  • 21. Data: 2015-07-05 14:42:32
    Temat: Re: ej solarnicy
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    dyskusyjnych:9c498c89-f7bd-4682-810c-730ed8fcde29@go
    oglegroups.com...

    W dniu niedziela, 5 lipca 2015 14:02:07 UTC+2 użytkownik abn140 napisał:

    >Czarna dachowka ceramiczna tez bedzie OK, nawet nie wiem czy nie lepsza, bo
    >akumuluje wiecej ciepla :) Akurat taka bede mial na budowanej altance hm..
    >:-)

    Jeśli akumuluje (tzn. ma wyższą pojemność czyli ciepło właściwe) to nie
    lepsza, ma pobrać i oddać. Skutecznie.

  • 22. Data: 2015-07-05 17:31:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 4 Jul 2015 02:34:14 -0700 (PDT), Budyń

    Nie powiem, moją żonę byś z pewnością zadowolił, fikusie. ;>
    Ona się lubi kąpać we wrzątku. :P

    > Koszt wykonania okolo 3500zł [...]
    > Tak naprawde wydalem duzo wiecej bo praca trwala od kilku lat
    > i sporo poszlo na proby, prototypy itp.

    To chyba jednak lepiej dołożyć trochę i zrobić system na PC chłodzący dom
    i grzejący przy okazji basen... Przynajmniej grzanie może działać nie
    tylko gdy jest słońce -- co w przypadku basenu ogrodowego jest dosyć
    istotne.

    --
    Pozdor Myjk

  • 23. Data: 2015-07-05 17:57:02
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 5 lipca 2015 14:42:53 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:

    > Jeśli akumuluje (tzn. ma wyższą pojemność czyli ciepło właściwe) to nie
    > lepsza, ma pobrać i oddać. Skutecznie.

    zgoda - zasadniczo tu akumulacja jest wadą. Tyle ze mamy tu dodatkowy czynnik -
    cienka blacha dachowa dosc slabo przewodzi ciepło wzdłóż. Zatem strumyczek plynacej
    wody odbierze cieplo z sasiadujacych z nim kilku cm a dalej powstaje martwa
    niewykorzystana strefa. Dlatego absorber w solarze to dosc porzadna gruba blacha a
    wezownica gesta.
    Przy grubej dachowce cieplo byloby transportowane zdecydowanie dalej (chyba -trzeba
    wspolczynniki przewodzenia posprawdzac).

    b.

  • 24. Data: 2015-07-05 18:21:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-05 13:52, Adam Sz. wrote:
    > Czeemu? Jakbym mial basen tez bym go do pompy ciepla podlaczyl wymiennikiem :-)

    A widzialeś kiedykolwiek żeby jakiś normalny człowiek (np. tępy ABS z
    beemki) tak robił? Widzialeś? Czyli nienormalne. "Nikt tak nie robi,
    Panie...".

    > Zapodaj wymiary basenu i z czego jest zrobiony - sprobujemy policzyc ;)

    3.5m średnicy, 70cm wody. Zrobiony z tworzywa, zwykły rozporowy.

    > U mnie z ~40m szlaucha ogrodowego (zielonego) do podlewania (polowa 3/4',
    > polowa 1/2') lezacego na trawie spuszczam pod dosc duzym cisnieniem wode
    > o temperaturze "nie da sie dotknac tak parzy" przez jakas minute :)
    > Potem leci zimna.

    Ogromna róznica w kolorze - kupiłem czarną jak smoła rurkę 1/2 w Leroy w
    śmiesznej cenie - taka sztywna. Zrobiłem kilka pętelek o średnicy metra.
    Połaczone równolegle. W sumie poszło 300m rury. Woda wpuszczana dużą
    pompą zęzową (12V), leci ładnym strumieniem. Nie parzy, ale jest bardzo
    ciepła. Zeszłego lata zrobiłem również kilka luster z kilku listewek i
    maty odblaskowej do kaloryferów (folia alu + styropian). Działało
    bezbłędnie, tylko raz na 2 godziny trzeba było przestawić lustra.
    Gorąca. Mialem wtedy mniejszy basen, ale tym solarem dawało radę
    podgrzać do 36 pod koniec dnia.

    Chciałem wsadzić te rurki na blachę (poczernioną) i za szybę robiąc
    namiastę profesjonalnej izolacji. Ale dalej byłbym więźniem pogody -
    małe chmurki i bida.

