    Subject: Re: remont: osprzet 3 pytania
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 21 Jul 2018 08:06:00 +0200

    W dniu 2018-07-20 o 23:18, Majka pisze:

    > Licząc na Waszą wiedzę proszę o pomoc, trzy pytania o osprzęt elektryczny:
    >
    > 1. Wyłączniki światła.
    > Oglądałam ofertę Berkera (teraz: Hager). W dawnym mieszkaniu robiłam sobie remont i
    świetnie mi się instalowało, a później użytkowało serię Berker Kwadrat.
    > Oglądam teraz wkładki do wyłączników, żeby te wyłączniki podświetlić, wyróżnić w
    ciemności. Zobaczcie:
    > http://www.hager.pl/katalog-produktow/automatyka-bud
    ynku-i-osprzet-elektroinstalacyjny/osprzet-elektroin
    stalacyjny/berker-b.kwadrat/dodatki/61763.htm
    > Jaka jest różnica między wkładką żarową, jarzeniową a LED?
    > Która posłuży najdłużej?
    > Która wersja zużyje najmniejszą ilość kW/rok? (o ile 10 wyłączników z
    podświetlaniem np. LED wpłynie na wynik w ogóle).

    Żarowa - jest zamontowana miniaturowa żaróweczka. Dobrze widać, ale
    pobiera kilka Watów mocy i dość mocno nagrzewa osprzęt. Ponadto jest
    najmniej niezawodna. Po prostu po jakimś czasie włókno się przepali i
    trzeba wymienić wkładkę na nową.

    Jarzeniowa - jest zamontowana neonówka, która pobiera kilkadziesiąt razy
    mniej mocy. Świeci słabo, ale za to jest najtrwalsza z wszystkich
    wymienionych.

    LED - jest dioda typu LED (półprzewodnikowa), która łączy w sobie zalety
    ww czyli świeci jasno, nawet czasami za jasno, pobiera niewielką moc, a
    jej trwałość jest po środku  pomiędzy żarowymi, a jarzeniowymi.

    Jeżeli będziesz montować oświetlenie typu LED lub świetlówki to odpuść
    sobie te podświetlenia łączników, ponieważ lampy będą delikatnie się
    świeciły lub będą mrugać, kiedy będą wyłączone, co dość mocno denerwuje.

    > 2. Gniazdka:
    > Czy muszę lub warto (albo: czy muszę i warto) kupować gniazda z uziemieniem
    (bolcem)?
    > Miejsce instalacji: pokoje/salon, planowana wymiana 8 szt. Żadnej wody/wilgoci.
    > Używane są (od: najczęściej) do lampek, tv, laptopa, rzadko odkurzacz, bardzo
    rzadko żelazko.

    Odpowiedź wymaga trochę wiedzy z zakresu elektryki oraz znajomości
    instalacji:
    1. Czy instalacja jest 3-przewodowa?
    2. Jaki jest układ sieci TT czy TN?
    3. Czy jest to modernizacja instalacji (wymiana całości) czy też tylko
    wymiana osprzętu?

    > 3. Jeśli nie Berker (Hager) to co polecacie, jakich producentów? Ma być ładne,
    trwałe, łatwe w instalacji (nie kaleczyć rąk, bez siłowania się), koniecznie w
    podświetlaniem wyłączników światła. Gniazdka - fajnie żeby łatwo były wymienialne
    moduły (np. podmiana z pojedynczego na podwójne)

    Jeżeli chodzi o jakość to jest Berker, potem długo, długo nic i
    pozostali producenci.

    Trudno jest wskazać konkretnego producenta. Najlepiej poszukaj to co Ci
    się podoba i pytaj czy dany system jest dobry pod względem technicznym.
    Sporo producentów robi dobry osprzęt. Dobry osprzęt można rozpoznać po
    twardych plastikach, pewnym działaniu łączników, masywnych i mocnych
    zaciskach.

    Niestety dawny system Kwadrat Berkera z twardego tworzywa, odpornego na
    zarysowania i wszelkie chemikalia, a ramki mocujące z grubej i sztywnej
    blachy nie jest już produkowany, a był rewelacyjny. Obecnie jest to B
    Kwadrat,  ale jest już nieco inny. Jest lichszy, ale też warty polecenia.