  • Data: 2020-01-22 22:53:04
    Temat: Re: gdzie podłączyć żółto zielony przewód?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-01-22 o 21:36, WS pisze:

    > wlasnie o tym napisalem wczesniej...
    > i w sumie tu jest sedno problemu: przewaznie nie da sie "przepisowo" podpiac
    roznicowki, a jej brak jest bardziej niebezpieczny niz montaz niezgodny z prawem ;)

    Dlaczego się nie da?

    > hm... na tym to sie nie znam, ale czy to nie wymaga oddzielnego uziemienia? Jesli
    tak, to jest niezgodne z zalozeniami tego remontu ;)
    > O ile nowa instalacja od licznika jest zazwyczaj wykonalna (czyli tania), to
    ciagniecie nowych/dodatkowych przewodow przez caly pion juz mocno komplikuje sprawe
    :( Koszt, zgody, projekty...
    > U mnie byly 3 fazy + N, ale spoldzielnia sfinansowala/wykonala modernizacje na
    wlasny (czytaj nasz...) koszt. Teraz jest dostepny ochronny w rozdzielni...

    Oczywiście przewód PE należy uziemić.

    Ale musimy wybrać mniejsze zło. Załóżmy, że na pionie mamy stare
    przewody aluminiowe o zbyt małym przekroju, a budynek podłączony jest do
    sieci TN. Kiedyś w przyszłości będzie zmodernizowany cały pion i zostaną
    poprowadzone nowe przewody w układzie TN-S

    Wykonanie obecnie układu TN-C-S nie dość, że jest niemożliwe od strony
    prawnej to także może stwarzać spore zagrożenie, bo utrata ciągłości
    starego przewodu aluminiowego N jest bardzo prawdopodobne.

    Wtedy możemy właśnie wykonać wyspę TT w układzie TN.

    Oczywiście nie poprowadzimy przewodu PE do głównej rozdzielni. Nie
    możemy też użyć jakiejkolwiek instalacji wewnętrznej jako uziemienia,
    ale możemy wykorzystać taką instalację jako przewód PE. Na czym polega
    różnica? Ano na tym, że w pierwszej kolejności musimy wykonać uziom,
    wykonać GSU oraz wykonać połączenia wszystkich instalacji z GSU.

    Jeżeli instalacja CO czy wodna jest wykonana z rur przewodzących prąd, a
    przy tym posiada pewne i trwałe połączenia to może nam posłużyć jako
    przewód PE, który połączy nam PE nowej instalacji z GSU. Jeżeli
    przyłącze zasilające budynek spełnia warunek PEN (odpowiedni przekrój i
    pewne połączenia) to także łączymy ten PEN w głównej rozdzielnicy z GSU.

    Dodatkowo wykonujemy także lokalne połączenia wyrównawcze. Mówiąc
    kolokwialnie łączymy wszystkie instalacje przewodzące w naszym
    mieszkaniu z szyną PE w rozdzielnicy. Ale szyny w rozdzielnicy nie
    łączymy z przewodem N. Dlaczego nie łączymy? Ano dlatego, że jak
    podobnie by zrobili sąsiedzi to w razie utraty ciągłości przewodu N u
    któregokolwiek spośród sąsiadów, mogliby tego faktu nawet nie zauważyć,
    a suma prądów od kilku lokatorów, u których N utracił ciągłość,
    popłynęłaby tym połączeniem N-PE i je po prostu upaliła. Doprowadziłoby
    to do sytuacji pojawienia się niebezpiecznych napięć na obudowach
    urządzeń u wszystkich lokatorów, ale także i do popalenia urządzeń w
    niektórych mieszkaniach.

    W swojej rozdzielnicy montujemy 2 stopnie różnicówek jak dla typowego
    układu TT czyli różnicówka selektywna + przeciwporażeniowa. Ponadto
    musimy przy wodomierzach zamontować "bajpasy" łączące elektrycznie rury
    z obydwu stron wodomierzy.

    Od nowej, naszej rozdzielnicy wyprowadzamy do licznika oraz od licznika
    do skrzynki pionu nowy przewód z oddzielnym przewodem PE. Przewód PE
    pozostawiamy niepodłączonym do czasu modernizacji pionów. Kiedy piony
    zostaną zmodernizowane i zostanie poprowadzony oddzielny przewód PE to
    podłączamy do niego nasz PE i wtedy mamy pełnoprawny i bezpieczny układ
    TN-S w mieszkaniu. Jeżeli pion zostanie wymieniony na układ TN-C z
    przewodem PEN to wykonujemy rozdział PEN na PE i N w skrzynce pionu.

    Tych wszystkich połączeń w mieszkaniu od instalacji do listwy PE w
    rozdzielnicy już się nie pozbywamy. Dzięki temu mamy zapewnioną
    ekwipotencjalizację.

    Oczywiście wszystkie nowe przewody (tzn. ich przekroje) muszą
    uwzględniać typ oraz wielkość zabezpieczeń.