    Subject: Re: oswietlenie lazienki na "podwieszonym" suficie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Cezary <c...@p...fm>
    Date: Thu, 6 Jun 2019 09:24:24 +0200

    W dniu 2019-06-05 o 18:55, ToMasz pisze:

    > napiszę Ci to jeszcze raz. po wyprostowaniu sinusa AC, wychodzi Ci prąd
    > zmienny.
    > wikipedia:
    >  Należy zaznaczyć, że wartość 230 V to wartość skuteczna napięcia
    > przemiennego. Przy 230 V szczytowa wartość napięcia sieciowego wynosi
    > 230 V * ?2 = 325 V.
    >
    > na ile są te diody w pasku? na 230 czy na 325? Nie wiem jakie masz
    > doświadczenie w elektronice, ale wygląda to tak: Do 230 ac podłączasz
    > mostek, za mostkiem maleńki kondensator na prąd stały, mierzysz
> [...]

    Trwałość jest porównywalna.
    Dla diód jest ważny "prąd średni", więc gdzieś mają czy dostaną 230V czy
    325V. Ważne jest aby płynący przez nie prąd w skali okresu miał średni
    prąd dopuszczalny katalogowo. Masz rację, że przy przy napięciu
    pulsacyjnym (wychodzącym z mostka) diody będą mrugać -bo to 50Hz,
    widzialne dla oka. Po to daje się ten kondensator. Ale on wcale nie musi
    być tak duży żeby napięcie było stałe. Wystarczy żeby nie spadało do
    zera i uporczywe mruganie "znika". Znika w cudzysłowie, bo ono
    oczywiście jest, niewidzialne bezpośrednio dla oka, ale może być
    odbierane przez mózg. Ponieważ w takim układzie nie można zmienić tych
    50Hz, więc sztukujemy kondensatory. A drugi problem, to na wszystkich
    tych diodach mamy potencjał 230V, do tego jeszcze pomysły montażu na
    aluminiowych listwach. Przy jakimkolwiek uszkodzeniu listwy i dotknięciu
    ścieżki do obudowy jest zagrożenie życia. Może dlatego ja widziałem
    tylko taśmy zażelowane w całości.
    Dla mnie są to wystarczające argumenty, żebym nie zamontował takiego
    paska w miejscu gdzie będzie ktoś przebywał dłużej i będzie to jedyne
    oświetlenie.
    Reasumując - do domu tylko taśmy 12V :)

    CezaryT