  • 1. Data: 2013-12-23 15:17:28
    Temat: papa i solary samoróbki
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    Witam,
    Dach w budynku płaski, ok. 50m2 skierowanych na południowy-zachód,
    drugie tyle na północny wschód. Krycie dachu: styropapa. Jest sens na
    samym dachu jakoś rozłożyć i przymocować rurki i wykorzystać je do
    grzania wody w lecie (głównie chodzi mi o podgrzewanie basenu, a w
    zasadzie minimalizowanie wahań jej temperatury - 31m3 wody). Jak
    najsensowniej byłoby wykonać takie solary, najlepiej pewnie skrzynki z
    grzejnikami pod kątem 45st., ale musiałbym je jakoś mocować do dachu, a
    jakoś tak niechętnie bym w nim wiercił. Jeśli już miałbym montować
    'typowy' solar, to chciałbym to mocno przewymiarować (basen przyjmie
    każdą nadwyżkę ciepła, a może w okresie przejściowym miałbym dłużej
    c.w.u.), ale na samej c.w.u. mi nie zależy, więc jeśli samo rozłożenie
    węża na dachu pomogłoby basenowi to nic więcej bym nie robił.
    Czekam na pomysły ;)

    Łukasz

  • 2. Data: 2013-12-23 23:09:15
    Temat: Re: papa i solary samoróbki
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-23 15:17, dddddddd pisze:
> [...]
    > drugie tyle na północny wschód. Krycie dachu: styropapa. Jest sens na
    > samym dachu jakoś rozłożyć i przymocować rurki i wykorzystać je do
    Licząc z grubsza:
    - średnia moc promieniowania słonecznego w Polsce latem 800 W/m^2
    - sprawność takiego rurkowego kolektora, strzelam optymistycznie 20%
    - procent pokrycia dachu rurkami 33% (no chyba, że położysz rurka przy
    rurce)
    Mamy więc 100 m^2 x 800 x 0,2 x 0,33 = 5280 W = 5,3 kW
    Pojemność cieplna wody w basenie = 31000 kg x 4,19 kJ/kg x K = 130000 kJ/K
    Czas ogrzania wody o 1 stopień = 130000 kJ/1K : 5,3 kW = 24500 s = 6,8 godz.
    Trochę mała ta moc w stosunku do basenu.
    Nie wiem, czy odczujesz różnicę.
    Jacek

  • 3. Data: 2013-12-24 09:31:46
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2013-12-23 23:09, Jacek pisze:
> [...]
    > godz.
    > Trochę mała ta moc w stosunku do basenu.

    W takim razie jeśli na dachu postawiłbym przeszklone skrzynki z
    grzejnikami i przyjąłbym ich sprawność na poziomie 40%, to żeby uzyskać
    tyle samo energii, to musiałbym postawić 5300W/0,4/800=16,5m2 paneli.
    Wysokości taki panel może mieć ile? 1m? 1,5m? aby skierować je na
    południe to wejdą mi odcinki szerokości 5m (na każdą połówkę dachu,
    czyli razy dwa) - ze dwa, max trzy rzędy na długości 10 metrów. Razem
    (przyjmując wysokość panela 1,5m) da to 45m2
    45m2*800W/m2*0,4=14,4kW
    130000/14,4=9028=2,5h - czyli ma to już jakiś sens. Do tego tak
    przewymiarowana instalacja może dałaby jakieś sensowne uzyski
    wiosną/jesienią (do c.w.u)
    Tyle że raczej bliżej 35% sprawności można się spodziewać - ale to i tak
    daje 12,5kW

    Pytanie tylko jak to najlepiej mocować do dachu? może jakoś do ogniomurków?

    Łukasz

  • 4. Data: 2013-12-24 09:43:51
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > - średnia moc promieniowania słonecznego w Polsce latem 800 W/m^2

    latem? Średnio to znaczy noce też wliczasz?

    > - sprawność takiego rurkowego kolektora, strzelam optymistycznie 20%

    a skąd twój optymizm? A widziales wykresy z liczbą 90% w interesującym nas
    przedziale temperatur?

    > - procent pokrycia dachu rurkami 33% (no chyba, że położysz rurka przy
    > rurce)
    > Mamy więc 100 m^2 x 800 x 0,2 x 0,33 = 5280 W = 5,3 kW

    obliczenia o kant rozbic bo oparte na niesprawdzalnych założeniach.

    Wracając do tematu: były tu wątki basenowe. U mnie dach wielkosci ok. 40m2
    dawał w szczycie ok. 8kW.
    Konstrukcja była inna - po blasze dachowej spływała woda, łapana w rynnie i
    kierowana do basenu.
    Byłoby jeszcze lepiej gdyby nakryc dach folią - ale tu eksploatacyjne
    historie sie zaczynają.

    b.

  • 5. Data: 2013-12-24 11:19:34
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-24 09:43, Budyń pisze:

    > latem? Średnio to znaczy noce też wliczasz?
    Tu sobie poczytaj:
    Natężenie promieniowania słonecznego to chwilowa wartość gęstości mocy
    promieniowania słonecznego padającego w ciągu jednej sekundy na
    powierzchnię jednego m?, prostopadłą do kierunku promieniowania. Wartość
    ta podawana jest zazwyczaj w [W/m?] lub [kW/m?]. Do granicy atmosfery
    ziemi dociera ze słońca w sposób ciągły strumień energii o mocy 1366
    [W/m?] i jest to tak zwana stała słoneczna (choć nie jest do końca
    wielkością stałą). Natężenie promieniowania słonecznego docierające do
    powierzchni ziemi ulega ciągłym zmianom zazwyczaj w przedziale 100 - 800
    [W/m?] w ciągu dnia. Najwyższe wartości notowane są w słoneczne
    bezchmurne dni i mogą osiągać 1000 [W/m?].

