    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sterownik pokojowy
    Date: Sun, 24 Oct 2010 15:24:04 +0200

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ia1b42$1gf$1@news2.ipartners.pl...

    > Dziwnie trochę piszesz. Widuję takie kotły i zawsze widzę że pracując w
    > trybie ograniczonej mocy zawór mieszający zamyka obwód na grzejniki i
    > kocioł pracuje w obiegu krótkim powodując że mimo małej mocy temperatura
    > na powrocie nie spada poniżej punktu rosy. Kocioł taki jest przecież
    > dobrze izolowany, bypas też powinien być izolowany i jak najbliżej kotła.

    Ale w tym przypadku dalej realizowana jest funkcja grzania, dlatego
    temperatura wody w kotle utrzymywana jest na zadanej wartości.
    W przypadku mniejszego zapotrzebowania w moc po prostu rzadziej się kocioł
    załącza.

    > Uważasz że podejmując dyskusję z tobą nie rozumię twoich wypowiedzi?

    Dokładnie :)

    > Uważasz więc że kocioł na ekogroszek w porze letniej gdy nie mamy takiego
    > zapotrzebowanioa na ciepło jak w zimie po prostu nam zerdzewieje?

    Nie, bo cały czas utrzymuje zadaną temperaturę.

    > Mmmm. Nie wyobrażam sobie wymiany kotła co dwa lata z tego powodu.
    > Widywałem kilka kotłów na ekogroszek ale w żadnym temperatura nie spada
    > poniżej punktu rosy poza dwoma sytuacjami, Przy rozpalaniu po przestoju i
    > przy wygaszaniu kotła.
    > Jeżeli jednak są takie kotły to znaczy że są to złe kotły albo źle
    > zainstalowane.

    Po prostu mylisz dwie rsprawy tj. praca w obniżonym zapotrzebowaniu na
    ciepło, kiedy odcięte są grzejniki, a kocioł grzeje bojler z wyłączeniem
    kotła przez sterownik pokojowy, kiedy na skutek realizacji tej funkcji przy
    w pełni zasilanych grzejnikach, kocioł musi obniżyć temperaturę w pokoju.
    Większość sterowników kotłów posiada dodatkowe styki do podłączenia
    sterownika pokojowego. Zadaniem tego sterownika pokojowego jest takie
    poprowadzenie kotła, aby była utrzymana zadana temperatura w pokoju. Odbiór
    ciepła jest cały czas stały ponieważ grzejniki nie są odłączane ani
    dławione. Dlatego też sterownik pokojowy, aby obniżyć czy ograniczyć
    temperaturę w pokoju wyłącza kocioł wtredy, kiedy temperatura w pokoju
    osiągnie wyższą wartość od zadanej na tym sterowniku. Kiedy temperatura w
    pokoju spadnie, kocioł znów jest załaczany. Niestey jednoczęsnie z
    wyłaczeniem kotła spada także i temperatura wody w kotle, bo tylko w ten
    sposób kocioł ten może obniżyć moc grzewczą, któa oddawana jest przez
    grzejniki, w których przepływ nie jest ograniczany żadnym innym mechanizmem.
    Kiedy do sterownika kotła nie jest podłączony sterownik pokojowy, wtedy te
    dodatkowe styki musza być zwarte pozwalając na normalną pracę kotła.