  • 1. Data: 2018-07-20 23:18:51
    Temat: remont: osprzet 3 pytania
    Od: Majka <k...@g...com>

    Licząc na Waszą wiedzę proszę o pomoc, trzy pytania o osprzęt elektryczny:

    1. Wyłączniki światła.
    Oglądałam ofertę Berkera (teraz: Hager). W dawnym mieszkaniu robiłam sobie remont i
    świetnie mi się instalowało, a później użytkowało serię Berker Kwadrat.
    Oglądam teraz wkładki do wyłączników, żeby te wyłączniki podświetlić, wyróżnić w
    ciemności. Zobaczcie:
    http://www.hager.pl/katalog-produktow/automatyka-bud
    ynku-i-osprzet-elektroinstalacyjny/osprzet-elektroin
    stalacyjny/berker-b.kwadrat/dodatki/61763.htm
    Jaka jest różnica między wkładką żarową, jarzeniową a LED?
    Która posłuży najdłużej?
    Która wersja zużyje najmniejszą ilość kW/rok? (o ile 10 wyłączników z podświetlaniem
    np. LED wpłynie na wynik w ogóle).

    2. Gniazdka:
    Czy muszę lub warto (albo: czy muszę i warto) kupować gniazda z uziemieniem (bolcem)?

    Miejsce instalacji: pokoje/salon, planowana wymiana 8 szt. Żadnej wody/wilgoci.
    Używane są (od: najczęściej) do lampek, tv, laptopa, rzadko odkurzacz, bardzo rzadko
    żelazko.

    3. Jeśli nie Berker (Hager) to co polecacie, jakich producentów? Ma być ładne,
    trwałe, łatwe w instalacji (nie kaleczyć rąk, bez siłowania się), koniecznie w
    podświetlaniem wyłączników światła. Gniazdka - fajnie żeby łatwo były wymienialne
    moduły (np. podmiana z pojedynczego na podwójne)

    Pozdrawiam wszystkich, Majka

  • 2. Data: 2018-07-21 01:27:07
    Temat: Re: remont: osprzet 3 pytania
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Majka pisze tak:

> [...]
    > wymiana 8 szt. Żadnej wody/wilgoci. Używane są (od: najczęściej)
    > do lampek, tv, laptopa, rzadko odkurzacz, bardzo rzadko żelazko.

    Już w 2003r były wszędzie w nowych mieszkaniach gniazdka i lampy z
    ochronnym. Jak jest modernizacja i wymiana kabli na 3 przewodowe to
    czemu nie skorzystać i podłączyć ochronny. Jeśli stare kable 2
    pzewodowe to ja mam mięszane uczucia co do podłączania ochronnych.

    Jeśli bolce bardzo gryzą w oko to kup sobie niemieckie gniazdka :)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2018-07-21 01:55:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Skad wiesz ze jest modernizacja a nie prosta wymiana gniazdek i wlacznikow bo stare
    sie przestaly podobac? Moze tam jest instalacja z trzema przewodami. A jak jest z
    dwoma to dlaczego ma byc zle jak dobrze zostanie podlaczony bolec?

  • 4. Data: 2018-07-21 03:05:50
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Zenek Kapelinder pisze tak:

> [...]
    > instalacja z trzema przewodami. A jak jest z dwoma to dlaczego ma
    > byc zle jak dobrze zostanie podlaczony bolec?

    Kogutek jest późna pora i nie czytasz dokładnie.

    "Jak jest modernizacja i wymiana kabli na 3 przewodowe to
    czemu nie skorzystać i podłączyć ochronny."

    poprawię się i napiszę

    Jeśli jest modernizacja i wymiana kabli na 3 przewodowe to
    czemu nie skorzystać i podłączyć ochronny.

    a jeśli nie ma modernizacji to zakładam, że stare znudziły się.
    Nacisk na szpetny bolec na to wskazuje.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2018-07-21 08:06:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-20 o 23:18, Majka pisze:

> [...]
    > Która wersja zużyje najmniejszą ilość kW/rok? (o ile 10 wyłączników z
    podświetlaniem np. LED wpłynie na wynik w ogóle).