    Cały czas jest mowa o mocy promieniowania słonecznego, a nie o tym, co
    Chińczyk na tabliczce kolektora napisał.

    > a skąd twój optymizm? A widziales wykresy z liczbą 90% w interesującym
    > nas przedziale temperatur?
    Nie widziałem, nie jestem fanem solarów i raczej mnie nikt nie przekona,
    o ile nie będzie dotacji na poziomie 75%.

    > obliczenia o kant rozbic bo oparte na niesprawdzalnych założeniach.
    Co tu masz niesprawdzalne?
    Zaniżyłem sprawność - podaj ile ma być, to się przeliczy.

    > Wracając do tematu: były tu wątki basenowe. U mnie dach wielkosci ok.
    > 40m2 dawał w szczycie ok. 8kW.
    Widzę, że się niewiele pomyliłem 8000 W z 40 m^2 to 200 W/m^2 przy
    wykorzystaniu całej powierzchni blachy.

    > Konstrukcja była inna - po blasze dachowej spływała woda, łapana w
    > rynnie i kierowana do basenu.
    > Byłoby jeszcze lepiej gdyby nakryc dach folią - ale tu eksploatacyjne
    > historie sie zaczynają.

    Kolega ma na działce "orurowany" kawałek dachu (nie wiem, może z 15 mkw
    i ledwie mu to starcza na podgrzanie 150 litrowego baniaka z wodą.
    Jacek

  • 6. Data: 2013-12-24 11:35:07
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 24 grudnia 2013 11:19:34 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    >

    > Kolega ma na działce "orurowany" kawałek dachu (nie wiem, może z 15 mkw
    >
    > i ledwie mu to starcza na podgrzanie 150 litrowego baniaka z wodą.

    Wiesz gdzie tkwi problem. Za dużo ty i inni czytacie a za mało macie praktyki. Na
    dodatek czytacie to co w necie napisali tacy co albo nie wiedzą wcale albo coś gdzieś
    usłyszeli, nie zrozumieli i przetłumaczyli na swoje. I taki samopowielający wirus
    głupoty idzie w świat.

  • 7. Data: 2013-12-24 12:08:00
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Wiesz gdzie tkwi problem. Za dużo ty i inni czytacie a za mało macie
    >praktyki.

    ja jestem wierzący praktyk ;-) 50m2 samoróbki juz mam (rocznie 3570kWh) a
    teraz całkiem poważnie przymierzam sie do zrobienia kolektora nadążnego z
    lustrem parabolicznym. Ot tak, bo lubie ;)

    b.

  • 8. Data: 2013-12-25 01:09:05
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-12-24 12:08, Budyń pisze:
> [...]
    > a teraz całkiem poważnie przymierzam sie do zrobienia kolektora
    > nadążnego z lustrem parabolicznym. Ot tak, bo lubie ;)

    Dwa Hewalexy plaskie i jeden rurowy, lacznie 5,8m^2. Roczny uzysk na
    poziomie 3200kWh.
    Roznica jak 8:1, ale zakladane przez Jacka 20% dla samego lata wydaje
    sie dosc skromnym wynikiem. Postawiony cynkowany baniak o pojemnosci
    200L w upalny dzien potrafi sie rozgrzac do temp. na oko przekraczajacej
    40C. Ani koloru pokrycia, ani tez powierzchni absorbcji nie da sie
    porownac do proponowanego dachu, tylko tu lepiej gdyby rurki byly raczej
    pod absorberem.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2013-12-25 11:36:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-24 12:08, Budyń pisze:

    > ja jestem wierzący praktyk ;-) 50m2 samoróbki juz mam (rocznie 3570kWh)

    Wydaje się całkiem dużo. Tylko czy to jest energia wykorzystana?
    Zgaduję, że 90% tego to lato - gdy potrzeby są niewielkie i para idzie w
    gwizdek.

    --
    MN

  • 10. Data: 2013-12-25 16:13:15
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje się całkiem dużo. Tylko czy to jest energia wykorzystana?

    No własnie ze niezbyt dużo. Samoróbkowe solary maja ta wade ze gwałtownie
    malaje sprawnosc przy podnoszeniu temperatury czynnika grzanego.
    Zatem słabo dzialaja jesli chodzi o grzanie wody użytkowej a znacznie lepiej
    jesli chodzi o ogrzewanie.
    Moje solary są w beznadziejnym kacie pochylenia - taki mam dach i nic na to
    nie poradzę. Mam pochylenie "letnie" a latem potrzebuję tylko ciepłą wodę.
    Gdyby to samo było skierowane na południe i pod sensownym katem (45st)
    uzyskałbym sporo energii dla wspomagania ogrzewania.
    Tak patrze na pomiary - cały ostatni tydzień grzałoby ze słonca całkiem
    sensownie.

    b.