    Darowalem sobie - piec daje się zautomatyzowac i jest znacznie szybszy
    (dzisiaj od 8 do 10 rano, woda ma 38 stopni, reszte dnia w
    podtrzymaniu), dodatkowo pompa w kotłowni przepompowuje też przez filtr
    więc nie ma kabli zasilających na zewnatrz. Nie wspomnę też o minach
    sąsiadow kiedy jest ~18 stopni a my w basenie. Wariaci, bo kto normalny
    w zimnej wodzie się kąpie!

    Nie oddałbym mojego śmieciucha za nic. Albo bym oddał i kupił maluteńki
    tylko do basenu ;)

  • 25. Data: 2015-07-05 20:48:27
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

    >zgoda - zasadniczo tu akumulacja jest wadą. Tyle ze mamy tu dodatkowy
    >czynnik - cienka blacha dachowa dosc slabo przewodzi ciepło wzdłóż.

    Ryli?

    >Zatem strumyczek

    Dlaczego strumyczek?

    >Przy grubej dachowce cieplo byloby transportowane zdecydowanie dalej
    >(chyba -trzeba wspolczynniki przewodzenia posprawdzac).

    Rzeco??? Jakie dalej???

  • 26. Data: 2015-07-05 22:49:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 5 lipca 2015 21:23:26 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:
    > Użytkownik "Budyń" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ryli?
    ryli. Idz do wikipedii, znajdz wzór, sprawdz co jest w liczniku a co w mianowniku.

    > Dlaczego strumyczek?

    strumyczek wody spływajacy po dachu w fali blachy falistej lub alternatywnie po
    dachówce - pytanie jest jak dobrze odbira ciepło, z jakiego obszaru

    b.

  • 27. Data: 2015-07-06 09:18:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    odbiera bardzo dobrze bo woda ma najwyższe ciepło właściwe. Problem z tym że woda
    parując studzi się. Przy niewielkim wietrze bilans grzewczy może być tak marny że
    nie warty zachodu. Słowo kluczowe " chłodnia kominowa". Idea zamkniętego kolektora
    polega również na tym że czynnik, najczęściej oparty na wodzie, nie paruje.

  • 28. Data: 2015-07-06 09:35:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 09:18:08 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > odbiera bardzo dobrze bo woda ma

    nie o tym gadamy - wiemy ze woda dobrze odbiera ciepło. Ale to ciepło wodzie trzeba
    dostarczyc. Gdyby strumyczek spływał w co 10tej fali blachy to ciepło byłoby
    dostarczone tylko z najblizszego sąsiedztwa, powiedzmy z jednej sasiedniej fali po
    obu stronach strumyczka. Cała reszta byłaby zmarnowana. Zatem przewodnosc ciepłna
    absorbera ma znaczenie. Moze sie okazac ze masywna dachówka mimo oczywistych wad ma
    tez spore zalety bo lepiej przewozi ciepło niz cienka blacha.

> [...]
    zamkniętego kolektora polega również na tym że czynnik, najczęściej oparty na wodzie,

    czeba dach nakryc folią na drewnianym ruszcie :)

    b.

  • 29. Data: 2015-07-07 14:12:26
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    > więc nie ma kabli zasilających na zewnatrz. Nie wspomnę też o minach
    > sąsiadow kiedy jest ~18 stopni a my w basenie. Wariaci, bo kto normalny

    tylko po co wam 38 stopni w basenie? mój basen nagrzał się do 27 stopni
    i więcej bym nie chciał, problem tylko w tym że dość szybko się
    wychładza. Myślałem o dogrzewaniu słońcem, ale jak grzeje to mi to
    ciepło w basenie nie potrzebne, przydałoby się jak jest chłodniej...

    p.s. basen 31m3, dwa dni po nalaniu wody mój dwulatek wszedł i po 20
    minutach z płaczem go wyciągnęliśmy (bo nie chciał wychodzić), mimo że
    szczękał zębami od początku :)

    Łukasz

  • 30. Data: 2015-07-07 14:49:04
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

> [...]
    oglegroups.com...

    >ryli. Idz do wikipedii, znajdz wzór, sprawdz co jest w liczniku a co w

    No to teraz to ja już zupełnie nie wiem o co ci chodzi, możesz palcem
    wskazać ten wzór?

    >strumyczek wody spływajacy po dachu w fali blachy falistej lub
    >alternatywnie po dachówce - pytanie jest jak dobrze odbira ciepło, z
    >jakiego obszaru

    Ale ja to widzę nie jako strumyczek a całopowierzchniowy spływ.