    From: Piotr <s...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Sun, 25 Oct 2009 04:27:20 -0700 (PDT)
    <0...@g...googlegroups.com>
    <hbsj2o$d8f$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <3...@m...googlegroups.com>
    <hbupm8$k9e$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <7...@3...googlegroups.com>
    <hc10p4$ibv$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    On 25 Paź, 09:53, krys <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Piotr wrote:
    >
    > ? Krótko: jacy najemcy nie płacą za odśnieżanie?

    > Wszyscy, którzy nie mają wyszczególnione w opłatach:"składka na
    > odśnieżanie". Najemcy nie mają obowiązku odśnieżania, więc trudno, żeby ktoś
    > robił to "za nich".

    > I jak widać powyżej, twierdzisz, że najemca ma obowiązek odśnieżania.
    >
    > Justyna

    To ja Ci po raz drugi wyjaśnię, jak to się odbywa w blokach i
    kamienicach, bo najwyrażniej nie masz bladego pojęcia o tym, co
    piszesz. Jeśli jest wspólnota, to robi się zebranie wspólnoty (którą
    stanowią właściciele mieszkań) i ustala się składkę na utrzymanie
    terenu wokół budynku. Za te pieniądze wynajmuje się firmę, która latem
    zamiata, a zimą odśnieża. Składkę na to płacą wszyscy właściciele -
    choć nie mają nigdzie napisane "składka na odśnieżanie", tylko właśnie
    "składka na utrzymanie terenu wokół budynku". (A to dlatego, że do
    obowiązków właściciela należy nie tylko odśnieżanie chodnika, ale i -
    o zgrozo - uprzątanie z niego śmieci).
    W bloku nie ma mieszkań, które nie należałyby do nikogo, więc płacą na
    to wszyscy właściciele (za KAŻDE mieszkanie płacona jest składka).
    Teraz jeśli jakieś mieszkanie ktoś komuś wynajmuje, to się umawia z
    najemcą na zapłatę i składka na utrzymanie terenu jest w to
    wkalkulowana. Podobnie jak składka na konserwację, wywóz śmieci itd.
    Najczęściej umowa mówi, że wynajem kosztuje x złotych + "czynsz i
    opłaty" i właśnie w tym "czynszu" jest składka na utrzymanie terenu.
    Przecież nie jest tak, że jeśli wynajmuję komuś moje mieszkanie, to
    zimą przychodzę pod blok i odśnieżam 3 m2 chodnika, prawda?
    Tak samo jest w spółdzielniach - ustala się składkę na utrzymanie
    terenu i płacą ją wszyscy.
    Podobnie, jeśli wynajmujesz komuś dom, to w umowie zastrzegasz, że
    utrzymanie terenu wokół należy do najemcy. I oczywiście Ty zapłacisz w
    razie czego mandat, ale - zgodnie z umową - kosztami obciążysz
    najemcę.

    Podsumowując: tak, najemca z reguły ma obowiązek dbania o teren wokół
    budynku (czyli odśnieżania zimą), który wynika z umowy z wynajmującym.
    Mogę sobie wyobrazić rzadkie wypadki, kiedy ktoś wynajmuje dom, ale
    sam chce przed nim odśnieżać, albo wynajmuje mieszkanie, ale zastrzega
    sobie w umowie, że składka na utrzymanie terenu wokół budynku nie
    wchodzi w skład kosztów najmu, ale nie sądzę, żeby to się zdarzało
    często.

    Jedyne osoby, które w tej chwili nie mają udziału w odśnieżaniu
    chodników, to właściciele domów, przy których chodników nie ma,
    wszyscy inni tak czy inaczej w odśnieżaniu partycypują.

    Piotr