  • 1. Data: 2010-10-07 07:27:18
    Temat: chleb pleśnieje zbyt szybko
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    upiekłem chleb
    z żytniej, przennej, bułki tartej (nadmiary), trochę margaryny
    nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam

    chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który
    składnik ma na to wplyw?

  • 2. Data: 2010-10-07 08:25:19
    Temat: Re: chleb pleśnieje zbyt szybko
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam
    >
    > chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który

    wszystkie "niezbyt swieze"
    pewnie bulka tarta, na pewno niezbyt swiezy sezam, pewnie i margaryna (po
    kiego grzyba margaryna?)

  • 3. Data: 2010-10-07 09:26:41
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    w jakimś przepisie była margaryna
    bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
    chyba żeby formę wysmarować margaryną
    czy może coś źle robię?

    chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
    najwyżej z dodatkiem tym zrobię
    jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

    ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
    da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

  • 4. Data: 2010-10-07 09:35:13
    Od: "Misiek" <p...@o...pl>

    >w jakimś przepisie była margaryna
    > bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
    > chyba żeby formę wysmarować margaryną
    > czy może coś źle robię?

    nie lepiej dac oliwy po prostu? zamiast truc sie margaryna?
    Przepisy czasem trzeba modyfikowac :-)

    > chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
    > najwyżej z dodatkiem tym zrobię
    > jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia
    >

    > ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
    > da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

    wywalic na zbity (piiii). :-)
    Nie jest on chyba az tak drogi by go probowac ratowac za wselka cene...

  • 5. Data: 2010-10-07 11:33:08
    Od: " oli" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    zlotowinfo <u...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam
    >
    > chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który

    Za dużo lnu. Nie potrzeba
    bułki tartej i margaryny, za to
    drożdże i trochę mleka zsiadłego.
    \oli

  • 6. Data: 2010-10-07 13:02:03
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > w jakimś przepisie była margaryna
    > bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
    > chyba żeby formę wysmarować margaryną
    > czy może coś źle robię?

    wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do
    celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza
    odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

    > chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
    > najwyżej z dodatkiem tym zrobię
    > jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

    bułka powoduje chłonięcie wilgoci przez upieczony chleb, stąd kleistość.
    Ale co kto lubi...

    > ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
    > da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

    sezamem możesz posypać chleb w formie przed pieczeniem (i wygładzić
    mokrą łyżką). Ale o wiele lepsze są pestki dyni czy słonecznik. Poza tym
    sezam nadaje się do sezamek (jeśli chodzi o wypieki), do ciasta
    chlebowego w żadnym wypadku.

    A co do meritum: chleb "martwy" pieczony z użyciem nadmiaru spulchniaczy
    i ulepszaczy pleśnieje momentalnie (można sprawdzić na typowym krojonym
    z folii) . Chleb "żywy" zwł. pełnoziarnisty pieczony na zakwasie
    (drożdżowego to nieco mniej dotyczy) starzeje się z wdziękiem,
    nabierając szlachetnego smaku; zawartość kwasu mlekowego, ew. alkoholu
    etylowego i wyższorzędowych alkoholi, nawet śladowa, skutecznie chroni
    przed pleśnią i obcymi bakteriami. Łatwo sprawdzić, że taki chleb może
    najwyżej wyschnąć, ale nie spleśnieje nawet po miesiącu.
    Jeśli zrobisz chleb na uczciwie przefermentowanym zakwasie, wytrzyma o
    wiele dłużej niż trzy dni. Jeśli używasz wyłącznie chemicznego
    spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów
    na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.

  • 7. Data: 2010-10-07 15:41:09
    Od: Qrczak <q...@o...pl>

    Dnia 2010-10-07 15:02, niebożę Jakub Tarczewski wylazło do ludzi i marudzi:

    > wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do
    > celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza
    > odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

    Przy dobrych foremkach wystarczy delikatne maźnięcie owych oliwą.

> [...]
    > spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów
    > na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.

    Potwierdzam. Chleb żytni na zakwasie po dwóch tygodniach tylko bardziej
    się "zestala" (co mu w sumie wychodzi na dobre, bo można naprawdę
    cienkie kromki kroć). I nie mają na to wpływu różne dodatki: całe
    ziarno, siemię, orzechy czy prażona cebulka.

    Qra

  • 8. Data: 2010-10-08 07:44:57
    Od: "zs" <z...@w...pl>

> [...]
    > kromki kroć). I nie mają na to wpływu różne dodatki: całe ziarno, siemię,

    A moze robisz chleb na zakwasie w maszynie? Ja próbuje ale nie zawsze
    wychodzi dobry. Na 10 chlebów moze 2 byly bardzo dobre. Reszta albo za
    kwaśna albo nie wyrasta jak trzeba lub opada. Choć wszystkie dało się zjeść

  • 9. Data: 2010-10-08 16:19:42
    Temat: Re: chleb ple?nieje zbyt szybko
    Od: Qrczak <q...@o...pl>

    Dnia 2010-10-08 09:44, niebożę zs wylazło do ludzi i marudzi:

    Nie, używam michy, łychy i piekarnika.

    Qra

  • 10. Data: 2010-10-11 12:10:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Misiek" 4cad83ef$0$27029$6...@n...neostrada.pl

    składnik ma na to wplyw?

    > wszystkie "niezbyt swieze"

    W czasie pieczenie szkodniki (bakterie i grzyby) nie zostaną pozabijane?
    Moim zdaniem brak.... Konserwantów. :)

    --
    ^ 750 . . nw 25 27 . .04 . 749 ^c 440
    . 438
    | 740 . .1213 . . 2021 .iy . 06 08 739 F|l 430 .
    . . . 433
    | 730 11 15 en24 26 29 październik 07 729 E|i 420 29
    . 02 05 0708 422
    P|l 720 wrzesień'10 16 1819 i 28 30 02 719 V|t 410 28
    01 04 06 412
    E|/ 710 17 22mk 01 03 05 709 |r 400wrze
    03 403