  • 81. Data: 2020-12-23 12:38:04
    Temat: Re: rozbudowa PV
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 23 Dec 2020 06:42:39 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Mnie się wydaje że przy aktualnym poziomie PV w Polsce, to elektrownie i
    > tak spalają tyle samo węgla czy sprzedadzą swój prąd czy nie.

    I co niby robią z tą zużytą a nie wykorzystaną energią cieplną?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 82. Data: 2020-12-23 12:54:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 21 grudnia 2020 o 09:50:05 UTC+1 Jacek Maciejewski napisał(a):
    > . I gdy postawią zbyt wiele barier, zaczną tracić klientów
    > ponieważ drobni odbiorcy/prosumenci zrezygnują z tej współpracy sami i
    > stworzą samowystarczalny klaster.

    Tia
    Co do chodnika na wspólnej ulicy sie nie może 5 oso dogadac a dopiero klaster
    energetyczny;)

  • 83. Data: 2020-12-23 13:21:44
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 23.12.2020 12:54, Kris wrote:

    > Tia
    > Co do chodnika na wspólnej ulicy sie nie może 5 oso dogadac a dopiero klaster
    energetyczny;)

    Haha dokładnie :-)

  • 84. Data: 2020-12-23 13:39:53
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 23.12.2020 12:30, Mateusz Bogusz wrote:

    > A falowniki przy jakim napięciu się wyłączają. Zakładam że 1-2V więcej
    > niż w sieci, wystarczy im do pracy.
    >
    > A tak swoją drogą, mimo że sąsiad właśnie założył PV 2m-c temu, to ja
    > zaczynam robić krok wstecz czytając o zbliżających się problemach z
    > siecią i możliwych skutkach w postaci (wyłączania falowników przez
    > elektrownie, zmniejszenia współczynnika upustu), problemach niektórych z
    > naliczaniem kar za zbyt dużą moc bierną pojemnościową którą zaczęli
    > wytwarzać po założeniu PV.

    Na pewno przyjdzie nam się zmierzyć z tymi problemami.

    Falownik mierzy napięcie na własnych zaciskach i ISO-ileśtam wymaga żeby
    nie podnosił wyżej niż 253V.

    Powiesisz go w garażu i do licznika masz jeszcze powiedzmy 30m przewodu
    kupionego kiedyś najtańszego jaki można czyli 10mm2 to masz około 0.6%
    spadku na kablu przy 16A. Czyli 1.5V spadku.

    Napięcie w punkcie styku WLZ z siecią 251.5V Teraz żeby popchnąć
    sąsiadoom musisz dalej odejmować i niech będzie tyle samo czyli 1.5V
    czyli 250V max średnio im zapodasz. Jak są gorsze kable, dłuższe to
    245-248V Czyli sieć musi dawać max 240. Czym więcej paneli i więcej kWp
    tym gorzej, bo komuś trzeba ten prąd wcisnąć.

    Jak z trafa wychodzi 245, a jest daleko to nie masz szansy przepchnąć
    tych elektronów przez trafo. U ciebie będzie 253, a tam będzie twojego
    napięcia 240 więc przez 245 się nie przebijesz.

    Zostanie tylko dostarczanie energii sąsiadom. Jak jest pobór to napięcie
    spada na falowniku, a jak nie ma kto go odebrać to falownik sobie
    próbuje po małych kroczkach i podnosi napięcie i mierzy sobie czy
    kierunek przepływu i natężenie od falownika się zwiększają. Na końcu
    ogranicza moc, bo dochodzi do punktu gdzie już wyżej nie może się
    siłować z siecią.

    Na pewno trzeba przewidzieć, że kiedyś zaczną kasować za moc bierną
    pojemnościową i trzeba mieć skrętkę do licznika żeby tam zamontować coś
    do pomiaru współczynnika mocy i dać cynk falownikowi, że ma kompensować.

  • 85. Data: 2020-12-23 13:46:50
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 23.12.2020 12:38, Jacek Maciejewski wrote:

    > I co niby robią z tą zużytą a nie wykorzystaną energią cieplną?

    Zasady zachowania energii nie uczyli w szkole :-)

    Na pewno jest modulacja palnika na węgiel brunatny, są koła zamachowe do
    chwilowej stabilizacji i chłodnice to upuszczenia nieco nadmiaru. Ale
    generalnie modulacja palenisk kotłów zapewne jest i to solidna.

  • 86. Data: 2020-12-23 15:10:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 23 Dec 2020 13:21:44 +0100, KIKI napisał(a):

    > Haha dokładnie :-)

    Po waszych uwagach poznać wasz kłótliwy, swarliwy charakter. Ogół ludzi
    jest skłonnych do współpracy a dodatkowo przymus ekonomiczny znakomicie
    przyciera rogów nawet malkontenckim indywidualistom. A jak się ktoś
    zaprze to kij mu w oko, reszta się zgodzi a ten jeden niech cierpi skoro
    głupi.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 87. Data: 2020-12-23 16:45:07
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 23.12.2020 15:56, Kris wrote:

    > Życie
    > Ludziska nie potrafią się dogadać odnośnie koloru farby na klatkę schodowa.
    > Wiem to jako prezes 12 rodzinnej wspólnoty.
    > A kwestii koloru jest bezkosztowa.
    > Ty piszesz że przymus ekonomiczny do czegoś zmusi.
    > Tyle tylko ze tam każdy uczestnik takiej klastrowej spółki musi kilkadziesiąt
    tysięcy wyłożyć
    > Już widzę jak 5-10/15/20 sąsiadów przy jednej ulicy wyskakują bezkonfliktowo z
    kilkunastu a raczej z kilkudziesięciu tysi każdy aby zaoszczędzić miesięcznie kilka
    stówek na opłatach za prąd

    Dokłądnie hehe :-)
    Na razie te instalacje nie mają sensu ekonomicznego. Panele mam, a teraz
    poluję na falownik, bo 10 tysi nie dam za taki większy 30kW. Dwóch nie
    zrobię, bo mi będą się biły o napięcie. Albo 20kW ale używkę za bezcen,
    nawet popsutą to sobie naprawię.

  • 88. Data: 2020-12-23 17:13:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 23 Dec 2020 16:45:07 +0100, KIKI napisał(a):

    > Na razie te instalacje nie mają sensu ekonomicznego. Panele mam, a teraz
    > poluję na falownik, bo 10 tysi nie dam za taki większy 30kW.
    Nie mają sensu ale robisz. Masochista jakiś jesteś?

    > Dwóch nie zrobię, bo mi będą się biły o napięcie.
    Przy tej znajomości rzeczy to ty już lepiej niczego nie rób :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 89. Data: 2020-12-26 20:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik KIKI y...@p...uu ...

> [...]
    > zamachowe do chwilowej stabilizacji i chłodnice to upuszczenia
    > nieco nadmiaru. Ale generalnie modulacja palenisk kotłów zapewne

    No to zuzywaja tyle samo wegla, jak twierdzi Mateusz czy nie?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jaki jest szczyt odwagi???

  • 90. Data: 2020-12-27 11:47:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pozytywnie:
    Gdy internet był drogi to powstawały kilkuosobowe sieci domowe dzielące sygnał.

    -----