    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: chleb pleśnieje zbyt szybko
    Date: Thu, 07 Oct 2010 15:02:03 +0200

    > w jakimś przepisie była margaryna
    > bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
    > chyba żeby formę wysmarować margaryną
    > czy może coś źle robię?

    wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do
    celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza
    odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

    > chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
    > najwyżej z dodatkiem tym zrobię
    > jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

    bułka powoduje chłonięcie wilgoci przez upieczony chleb, stąd kleistość.
    Ale co kto lubi...

    > ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
    > da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

    sezamem możesz posypać chleb w formie przed pieczeniem (i wygładzić
    mokrą łyżką). Ale o wiele lepsze są pestki dyni czy słonecznik. Poza tym
    sezam nadaje się do sezamek (jeśli chodzi o wypieki), do ciasta
    chlebowego w żadnym wypadku.

    A co do meritum: chleb "martwy" pieczony z użyciem nadmiaru spulchniaczy
    i ulepszaczy pleśnieje momentalnie (można sprawdzić na typowym krojonym
    z folii) . Chleb "żywy" zwł. pełnoziarnisty pieczony na zakwasie
    (drożdżowego to nieco mniej dotyczy) starzeje się z wdziękiem,
    nabierając szlachetnego smaku; zawartość kwasu mlekowego, ew. alkoholu
    etylowego i wyższorzędowych alkoholi, nawet śladowa, skutecznie chroni
    przed pleśnią i obcymi bakteriami. Łatwo sprawdzić, że taki chleb może
    najwyżej wyschnąć, ale nie spleśnieje nawet po miesiącu.
    Jeśli zrobisz chleb na uczciwie przefermentowanym zakwasie, wytrzyma o
    wiele dłużej niż trzy dni. Jeśli używasz wyłącznie chemicznego
    spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów
    na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.