  • 21. Data: 2017-12-21 22:59:53
    Temat: Re: rekuperatory
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 22:31:39 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Zachowuje sie jak grzalka 200W zuzywajac na wlasne potrzeby 25W. Jak czegos nie
    rozumiesz to pytaj, wytlumacze jak mi sie bedzie chcialo.

    COP na poziomie 8 to bardzo dobry wynik - zdaje sie ze miales pompe ciepla, lepsza
    była?

    b.

  • 22. Data: 2017-12-21 23:04:40
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 21.12.2017 o 22:04, Adam Sz. pisze:

    > Najpierw sprawdź jaka jest powierzchnia wymiany i ile kosztują odpowiednie,
    > energooszczędne wentylatory o wystarczającej wydajności, potem pisz bzdety
    > o wartości 300 pln :-)
    > pozdr.

    dlaczego większość z Was, na pytanie jak to jest, odpowiada idź się
    doucz? Albo napiszcie jakie macie przemyślenia, gdzie błądze w swoich,
    albo nie piszcie niczego.
    Nie mam pojęcia jaka powinna być powierzchnia wymiany. Z jakiego
    materiału jest robiona. nie wiem czy i jaki wentylator jest potrzebny.
    Ale jeśli rekuperator kosztowałby 300zł zamiast 3000, to może zwykły
    wentylator by wystarczył?

    ToMasz

  • 23. Data: 2017-12-21 23:29:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 23:04:44 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > materiału jest robiona. nie wiem czy i jaki wentylator jest potrzebny.
    > Ale jeśli rekuperator kosztowałby 300zł zamiast 3000, to może zwykły

    no i wlasnie dlatego idz sie doucz :-) Informacji o rekuperatorach jest sporo, nie ma
    specjalnie sensu powtarzac ich tu.
    Ale zeby cie naprowadzic - w wentylacji potrzebny jest spory spręż dyspozycyjny.
    Zapewniaja to wentylatory promieniowe. Energooszczedne są te pradu stałego i
    sterowalne. A kosztuja minimum 1kzł sztuka, potrzeba dwie. Dodaj do tego wymiennik,
    obudowę i sterowanie - potem zysk i vat - a dowiesz sie ile to musi kosztowac.

    b.

  • 24. Data: 2017-12-21 23:38:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I co z tego ze osiem to bardzo dobry a wrecz rewelacyjny wynik jak jest przy mocy
    jaka jest potrzebna do ogrzania pudelka dla chomika. Jak chcesz dzialajacy w Polsce
    rekuperator to szukaj takiego co ma powierzchnie wymiennika nie mniejsza niz 1/3
    rekuperowanej powierzchni. Optymalna byla by 1:1. Dopiero przy takich powierzchniach
    odzyskasz do 90% energii jaka jest w wyrzucanym cieplym powietrzu z wentylacji. Kazdy
    rekuperator w ktorym bedzie szronienie lub wytracanie wody z powietrza na sciankach
    jest za maly. Ale to wszystko jest przeciez bez znaczenia skoro juz dawno temu
    uzytkownicy rekuperatorow uznali ze rekuperatory sa dla komfortu a nie do
    odzyskiwania ciepla.

  • 25. Data: 2017-12-21 23:59:11
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 23:38:19 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > I co z tego ze osiem to bardzo dobry a wrecz rewelacyjny wynik jak jest przy mocy
    jaka jest potrzebna do ogrzania pudelka dla chomika.

    ale, ale - jak ty wyliczyłeś te 200W?
    z moich obliczen wynika ze grzejac pradem IItar, 50m3/h, i 80% oszczedzam rocznie
    563zł. Czyli jak reku wyrwę za 5kzł to bedzie to jakos tam sensowne ekonomicznie
    Oczywiscie mozesz bez zadnych danych stwierdzic ze nie osiągnę tych 80%, ale to juz
    wiara a nie obliczenia

    b.

  • 26. Data: 2017-12-22 00:14:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    50 metrow szesciennych, metr szescienny powietrza to 1 kilogram. Cieplo wlasciwe
    powietrza 1. Roznica temperatur 16 stopni. Jak to przez siebie pomnozyc to wychodzi
    800J. 1J=1Ws. To podzielic przez 3600 i moc w kW wychodzi cirka jebalt 0,2 kWh. Jak
    ogrzewasz pradem to oszczednosc bedzie taka jak policzyles. Ale przy weglu bedzie 50
    zlotych rocznie, czas zwrotu bez serwisu 100 lat. Przy gazie ziemnym czas zwrotu 40
    lat. Przy grzaniu pompa ciepla wedlug wyliczen Adama czas zwrotu 100 lat. Czym
    bedziesz grzal?

  • 27. Data: 2017-12-22 00:46:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    Przypomniało mi się, że jakiś rok temu, też przy okazji rekuperatorów,
    dyskutowaliśmy tu o ilości wymian powietrza, jak to wynika z norm, a jak
    ludzie to robią w praktyce? Mi się do oryginałów czy kopii tych norm nie
    udało dotrzeć, znalazłem jedynie jakieś niepełne przedruki lub cytaty.
    Znalazłeś może te normy i wyliczyłeś jakie przepływy będę wystarczające
    w Twoim przypadku?

  • 28. Data: 2017-12-22 00:50:12
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]
    rekuperatorow uznali ze rekuperatory sa dla komfortu a nie do odzyskiwania ciepla.

    Oczywiście - filtr F8 w okresie smogowym pokazuje dokładnie czym oddycha
    w domu przeciętny mieszkaniec każdej większej miejscowości (+ całego śląska)
    mając jedynie wentylacje grawitacyjną :) Tu już nie chodzi o komfort,
    a o zdrowie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2017-12-22 00:52:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 22 grudnia 2017 00:14:24 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > 50 metrow szesciennych,

    Nikt nie wentyluje 50m3/h, to za mało. Trzeba przyjąć za rozsądne i zgodne
    z przepisami 150m3/h. Ja lecę między 150, a 200. Grawitacyjna przy dużych
    mrozach zapitala pewnie kilka razy tyle i to też musisz brać pod uwagę przy
    obliczeniach zwrotu reku. Jak to sobie założysz to wyjdzie, że on daje
    spore oszczędności nawet jak stoi wyłączony :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2017-12-22 03:07:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sa do grawitacyjnej kratki z ustawianiem przeplywu. Tansze niz rekuperator. Ty
    wentylujesz wiecej a ja przyjalem za temperature wyjsciowa 0°C. Przy utrzymujacej sie
    od dawna temperaturze srednioroczenej ponad 8°C przyznasz ze sporo zawyzylem wynik.
    Wentylacje nawiewna z filtrami mozna zrobic duzo taniej niz z rekuperatorem.
    Podgrzewanie zimnego powietrza woda z instalacji co do temperatury uzytkowej tez daje
    sie niedrogo zrobic. W naszych warunkach klimatycznych potrzebne sa rekuperatory o
    duzych powierzchniach wymiany bo mamy lagodne zimy. Im mniejszy rekperator tym w
    Polsce bedzie mniej oplacalny. Duzy tez bedzie malo oplacalny bo drogi i sie nigdy
    nie zamortyzuje. W Polsce ma sens wentylacja grawitacyjna zrobiona na nowoczesnych
    elementach typu regulowane automatycznie kratki.