    Żarowa - jest zamontowana miniaturowa żaróweczka. Dobrze widać, ale
    pobiera kilka Watów mocy i dość mocno nagrzewa osprzęt. Ponadto jest
    najmniej niezawodna. Po prostu po jakimś czasie włókno się przepali i
    trzeba wymienić wkładkę na nową.

    Jarzeniowa - jest zamontowana neonówka, która pobiera kilkadziesiąt razy
    mniej mocy. Świeci słabo, ale za to jest najtrwalsza z wszystkich
    wymienionych.

    LED - jest dioda typu LED (półprzewodnikowa), która łączy w sobie zalety
    ww czyli świeci jasno, nawet czasami za jasno, pobiera niewielką moc, a
    jej trwałość jest po środku  pomiędzy żarowymi, a jarzeniowymi.

    Jeżeli będziesz montować oświetlenie typu LED lub świetlówki to odpuść
    sobie te podświetlenia łączników, ponieważ lampy będą delikatnie się
    świeciły lub będą mrugać, kiedy będą wyłączone, co dość mocno denerwuje.

> [...]
    > Używane są (od: najczęściej) do lampek, tv, laptopa, rzadko odkurzacz, bardzo

    Odpowiedź wymaga trochę wiedzy z zakresu elektryki oraz znajomości
    instalacji:
    1. Czy instalacja jest 3-przewodowa?
    2. Jaki jest układ sieci TT czy TN?
    3. Czy jest to modernizacja instalacji (wymiana całości) czy też tylko
    wymiana osprzętu?

> [...]
    podświetlaniem wyłączników światła. Gniazdka - fajnie żeby łatwo były wymienialne
    moduły (np. podmiana z pojedynczego na podwójne)

    Jeżeli chodzi o jakość to jest Berker, potem długo, długo nic i
    pozostali producenci.

    Trudno jest wskazać konkretnego producenta. Najlepiej poszukaj to co Ci
    się podoba i pytaj czy dany system jest dobry pod względem technicznym.
    Sporo producentów robi dobry osprzęt. Dobry osprzęt można rozpoznać po
    twardych plastikach, pewnym działaniu łączników, masywnych i mocnych
    zaciskach.

    Niestety dawny system Kwadrat Berkera z twardego tworzywa, odpornego na
    zarysowania i wszelkie chemikalia, a ramki mocujące z grubej i sztywnej
    blachy nie jest już produkowany, a był rewelacyjny. Obecnie jest to B
    Kwadrat,  ale jest już nieco inny. Jest lichszy, ale też warty polecenia.

  • 6. Data: 2018-07-21 09:37:13
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lipca 2018 08:05:55 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Jeżeli będziesz montować oświetlenie typu LED lub świetlówki to odpuść
    > sobie te podświetlenia łączników, ponieważ lampy będą delikatnie się
    > świeciły lub będą mrugać, kiedy będą wyłączone, co dość mocno denerwuje.

    Zaskoczenie, nie wiedziałam o tym. Jeśli ma mrugać lub powodować "świetlenie" się
    żarówek LED to rezygnuję z podświetlania wyłaczników.

> [...]
    > 1. Czy instalacja jest 3-przewodowa?
    > 2. Jaki jest układ sieci TT czy TN?
    > 3. Czy jest to modernizacja instalacji (wymiana całości) czy też tylko

    Dom jest z 2008. Instalacja wszędzie jest trzyprzewodowa, nawet dla oświetlenia
    (żółtozielony, brązowy i niebieski/albo/czarny). Przewody w gniazdkach mają 2,5mmkw,
    a gniazdka do tej pory w całym domu były z bolcem. (z innych rzeczy, jeśli to coś
    pomoże, to mam dwa razy gniazdo siłowe, rozłącznik w szafie elektrycznej na granicy
    działki, rozłącznik w szafce w domu, róznicowy bezpiecznik, dwa obwody światła 10A, 4
    obwody 16A i jeden 25A).

