowa to jest ten sam wniosek w którym zaznaczasz nowe
    elementy dołożone do pierwszej instalacji (nowe panele, falownik
    itp).Podajesz moc pierwotną i po modernizacji. Nie zgłosisz nowej
    instalacji dla tego samego licznika (przynajmniej w PGE tak się nie da).
    Nie możesz zgłosić 2 x po 9,5kW i odbierać 80% z tego samego licznika.
    Policzą Ci na początku 80% (bo zgłosiłeś 9,5kW) ale od momentu zgłoszenia
    kolejnych 9,5kW masz już 70%.

    TG

  • 20. Data: 2021-10-29 20:34:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 29 October 2021 at 20:11:15 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    >
    > TG
    https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/nowe-
    zasady-rozliczania-fotowoltaiki-rzad-twierdzi-ze-pro

    To że Jadwisia się wycofala to nie znaczy, że partia z tego zrezygnowała
    Będzie likwidacja net meteringu jak w banku
    Zgodnie z zasada
    Worst Case First

    A jak likwidacja to same straty, bo po co komu 20kW czy 30kW mocy solarów latem ?

    A po co produkować na straty, gdy kupią po 15groszy za kilowat ?

    ==
    Instalację można rozbić na tyle ile się chce po 9,5kW
    bo w budynku może być wiele przyłączy, cczyli główne podzielone na wielu abonentów
    Abonent nie musi tam mieszkac, ani być zameldowany
    Na niego będzie jedynie licznik

    Tak jest w kamienicach

    A 10% straty z net meteringu rocznie to bardzo duża strata w porównaniu z
    oprocentowaniem lokat w banku

    Ale kto bogatemu zabroni ?