  • 51. Data: 2023-03-26 23:50:36
    Temat: Re: Zaczynają się problemy z fotowoltaika
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 26 marca 2023 o 16:22:29 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > zrobić swoją wyspę.
    > Jak na razie u mnie PGE działa z głową. Nie ma miesiąca abym nie dostał
    > info o planowanych wyłączeniach w mojej okolicy związanych z modernizacją
    > stacji trafo.
    >
    > Elektryk od lipca zrobił 17kkm i tylko raz go ładowałem poza domem.
    > Już samo to to dodatkowe ponad 8k zł w kieszeni.
    > Tak wiem, wydałem na elektryka.
    > Nowe auto było w planach, miała być hybryda Kia Sportage, elektryka
    > kupiłem za ponad 30k taniej.
    > Jak dostanę na niego dotację z programu mój elektryk to wyjdzie jeszcze

    Nie będę sprawdzał co napisałeś bo nie o to chodzi. Jakie jest twoje zdanie o
    sytuacji w której ZE będą odmawiały kupowania lub przechowywania prądu jak nie będzie
    miał sprzedawca lub prosument magazynu energii. Poza przechwałkami musisz przyznać że
    sporo by ci taka sytuacja skomplikowała życie.

  • 52. Data: 2023-03-27 00:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik WS L...@c...pl ...

    > Hm, jakoś się to nie klei ;) 30 lat temu w domach było w sumie to
    > samo, co teraz (czajnik, TV, lodówka, pralka, oświetlenie,
    > piekarnik). Może kompy doszły, ale w drugiej strony teraz wszystko
    > energooszczędne, żarówek 100++W już raczej nikt nie montuje,
    > piekarnik sporadycznie (bo kupujemy gotowce...) Główna zmiana to
    > fotowoltaika i pojazdy elektryczne, ale tu trudno było(jest?)
    > cokolwiek przewidzieć, bo nawet unijne przepisy się zmieniają...
    > No i parcie na lokalne zużywanie prądu z FV

    10 lat temu było trudno przewidziec?
    5 lat temu było trudno?
    Przeciez własnie na to rzad dostał miliardy złotych z ETS...
    własnie na takie rzeczy miał je wydac.

    > niby tak, ale od uchwalania prawa jest sejm/senat, żadna firma z
    > własnej woli nie zainwestuje w coś, co raczej zysku nie da, a
    > nawet grozi wtopą, jeśli ktoś coś nowego wymyśli...

    Nie zauwazyłes ze to społki energetyczne to przedłuzenie rzadu?
    Przeciez to jedni i ci sami...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

  • 53. Data: 2023-03-27 07:00:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 23:50 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > przechowywania prądu jak nie będzie miał sprzedawca lub prosument
    > magazynu energii. Poza przechwałkami musisz przyznać że sporo by ci taka

    Ja sobie z tym poradzę, podwoję liczbę paneli do maksa dla prosumenta
    (45kW) i w ostateczności kupię nadmiarowego elektryka, który co drugi
    dzień będzie stał i robił za mobilny magazyn energii.
    Jak problem powstanie to jakoś go rozwiążę.
    Mam umowę na odbiór prądu na tych zasadach, które mam teraz - na 15 lat.
    Państwo jest bandyckie i nie respektuje umów długoterminowych z
    obywatelami ale nie sądzę aby w perspektywie kolejnej kadencji coś zaczęli
    mieszać w starych prosumentach. Zmieniają zasady dla "nowych prosumentów".
    Tak czy siak uważam, że teraz* magazyny na poziomie domu to
    nieporozumienie.

    TG

    * - jak się zmieni technologia to może będą miały większy sens.

  • 54. Data: 2023-03-27 07:02:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Elektryk od lipca zrobił 17kkm i tylko raz go ładowałem poza domem.

    Mój już 38 tys przez 1,5 roku.
    A idzie lato, więc przebiegi będą tylko rosnąć.

    > Już samo to to dodatkowe ponad 8k zł w kieszeni.
    > Tak wiem, wydałem na elektryka.
    > Nowe auto było w planach, miała być hybryda Kia Sportage, elektryka
    > kupiłem za ponad 30k taniej.

    Ten sam przypadek - za cenę którą kupiłem elektryka po odliczeniu
    dotacji, teraz nie dostałbym nawet o 1/3 słabszego, porównywalnego
    spaliniaka (o hybrydzie nawet nie wspominając)....

    Bardziej trafiłem w moment, tj. kupiłem gdy jeszcze rabaty dawali (w tym
    rabat za posiadanie pv).

    Teraz zresztą też jest taki moment.
    Można mieć Teslę za 200 tys - żaden spaliniak ani hybryda o choćby
    zbliżonych gabarytach i mocy, nie jest w stanie takiej ceny zaoferować -
    porównywalna Alfa Remo kosztuje z 15% więcej, inne są dużo droższe.

    Co za tym idzie - spokojnie można założyć, że zakup nowego elektryka nie
    jest żadnym dodatkowym wydatkiem, w stosunku do zakupu nowego ice.

  • 55. Data: 2023-03-27 07:08:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Mam umowę na odbiór prądu na tych zasadach, które mam teraz -  na 15 lat.

    Tzn. co masz?

  • 56. Data: 2023-03-27 07:20:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 07:08 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Tzn. co masz?

    system upustów, tzw "stary prosument".
    Wg ustawy będę w tym systemie rozliczany przez 15 lat od daty pierwszego
    wprowadzenia energii do sieci (liczone po miesiącach kalendarzowych).

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    210002376/O/D20212376.pdf

  • 57. Data: 2023-03-27 07:49:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > system upustów, tzw "stary prosument".
    > Wg ustawy

    Czyli nie masz umowy, tylko zasady z ustawy.
    A ustawę można zmienić bez pytania zainteresowanych o zdanie.

  • 58. Data: 2023-03-27 08:59:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 07:49 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Czyli nie masz umowy, tylko zasady z ustawy.
    > A ustawę można zmienić bez pytania zainteresowanych o zdanie.

    Mam umowę podpisaną z PGE.

  • 59. Data: 2023-03-27 10:16:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Mam umowę podpisaną z PGE.

    Gwarantują w niej 15 lat netmeteringu?

  • 60. Data: 2023-03-27 10:21:43
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 10:16 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Gwarantują w niej 15 lat netmeteringu?

    A w Twojej? - nie chce mi się sprawdzać.
    Ale jak chcesz mnie uświadomić, że nic nie mam - to nie musisz. Przecież
    już w pierwszym poście do Zenka pisałem, że żyjemy w bandyckim państwie,
    które nie respektuje żadnych umów i zmianę ustawy może zrobić po cichu w
    ciągu jednej nocy.
    Tak czy inaczej na razie mam starego prosumenta i na tym się opieram.

    TG