    From: Artur Lew <n...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Zarowki energooszczedne
    Date: Tue, 29 Dec 2009 15:42:41 +0100

    W dniu 2009-12-28 14:51, jagon pisze:
    > Potrzebuje kupic 15 sztuk zarowek z mocowaniem gu10.
    > Moze ktos poradzic jakis model/producenta ?
    > Glownie zalezy mi na mocy (ok 30-40 wa
    Mniemam ze tematyka swietlowek kompaktowych jest tak oklepana ze chodzi
    Ci pewnie o LED :D
    Tutaj moge wtracic pare groszy jako ze jakis czas temu wywalilem
    tradycyjne oswietlenie z salonu i zastapilem je wlasnie LEDowym.
    Jezeli chodzi o mocowanie gu10 to zarowki najczesciej sa zasilane z 230V
    (sa takze na 12V i 24 V). I tutaj dostepne LED-owe zarowki maja wade -
    faktycznie nizsza trwalosc niz wynikajaca ze spefyfikacji.
    Ale nie wynika to tyle z trwalosci LED-ow co z bardzo kiepskiej
    przetwornicy ktora je zasila bezposrednio z 230V (czasami trudno mowic o
    przetwornicy gdyz jest to kondensator i rezystor).
    Nie ma w sumie roznicy jaki producent - oszczedzaja wszyscy.
    IMHO duzo lepiej kupic sobie zarowki 12V i zasilic je z bardziej
    specjalizowanej przetwornicy do LED-ow.
    Tutaj pojawia sie problem bo o ile elektroniczna przetwornica
    do halogenow jest dosc tania (mowa o wersjach ~100W) to dolozenie
    prostownika za 50gr zwieksza jej cene do jakis 150zl za model do 36W ;)
    Grunt to zarobic.
    Dlatego proponuje inna wersje: kupic sobie z odpowiednim zapasem
    zasilacz do laptopa. Za okolo 40 zl juz mozna wybierac.
    Z zabezpiecen to dostepna jest stabilizacje pradu i napieca a takze
    zabezpieczenie termiczne i przeciwprzepieciowe.
    Co do mocy podawanej na takich zarowkach LEDowych to wystepuje tutaj
    ogromna nadinterpretacja ale takze czestokroc nieznajomosc podstawowych
    pojec zwiazanych ze technika oswietleniowa.
    Olac wiec mozna super hiper LED-y swiecace jak "prawie" zarowka 60W.
    W praktyce to moze by tak bylo gdyby swiatlo z tejze diody skupic w 2 -5
    stopniach.
    Co do producenta to wiekszosc LEDow pochodzi z tej samej fabryki w
    Chinach (niezaleznie od producenta oprawki).
    Niestety najasniejsze i najbardziej firmowe LED-y, tj Cree kosztuja i to
    slono a jest takze duzo podrobek.
    Generalnie swiatlo jest duzo slabsze i trzeba przemyslec co chcesz
    oswietlic. Wtedy to ma sens.
    Ja zamiast doswietlac caly salon skupilem sie na czesci uzytkowej gdzie
    faktycznie swiatlo jest mi potrzebne i udalo mi sie dosc dobrze
    doswietlic to miejsce.
    Waznym prametrem jest kolor takiego swiatla.
    Cieple LED-y niestety nie sa takie cieple (pomijam pojedyncze sztuki na
    diodach Cree ktora faktycznie sa ;)) i dlatego warto sie zastanowic nad
    uzyciem swiatla odbitego.
    Dzieki czemu mozesz w sumie dowolnie docieplic dany kolor.
    Ja uzylem 6 reflektorkow LED (cieply bialy) ktore w praktyce daja dosc
    zimne swiatlo. Do tego dodalem z tasmy LED (cieply bialy) podswietlenie
    calego sufitu. Sufit jest pomalowany na bardzo delikatny odcien zoltego.
    Wynikiem tego jest niesamowicie cieplutki i przyjemne swiatlo.
    Zainteresowanym moge podeslac fotki na priv chociaz trzeba by to ogladac
    w realu.

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom