eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepompa ciepla powietrze -woda - i znow dogrzewanie cwu w lecie › Re: pompa ciepla powietrze -woda - i znow dogrzewanie cwu w lecie
    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: pompa ciepla powietrze -woda - i znow dogrzewanie cwu w lecie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Thu, 17 Apr 2014 21:31:48 +0200

    Wed, 16 Apr 2014 23:55:23 -0700 (PDT), decore-meble.pl

    > czy to ma sens i uzasadnienie ekonomiczne ?

    Jeśli na strychu masz dużo tego powietrza, i ma ono w lato (tak jak u mnie,
    tylko ja mam stosunkowo mały strych) ponad 45sC, to znajdziesz tam
    kosmiczną ilość energii. Przy takich warunkach PC ogrzeje Ci 200L CWU w
    mniej niż godzinę z zajebistym COPem (ku uciesze Adasia). ;) Jedyny
    mankament tego rozwiązania jest taki, że będzie krótko chłodzić, bo wyjdzie
    raptem 300 może 400m3 powietrza o temp 5-10sC przez max. godzinę. Musisz
    więc zadecydować, czy olać gorące powietrze ze strychu, dołożyć energii i
    mieć dłużej chłód, czy olać chłód na rzecz błyskawicznego grzania CWU za to
    niskim kosztem. Kwestia Twoich priorytetów. Możesz oczywiście jeszcze
    zaproponować grzanie CWU sąsiadom i mieć darmowe chłodzenie. ;)

    Jeśli jednak pociągniesz upał z poddasza, w drugiej taryfie zużyjesz, przy
    założeniu że pompa (z osprzętem) ciagnie 1kWh, miesięcznie max. 8 zł.
    Realnie pewnie wyjdzie mniej, ale tu zakładam grzanie całych 200L od 10 do
    55sC. Porównując do grzałki w bojlerze to powiedzmy 80 zł taniej.

    Pompa (np. Hewalex) kosztuje 3500 zł brutto (bez kosztów podłączenia, w tym
    systemu pociągnięcia ciepła z poddasza, dystrybucji chłodnego, itd.) --
    zwróci się po 40 mies., a biorąc po uwagę 6 mies. pracy w roku, po około 7
    latach. Sama pompa pożyje bezawaryjnie ze 20 lat. W 13 lat zyskasz... 6200
    zł. Myślę że warto, biorąc pod uwagę bezobsługowość po instalacji i trochę
    komfortu w postaci chłodu w stosunku do, zaproponowanego przez kolegę abn,
    kopcenia w lato piecem CO (sic!).

    Można to zrobić jeszcze taniej, eliminując PC na rzecz zwykłej nagrzewnicy
    i wentyla -- tylko system stanie się bezużyteczny w okresach przejściowych
    i gdy nie będzie słońca w lato -- trzeba będzie się posiłkować grzałką.

    --
    Pozdor Myjk