    Sam bolec pod względem estetycznym mnie ani ziębi ani grzeje - pytam o konieczność
    użycia gniazdek z bolcem, bo czasem, rzadko są wtyczki, które nie pozwalają się
    włożyć do gniazdka z bolcem. Poza tym bez bolca jest nieco wygodniej, bo nie trzeba
    się zastanawiać w którą stronę skierować wtyczkę.

    Jeśli mam teraz bolce to mogę to kontynuować - tylko pytanie do Ciebie/do Was: czy
    lepiej mieć bolce, albo czy powinnam mieć bolce (w instalacji jest żółto-zielony)?

    Majka

  • 7. Data: 2018-07-21 10:51:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Majka napisała:

    > Zaskoczenie, nie wiedziałam o tym. Jeśli ma mrugać lub powodować
    > "świetlenie" się żarówek LED to rezygnuję z podświetlania wyłaczników.

    Zależy czego się oczekuje. Jeśli chodzi o to, by po ciemaku dotrzeć jakoś
    do odległego wyłacznika i zapalić światło na schodach, to faktycznie przy
    obecnym stanie techniki mozna odpuścić sobie podświetlanie pstryczka.
    Lepiej zamiast neonówki zamontować sam kondensator, który sprawi, że lampy
    led przy traktach komunikacyjnych w domu będą się cały dawać coś w rodzaju
    poświaty księżycowej i człowiek na peewno nie wywinie orła na schodach
    (jeśli kogoś to denerwuje, to nie jest to problem techniczny czy budowlany,
    a medyczny).

    Jarek

    --
    Mesečina, mesečina, joj joj
    Sunce sija, joj joj

  • 8. Data: 2018-07-21 20:08:19
    Od: dolczak <d...@w...pl>

> [...]
    > (jeśli kogoś to denerwuje, to nie jest to problem techniczny czy budowlany,

    Ja osobiście nie rezygnowałbym z bolców bo to bezpieczestwo. Uziemione
    urządzenie nie kopnie obsługującego.

  • 9. Data: 2018-07-21 20:46:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-21 o 09:37, Majka pisze:

> [...]
    lepiej mieć bolce, albo czy powinnam mieć bolce (w instalacji jest żółto-zielony)?

    To muszą być gniazda z bolcem.

    Jeżeli wtyczki na dają się włączyć do gniazd z bolcem to znaczy, że już
    najwyższy czas, aby je wymienić na nowe, bo tylko najstarsze wtyczki
    sprzed kilkudziesięciu lat mają taki problem. Chyba, że masz gdzieś
    wtyczki Schuko, któe nie posiadają otworu pod bolec. Wtedy także warto
    wymienić taką wtyczkę.

    Ktoś tu proponował, aby założyć gniazda Schuko, ale myślę, że jest to
    zły pomysł, bo wtedy będzie jeszcze więcej problemów, gdyż sprzęt
    sprzedawany w Polsce zazwyczaj ma wtyczki typu francuskiego, czyli te
    pod bolec. Czasami zdarzają się wtyczki uniwersalne czyli ze standardem
    francuskim + Schuko.

  • 10. Data: 2018-07-22 08:50:01
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lipca 2018 20:46:28 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    bo nie trzeba się zastanawiać w którą stronę skierować wtyczkę.

    czy lepiej mieć bolce, albo czy powinnam mieć bolce (w instalacji jest

    przyznam sie ze ja nie znam przepisu który kazałby dawac bolce w kazdym gniazdku
    (rozumiem ze mowimy o tn-c-s + różnicówka).
    Masz linke do przepisów?

    b.