    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: folia zamiast papy na deskowanie
    Date: Sat, 20 Jun 2009 11:52:45 +0200

    news:h1i56v$j2i$1@inews.gazeta.pl...

    > Dołączę się do wątku:
    > Czytałem jakiś czas temu dość interesujący artykuł o nowej technologii
    > robienia dachów z pełnym deskowaniem. Tradycyjnie wygląda to mniej więcej
    > tak, jak wyżej w cytacie: od góry: pokrycie dachu, papa, deski, szczelina,
    > ocieplenie, czasem gdzieś tu jeszcze pojawia się membrana. Wg artykułu
    > rozwiązanie to niewątpliwie szczelne i skuteczne ma tą podstawową wadę, że
    > jest za szczelne. Wilgoć z całego domu wznosząca się wraz z ciepłym
    > powietrzem wykrapla się gdzieśtam w punkcie rosy wypadającym w tym
> [...]

    Po pierwsze nie jest za szczelne, ponieważ masz wentylację pomiędzy wełną, a
    deskowaniem i jest ona tysiąc razy lepsza niż to co Ty zaproponowałeś.
    Przypuszczam, ze nie bardzo zrozumiałeś do czego odnosiło się co czytałeś.
    Najprawdopodobniej odnosiło się to do nagminnie stosowanej aczkolwiek
    błędnej technologii polegającej na braku wentylacji pod deskowaniem.
    Po drugie w jaki sposób wilgoć z domu ma wnikać w warstwę wełny ?
    Oczywiście tutaj znów potweirdzało by się moje przypuszczenie, ze nie chodzi
    o prawidłowo wykonany dach tak jak ja to opisłem we wcześniejszym wątku lecz
    o dach zrobiony błedną technologią czyli zrobienia ocieplenia bez szczeliny
    i pozostawienie otwartych szczelinach na strychu, którymi wentyluje się
    wełna. Tymi szczelinami może własnie wnikać wilgoć, która przedostaje się na
    strych z domu.
    Przy prawidłowo wykonanym dachu, warstwę wełny od wilgoci odgradza
    całkowicie nieprzenikalna dla tej wilgoci folia paroizolacyjna. Zatem
    wilgoć, która może wniknąć w wełnę pochodzi tylko i wyłącznie z powietrza na
    zewnątrz. Ta niestety w tym powietrzu bardzo rzadko jest nasycona w
    powietrzu, ponieważ ta wilgotność samoistnie się zmnienia wraz ze zmianami
    temperatur. Nasycenie występuje tylko przy gwałtownych ochłodzeniach, co
    jest zjawiskiem krótkotwałym i przejściowym. Przykłądem może być tworzenie
    się rosy lub mgły.
    Dlatego też nie ma w wełnie punktu rosy od tej wilgoci z powietrza z
    zewnątrz lub też występuje sporadycznie, co jest rzeczą pomijalną.

    Reasumując:
    Dyskutujemy tu o prawidłowo wykonanym dachu, czyli od góry:
    1. Pokrycie (gont bitumiczny)
    2. Warstwa podkładowa
    3. Deskowanie
    4. Szczelina wentylacyjna
    5. Membrana paroprzepuszczalna
    6. Wełna
    7. Folia paroizolacyjna zabezpieczająca przed wnikaniem wilgoci z wewnątrz
    domu w wełnę.
    8. Sufit (np. płyta gipsowo-kartonowa)

    W stosunku do tak wykonanego dachu, to co proponujesz będzie z całą
    pewnością gorszym rozwiązaniem.