    From: "adam" <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: drenaz po staremu
    Date: Mon, 19 Apr 2010 18:04:58 +0200

    Wiele lat temu miałem okazje układać coś takiego w firmie
    melioracyjnej. Tak jak pisze Sebastian kopało się rowki i w nich
    ukladało się na styk któtkie rurki ok 30-35 cm długości. Rurki były
    wypalane z gliny, tak jak cegła, przez swoją higroskopijność zbierały
    wodę do środka, odprowadzały to grubszej rury, potem do jakiegoś rowu
    czy kanału.
    Ze skutecznością było różnie, niektóre działają do dziś, inne się
    zamulały. Miejsca styku nie były niczym zabezpieczone, więc bez
    problemu dostawał sie tam piasek, który teoretycznie powinien spłynąć
    rurkami do kanału, ale bywało że się rurki zapychały i w tym miejscu
    na polu robiło się jezioro. Na pewno lepiej byłoby każde miejsce styku
    przykryc papą.
    Nie wiem tylko czy taki drenaż nada sie do budynku, bo dla roślin
    zostawiał wodę w glebie, a wokół budynku powinno być sucho.
    Adam