  • 1. Data: 2010-12-25 13:46:48
    Temat: instalacja elektrycna
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Pytania:
    czy robic juz teraz rozkladanie kabli instalacji elekte, anten,
    komputerowej, a samo zlaczenie w skrzynce rowno z oknami

    czy takie kable na scianach kradną

    jaka musi byc odleglosc gniazda od podlogi?

    Chce zrobic uklad gwiazdy dla wszystkich punktow elektrycznych, czy to
    dobry pomysl.

    Czy dla pozniejszych tynkow maszynowych wstawiac kable w bruzdy i czym
    mocowac do suporeksu, momentami betonu.

    Isc kablami gora, czy dolem?

    pozdr

    PS

    Moglby mi ktos podeslac na prv kilka rad. Osatecznego zlaczenia i
    odbioru i tak wykona elektryk i moze nie warto babrac sie samemu w to
    rozkladanie. Ile moge zaoszczedzic?

  • 2. Data: 2010-12-25 13:53:16
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > komputerowej, a samo zlaczenie w skrzynce rowno z oknami
    >
    > czy takie kable na scianach kradną
    >
    > jaka musi byc odleglosc gniazda od podlogi?

    30 cm

    > Chce zrobic uklad gwiazdy dla wszystkich punktow elektrycznych, czy to
    > dobry pomysl.

    Bez sensu. Gwiazda dla punktów o dużym poborze. Pozostałe grupujesz.

    > Czy dla pozniejszych tynkow maszynowych wstawiac kable w bruzdy i czym
    > mocowac do suporeksu, momentami betonu.
    >
    > Isc kablami gora, czy dolem?

    Jak bliżej?

> [...]
    > i tak wykona elektryk i moze nie warto babrac sie samemu w to rozkladanie.

    Parę tysięcy. Np ja robiłem sam, ale stawka godzinowa wyszła bardzo marna.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2010-12-25 14:01:57
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote:
    > Jak bliżej?

    Tak, żeby się nie spotkać np. z szafkami wiszącymi w kuchni itp. W
    internecie można znaleźć zasady układania przewodów elektrycznych.

    > Parę tysięcy. Np ja robiłem sam, ale stawka godzinowa wyszła bardzo marna.

    Z tym to byłbym ostrożny. Skoro chłopak nie wie czy robić gwiazdę tzn. że
    nie ma doświadczenia. Skoro nie ma doświadczenia, to może zmarnować mnóstwo
    materiału.
    Moi znajomi za instalację elektryczną do domu chyba ok. 140m2 zapłacili 4
    tys. zł z materiałem. Zdaje się, że bez rozdzielni.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2010-12-25 14:11:50
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartek napisał:

    > Moi znajomi za instalację elektryczną do domu chyba ok. 140m2 zapłacili 4
    > tys. zł z materiałem. Zdaje się, że bez rozdzielni.

    Ja za inst elektryczną zapłaciłem 7 tys, ale nic mnie nie interesowało -
    no osprzęt taki jak gniazda i włączniki oraz lampki, ale żadne tam
    rozdzielnie czy inne.

    Wszystko chłopaki zrobili, a teraz jak trzeba coś serwisować, to są na
    każdy w zasadzie telefon.

    Myślę, że zaoszczędziłbym może ze dwa-trzy tysiące, a zrobiłbym
    'niefachowo' wiele rzeczy :-).

    Nie ma sensu.

    pozdr
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-12-25 14:44:00
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Gru, 14:46, bulba008 <b...@o...pl> wrote:
    > Pytania:
    > czy robic juz teraz rozkladanie kabli instalacji elekte, anten,
    > komputerowej, a samo zlaczenie w skrzynce rowno z oknami
    >
    > czy takie kable na scianach kradn

    Kradna. Nawet jak zatynkowane masz i zlodziej zdesperowany to wyrwie
    elegancko.

    > jaka musi byc odleglosc gniazda od podlogi?

    Zalezy czy wolisz wariant "male dzieci" czy "nie widac zza mebli"
    mozesz dac gniazdka nisko (te 30cm) a mozna zrobic tak zeby wyszlo
    ciutke powyzej stolow/szafek.

    > Chce zrobic uklad gwiazdy dla wszystkich punktow elektrycznych, czy to
    > dobry pomysl.

    Drogi pomysl. Czasem pozyteczny. IMHO dobrze zrobic osobno swiatlo i
    obwody mocno obciazane a reszte zrobic po kilka na kablu.
    Byle sensownie podpiac pod bezpieczniki/wlaczniki by w razie grzebania
    sensownie sobie wylaczyc tylko czesc obwodow. Ale na to chyba masz
    jakis projekt?

