    From: " BrunoJ" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Thu, 22 Jan 2009 11:54:04 +0000 (UTC)

    a...@g...com napisał(a):

    > Aha, jeszcze jedno konkretne pytanko o ta selektywnosc. Da sie dobrac
    > do tych jednofazowych roznicowek 25A (lub 40A) kolejna, tak zeby byla
    > zachowana selektywnosc? Nie widzialem mniejszych niz 25A, a gdziestam
    > czytalem ze zeby selektywnosc zostala zachowana - kolejne elementy
    > musza byc rzad wielkosci "wieksze" (tudziez mniejsze;) Chodzi o to ze
    > chetnie zalozylbym sobie dodatkowe, mniejsze / czulsze roznicowki na
    > obwody oswietlenia zewnetrznego, garazu i lazienki, tylko wywalenie
    > ich nie powinno powodowac wywalenia kolejnej, bo przestaje to miec
> [...]
    Chyba cos pomieszales i mylisz roznicowke ze zwyklym bezpiecznikiem.
    te 25A to jest bezpiecznik (zabezpieczenie nadpradowe sie to chyba nazywa),
    czyli odcina obwod gdy obciazenie przekracza 25A. Lub gdy przewod fazowy
    zewrze sie z zerem. Kiedys w bezpiecznikach topikowych - jak nazwa wskazuje
    topil sie drucik, od ciepla wynikajacego z przeplywu zbyt duzego pradu. Lepiej
    drucik w bezpieczniku niz przewod w scianie (z pozarem). Teraz topikowych
    raczej sie juz nie stosuje, przy najmniej nie w domowych instalacjach.
    Z kolei roznicowka reaguje na prad plynacy miedzy przewodem zerowym i
    uzmieniemiem. Jak zewrzesz te dwa przewody to wyskoczy roznicowka, a zwykly
    bezpiecznik nie (bo nie ma powodu). Roznicowka ma chronic przed sytuacja ze
    pojawia sie napiecie na obudowie urzadzenia w wyniku uszkodzenia (np pralki) i
    dotykajac obudowy stajesz sie elementem obwodu przez ktory plynie prad. Lub
    przypadek filmowy - zona kapie sie w wannie i suszy sobie wlosy, suszarka
    wpada jej do wody. Przy braku roznicowki w obu przypadkach wzmianka w
    wieczornych Faktach... Gdy roznicowka jest poczujesz niemile kopniecie i
    koniec. Roznicowki maja rozny prog zadzialania, typowo 30mA, a do lazienek
    zwlaszcza przy malych dzieciach zalecane jest 10mA. Skutek uboczny jest tez
    taki ze jesli masz wilgotna sciane i slabe kable to roznicowke moze wywalac
    'bez powodu'. Dlatego wazne jest zeby miec osobna w lazience i osobna do
    odbiornikow na zewnatrz, zeby uniknac sytuacji ze roznicowka wywala Ci pol
    domu tylko dlatego ze halogenik przy wjezdzie do garazu przecieka.

    Pisales o stopniowaniu roznicowek - przeciez to bez sensu. Skoro i tak
    wydzielasz obwod do oswietlenia zewnetrznego to po prostu daj mu osobna
    roznicowke. A tak wynika ze chcesz uzyc dwoch roznicowek, a obwody polaczyc w
    kaskade. Po to robisz skrzynke rozdzielcza zeby obwody i roznicowki podlaczac
    bezposrednio pod glowne zabezpieczenie. Tak jest wygodniej i bezpieczniej.

    To co pisales o stopniowaniu to sie stosuje przy bezpiecznikach. Ale w domu to
    w praktyce tylko i wylacznie stopnuje sie glowne zabezpieczenie i
    zabezpieczenia obwodow. Nie widzialem chyba nigdzie zeby ktos mial podobwody z
    osobnymi bezpiecznikami.
    Bezpieczniki sa oczywiscie mniejsze niz 25A - nie wiem jak szukales, sprawdz
    oferte pierwszego z brzegu producenta (Legrand, Moeller, F&F). Roznicowki
    rowniez mozna dobrac odpowiednio.
    Do obwodow wewnatrz domu 25A to jest chyba przesadzone, moze na garaz
    faktycznie, jesli jakies maszyny chcesz smigac (ale pamietaj o odpowiednio
    grubym kablu). Ale do normalnych gniazdek max 16A, a na oswieltenie 6 lub 10
    (max). Do umyslnych urzadzen (np kociol CO) wg zalecen producenta (u mnie 6A)
    i lepiej wiecej nie dawac - to bezpiecznik ma sie przepalic/wylaczyc jako
    pierwszy.
    Znajdz w necie kilka projektow dla jakichs domow i sobie zobacz jak to jest
    robione. Albo zlec elektrykowi projekt.

    pozdrawiam
    Bruno