    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: awaria rury i zalanie domu
    Date: Mon, 4 Jan 2010 12:56:19 +0100

    Użytkownik "celuloz" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ddc10002-b67e-48bd-b3dd-

    > co teraz robić, na tą chwilę postawiłem kilka nagrzewnic (lpg +
    > diesel) i utrzymuje temperature na parterze 15 - 20 st.

    Nagrzewnice LPG to zły pomysł, ponieważ same generują spore ilości wilgoci
    utrudniając odparowanie wody. Także i ogrzewacze olejowe generują pewne
    ilości wilgoci.
    Najlepszym rozwiązaniem jest intensywnie grzać i wietrzyć lub zastosować
    osuszacze tak jak radzą inni, ale użył bym ich dopiero jak pozbył bym się
    większości wody i wilgoci.
    Jeżeli chodzi o grzanie to najtaniej jest kupić kozę i tymczasowo wstawić do
    piwnicy, podłączyć do komina i intensywnie palić, a okna otwierać na oścież
    i niech wiatry chulają, bądź zamontować kilka wentylatorów wyciągających
    powietrze do kominów wentylacyjnych. Trzeba tylko zapewnić świeży dopływ
    powietrza z zewnątrz jak najbliżej pieca. Powietrze przy niskich
    temperaturach na zewnątrz jest bardzo suche, dlatego proces osuszania w ten
    sposób będzie przebiegał sprawnie.

    > na 50% podłogi jest podłogówka, kupić piec podłączyc i grzać, czy po
    > prostu od razu lepiej rozwalić wszystko, wybrać łącznie z podsypką i
    > od nowa izolacje + reszta.

    Wylewkom, posadzkom, murom i fundamentom wilgoć nic nie zrobi.
    Jedyny mankament jakiego możesz się spodziewać to jeżeli pozostawisz tę
    wilgoć do wiosny to zacznie się rozwijać na ścianach bujne życie - pleśń i
    grzyb.

    > fatalnie się ten rok kończy, nie zakręcenia wody prosze nie komentować

    Woda powinna być raczej odkręcona w domu, a zakręcona w przyłaczu w
    studzience obok domu.

    Ode mnie rada dla wszystkich, którzy mogą mieć podobne problemy w
    przyszłości.
    Żeby zabezpieczyć instalację wodną przed zamarznięciem wystarczy równolegle
    z rurą wodną poprowadzić drugi odcinek takiej samej rury PE na głębokość
    1,5m w głąb ziemii. Odcinek ten powinien być zaślepiony poprzez zaspawanie
    końca rury albo też poprzez założenie odpowiedniej zaślepki. Rury biegnące
    obok siebie izolujemy termicznie wspólną otuliną. W tę dodatkową rurę
    wsuwamy kabel grzewczy, którym także owijamy w pomieszczeniu licznik, zawory
    i wszystkie elementy, z których nie jesteśmy w stanie spuścić wody na okres
    zimy. Następnie rury z przylegającym do nich przewodem izolujemy otulinami.
    Kabel podłączamy do prądu i mamy instalację zabezpieczoną przed
    zamarznięciem. Taką instalację można dodatkowo niewielkim kosztem wyposażyć
    w monitoring temperatury, który w razie awarii lub zaniku prądu wyśle nam
    SMS-a z powiadomieniem. Ponadto może także wysyłać systematycznie raporty o
    temperaturze.