    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: oswietlenie lazienki na "podwieszonym" suficie
    Date: Wed, 5 Jun 2019 18:55:26 +0200

    W dniu 05.06.2019 o 10:16, Cezary pisze:

    > Nie widziałem, ale pewnie mostek i kondensator - dlatego nie miga.
    > A odcięty możesz dołączyć do innego węża lub skonstruować mostek i
    > kondensator do jego zasilania :)
    napiszę Ci to jeszcze raz. po wyprostowaniu sinusa AC, wychodzi Ci prąd
    zmienny.
    wikipedia:
    Należy zaznaczyć, że wartość 230 V to wartość skuteczna napięcia
    przemiennego. Przy 230 V szczytowa wartość napięcia sieciowego wynosi
    230 V * ?2 = 325 V.

    na ile są te diody w pasku? na 230 czy na 325? Nie wiem jakie masz
    doświadczenie w elektronice, ale wygląda to tak: Do 230 ac podłączasz
    mostek, za mostkiem maleńki kondensator na prąd stały, mierzysz
    miernikiem i dostajesz 325v. dla czego? Bo pierwsze przejście od zero do
    325 ładuje kondensator i nic go nie rozładowuje. ale gdy podłączysz
    obciążenie, dajmy na to ze 10W, to napięcie spada. dla czego? bo mamy
    już czas w którym się kondensator ładuje i rozładowuje. im większe
    obciążenie, tym wyładowanie kondensatora szybsze, szybszy spadek
    napięcia. miernik wskaże dajmy na to 270V co zrobić aby to napięcie było
    wyzsze? Dać większy kondensator albo zmniejszyć obciążenie. widzisz
    analogie?

    1. W kostce za wtyczką jest prostownik i nic więcej. miga, ale da się
    łatwo dzielić i wykorzystać resztki
    2. w kostce za wtyczką jest prostownik i kondenstator. nie miga, da się
    dzielić, ale po podziale zmienia się napięcie na wyzsze, szlag trafi
    diody, odcięta reszta da się wykorzystać ale trzeba eksperymentalnie
    dobierać wartość kondensatora
    3. w kostce za wtyczką jest prostownik, kondensator i zaawansowana
    elektronika. będie świecić dobrze, ale odcięta część - w zasadzie do
    kosza, ewentualnie to co w punkcie drugim.
    uwaga dodatkowa, źródło światła na prostowniku i kondensatorze jest
    czułe i źle znosi pracę silników, czyli mikserów, wiertarek, odkurzacza
    itp.
    Reasumując. jeśli zależy Ci na trwałości, zapomnij o diodach na 230v
    jasniej nie umiem

    ToMasz