    From: Piotr <s...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Mon, 19 Oct 2009 17:13:05 -0700 (PDT)
    <hatfoe$6sr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hatgn6$tsa$1@news.onet.pl>
    <c...@d...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <b...@g...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <e...@w...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>

    On 19 Paź, 21:54, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    > Dnia Mon, 19 Oct 2009 05:11:19 -0700 (PDT), Piotr napisał(a):

    Różnica polega na tym, że ochrona

    > A czy ja każę gminie zachować gotowość do odśnieżania w lipcu?

    Nie, każesz gminie zatrudnić kilkaset albo kilka tysięcy osób
    kilkanaście razy do roku, z wyprzedzeniem paru godzin. To jest
    nierealne.

    > Skoro gminę stać na odśnieżanie ulic, to stać też na odśnieżanie chodników.

    Wcale nie. Gminę stać na odśnieżanie ulic, bo to tanie i szybkie. Na
    chodniki nie, bo to żmudne i drogie.

    > Nie mają, bo nie stać ich na zatrudnianie kogoś do odśnieżania chodnika.

    To niech się zrzucą z sąsiadami. Według Twojej teorii jeśli zrobią to
    wspólnie, powinno to być bardzo tanie.

    > I jeszcze się dziwisz że ludzie nie chcą mieć chodników przy swoich
    > posesjach? Sam sobie zatrudnij ciecia do sprzątania jeśli uważasz że to
    > żaden koszt...

    Przeciwnie, ja uważam, że skuteczne odśnieżanie jest bardzo drogie.
    Dlatego wolę to robić sam niż płacić gminie. Natomiast Ty chyba
    uważasz, że jeśli sam zatrudnisz ciecia, to będzie drogo, a jak zrobi
    to gmina, to nagle okaże się to śmiesznie tanie (a najlepiej darmowe -
    prawda?).

    > Nie analizowałem tych przepisóww innych krajach - i jeśli nawet gdzieś
    > jeszcze jest taki socjalistyczny nakaz to nie znaczy to że tak jest dobrze.
    > A przepis jest durny, bo nakłada na obywatela obowiązek darmowego tyrania na
    > rzecz gminy.

    Gmina to wszyscy mieszkańcy. Majątek gmny to wspólny majątek tych
    mieszkańców. Chodniki służą wszystkim do chodzenia po nich. Jeśli z
    nich korzystasz, to nie dziw się, że tak czy inaczej musisz o nie
    dbać. A czy zadbasz, płącąc podatek, za który gmina wynajmie firmę,
    czy zrobisz to sam, to kwestia drugorzędna, techniczna. Tak czy
    inaczej "tyrasz" na wspólną własność.
    A takie "socjalistyczne" przepisy są na przykład w Stanach. O ile
    wiem, od zawsze. I nie rozumiem, co by miało w tym być
    socjalistycznego.

    > Odśnieżanie chodników to tylko kwestia nabycia odpowiednich urządzeń -
    > chodników jest w mieście z reguły mniej niż dróg, więc tym bardziej gmina
    > powinna sobie z tym poradzić (a raczej poradzą sobie z tym firmy przez gminę
    > zatrudnione).

    Oczywiście, że sobie poradzą. Tylko będzie to bardzo kosztowne. Sam
    pisałeś, że wynajęcie ciecia jest drogie. Śmiem twierdzić, że
    wynajęcie cieci przez gminę będzie jeszcze droższe, bo po pierwsze
    gmina, jak to gmina, nie działa zbyt skutecznie, po drugie, jak
    przyjdzie co do czego, czyli spadnie śnieg, to się okaże, że nie ma
    wcale tak wielu chętnych cieci do sprzątania tego śniegu 24 godziny na
    dobę. Poza tym na wsi jest trochę inaczej niż w mieście, a ja właśnie
    mieszkam na wsi. I to nie jest tylko kwestia nabycia urządzeń, ale - w
    bardzo krótkim czasie - rozwiezienia tych urządzeń pod 4000 domów w
    mojej gminie, rozrzuconych po dość dużym terenie. Kompletnie
    nierealne. Skończyłoby się tym, że w razie opadu i tak musiałbym sobie
    sam odśnieżyć podjazd, żeby móc wyjechać.
    Piotr