    > Czy dla pozniejszych tynkow maszynowych wstawiac kable w bruzdy i czym
    > mocowac do suporeksu, momentami betonu.

    Ja bym wstawial. A kable TV/siec/telefon/glosniki wstawic w peszle w
    bruzdach i zakrety robic w puszkach.

    > Isc kablami gora, czy dolem?

    Ja poszedlem z kablami bokiem :) Dzieki temu wiem dokladnie jak ida.
    Czyli w bok od gniazdka i ewentualnie do gory pod puszka.

    Tak czy siak zastanow sie co w przyszlosci moze cie czekac i zrob tak
    aby ewentualne grzebanie czy wieszanie mebli nie bylo problematyczne.

  • 6. Data: 2010-12-25 15:35:31
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]

    > Moglby mi ktos podeslac na prv kilka rad. Osatecznego zlaczenia i

    > odbioru i tak wykona elektryk i moze nie warto babrac sie samemu w to

    Zwroc uwage na laczenie kabli w puszkach. Skrecanie kombinerkami jest niezgodne
    z obowiazujacymi przepisami ( dopuszczaja skrecanie kombinerkami pod warunkiem
    ze beda prawidlowo polutowane). Zdarzylo mi sie w tym roku nie podpisac kilku
    odbiorow z tego powodu. Z innych rad praktycznych. Nie uzywac przewymiaroanych
    przewodow. Do kinkietu wystarczy 0,5 a 0,75 to swiat. Widzialem zupelnie
    niepotrzebnie pociagniete do gniazdek pod lampke czy telewizor 2,5. W efekcie
    nie ma mozliwosci pewnego podlaczenia zwyklego gniazdka bo przewody sa za
    sztywne. Jak przewidujesz odbiorniki od duzo wiekzsej mocy, jakies ogrzewanie
    elektryczne, to ciagnij oddzielne przewody dostosowane przekrojem do planowanego
    obciazenia I niech one po drodze nigdzie sie nie odgaleziaja. Chyba ze potrafisz
    zrobic odgalezienie bez przecinania przewodu. Newralgiczne punkty to laczenia a
    nie przewody.

  • 7. Data: 2010-12-25 17:25:58
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > warunkiem
    > ze beda prawidlowo polutowane). Zdarzylo mi sie w tym roku nie podpisac

    wago

  • 8. Data: 2010-12-25 17:57:07
    Od: <j...@n...pl>

> [...]
    > potrafisz
    > zrobic odgalezienie bez przecinania przewodu. Newralgiczne punkty to

    Z innych rad praktycznych:
    Mam instalację w domu wykonaną 25 lat temu, miedzią, zasilanie 3-fazowe, do
    opraw oświetleniowych przewody 1,5 mm^, do gniazd 2,5 mm^, łączenie w
    puszkach skręcanie kombinerkami, lutowanie w tamtych czasach było zakazane
    (przy słabej skrętce połączenie nagrzewało się, a wówczas cyna rozpuszcza
    miedź. Dotychczas zero awarii, jakiekolwiek modernizacje, czy przeróbki
    bezproblemowe. Może drożej (przekroje przewodów), ale co lepsze, to droższe.
    Jeśli można, proszę przytoczyć przepisy o konieczności lutowania połączeń na
    skrętkę.

  • 9. Data: 2010-12-25 19:18:31
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

> [...]

    > niezgodne
    > z obowiazujacymi przepisami ( dopuszczaja skrecanie kombinerkami pod

    Możesz podać konkretne przepisy?

> [...]
    > przewodow. Do kinkietu wystarczy 0,5 a 0,75 to swiat. Widzialem zupelnie
    > niepotrzebnie pociagniete do gniazdek pod lampke czy telewizor 2,5.

    Przewody powinny mieć średnice adekwatną do zabezpieczeń obwodowych. Jesli w
    przełącznicy chcesz zrobić miszmasz, że tu bezpiecznik 6A bo to do gniazdka
    lampki, a tu 16A, bo do czajnika, to ok, gniazdko lampki można podciągnąć
    cienkim. Ale co, jeśli użytkownik instalacji za jakiś czas zapragnie do tego
    gniazdka podłączyć nie lampkę tylko farelkę?

    J.

  • 10. Data: 2010-12-25 19:51:13
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]

    > Jeśli można, proszę przytoczyć przepisy o konieczności lutowania połączeń na

    Znajdz sobie przepisy. Juz wiesz ze sa. Tylko nie szukaj czego nie wolno a
    szukaj co wolno. Lutowanie dopuscili w drodze wyjatku i to tez pod pewnymi
    warunkami. Znajdziesz sobie to bedziesz wiedzial. Jak lepiej grubsze to trzeba
    było z szóstki zrobić do żyrandola.