    Subject: Re: remont: osprzet 3 pytania
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 21 Jul 2018 20:46:25 +0200

    W dniu 2018-07-21 o 09:37, Majka pisze:

    > Dom jest z 2008. Instalacja wszędzie jest trzyprzewodowa, nawet dla
    > oświetlenia (żółtozielony, brązowy i niebieski/albo/czarny). Przewody
    > w gniazdkach mają 2,5mmkw, a gniazdka do tej pory w całym domu były z
    > bolcem. (z innych rzeczy, jeśli to coś pomoże, to mam dwa razy gniazdo
    > siłowe, rozłącznik w szafie elektrycznej na granicy działki,
    > rozłącznik w szafce w domu, róznicowy bezpiecznik, dwa obwody światła
    > 10A, 4 obwody 16A i jeden 25A).
    > Sam bolec pod względem estetycznym mnie ani ziębi ani grzeje - pytam o konieczność
    użycia gniazdek z bolcem, bo czasem, rzadko są wtyczki, które nie pozwalają się
    włożyć do gniazdka z bolcem. Poza tym bez bolca jest nieco wygodniej, bo nie trzeba
    się zastanawiać w którą stronę skierować wtyczkę.

    > Jeśli mam teraz bolce to mogę to kontynuować - tylko pytanie do Ciebie/do Was: czy
    lepiej mieć bolce, albo czy powinnam mieć bolce (w instalacji jest żółto-zielony)?

    > Majka

    To muszą być gniazda z bolcem.

    Jeżeli wtyczki na dają się włączyć do gniazd z bolcem to znaczy, że już
    najwyższy czas, aby je wymienić na nowe, bo tylko najstarsze wtyczki
    sprzed kilkudziesięciu lat mają taki problem. Chyba, że masz gdzieś
    wtyczki Schuko, któe nie posiadają otworu pod bolec. Wtedy także warto
    wymienić taką wtyczkę.

    Ktoś tu proponował, aby założyć gniazda Schuko, ale myślę, że jest to
    zły pomysł, bo wtedy będzie jeszcze więcej problemów, gdyż sprzęt
    sprzedawany w Polsce zazwyczaj ma wtyczki typu francuskiego, czyli te
    pod bolec. Czasami zdarzają się wtyczki uniwersalne czyli ze standardem
    francuskim + Schuko.