    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: folia zamiast papy na deskowanie
    Date: Sun, 21 Jun 2009 11:52:41 +0200

    news:h1iu33$892$1@inews.gazeta.pl...

    > Wszystko się zgadza, ale jest to dość newralgiczny i łatwy do schrzanienia
    > moment. Wełna może zwłaszcza przy stromym dachu opaść, sznurowanie może
    > się rozsznurować, dekarz może coś spartaczyć, no różnie może być, ten
    > przeze mnie rozpatrywany sposób jest natomiast dość idiotoodporny.

    Tu akurat bym polemizował.
    Wiercenie otworów w deskach pozostawia sporą ilość drzazg i ostrych
    krawędzi, które mogą uszkodzić membranę ułożoną na deskach. Zatem zanim
    ułożysz membranę musisz te krawędzie sfazować i przeszlifować. W przypadku
    desek dobrze, żeby miały one zaoblone krawędzie, bo przy tej metodzie trzeba
    pozostawiać większe szczeliny zamiast robić otwory w deskach.
    Ponadto podczas mocowania folii trzeba uważać, żeby jej nie przedziurawić w
    miejscu, gdzie jest otwór, a niestety w porównaniu do membrany kładzionej
    pod deskowaniem, membrana układana na deskowaniu będzie dziurawiona na całej
    jej powierzchni, gdyż musi być dobrze przymocowana do deskowania w wielu
    punktach. Tu można popełnić szereg błedów, które mogą być przyczyną
    zawilgacania wełny oraz gnicia desek.
    Ponadto metoda ta nadaje się tylko pod dachówki i blachy. Niestety nie
    nadaje się pod gont bitumiczny czy papą ?
    Oczywiście w przypadku dachówki czy blachodachówki metoda układania membrany
    na deskowaniu ma szereg zalet i trudno z nimi polemizować. Jenak wymaga ona
    wykończenia dachu na gotowo. Bardzo często widuję na budowach dach budowany
    etapami tj. najpierw deskowanie i papa, a po kilku latach po wykończeniu
    domu układana jest dachówka, kiedy jest przypływ gotówki.
    Niestety w takim przypadku nie możemy pozostawić membrany na tak długi okres
    czasu, ponieważ membrana jest wrażliwa na promieniowanie ultrafioletowe.