    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian
    Date: Sun, 29 Nov 2009 04:18:50 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam, mam taka sytuacje - klada mi docieplenie sciany styropianem. Niestety
    > (albo i stety) styropian kladziony jest na plyty pilsniowe, za ktorymi sa
    > dechy i jakies wiory (suprema), dom budowany 30 lat temu i w tym miejscu
    > akurat taka sciana jest.
    >
    > Ekipa ktora dociepla nalozyla klej na styro i jazda, efekt jest taki, ze
    > jest z 1-2 cm przerwy pomiedzy plyta a styropianem, czy to normalne, ze jest
    > taki odstep? Czy jak kladzie sie do muru, to tez jest taka szpara?
    > Oczywiscie wypelnia ja z zewnatrz pianka, ale martwie sie, czy takie
> [...]

    Nienormalne, wg. mnie powinna byc szczelina rzedu 3-5 mm.
    Ale jak widze uczymy sie na bledach. Jest to pewne przegiecie, moze 1 cm
    moglbym przelknac ale 2 cm to juz przesada.
    Nie bede sie powtarzal, pisalem na ten temat chyba z rok temu w dyskusji na
    temat placki czy obwodka, w ktorej polecalem placki. Uzasadnialem to
    koniecznoscia wentylacji powierzchni ocieplanej. W tej szczelinie wilgotne
    powietrze unosi sie laminarnie, czyli bardzo powoli do gory, jako ze jest ono
    o ok 10 proc. lzejsze od powietrza suchego.
    W Twoim przypadku obawiam sie, ze wykonafcy nie maja pojecia po co ta
    szczelina jest. A moze maja, tylko Ty nie masz, bo piszesz ze "oczywiscie"
    wypelnia ja z zewnatrz pianka... Jesli ja wypelnioa z dolu i z gory pianka to
    ta szczelina zostanie zmknieta i wilgoc zgromadzona w niej nigdy swiatla
    dziennego nie zobaczy, bedzie sie w niej kumulowac. Te plyty pod tym
    styroppianem normalnie zgnija. A zapewne najchetniej wokol okien gdzie to
    uszczelnienie jest trudne do wykonania a gradient termiczny najwiekszy.
    Nie wiem co tam maja w projekcie; moze z dolu zainstaluja jakas perforowana
    tasme co by sie robactwo nie zagniezdzilo a z gory podobnie. Ja byl to radzil
    wypelnic 10 cm szerokosci paskiem welny, ktora jest paroprzepuszczalna a
    wiatru nie przepusci. Ale nie mam pod reka zadnego sprawdzonego rozwiazania
    bo nigdy czegos takiego nie robilem ani nie widzialem. W kazdym razie pianki
    bym na pewno nie zaaplikowal.
    Tu w Hameryce kilkanascie lat temu byla afera; kobitka, ktorej sciany
    zewnetrzne domu otynkowano tynkiem styropianowym, zaskarzylka firme do sadu
    gdyz cale poszycie domu wykonane ze sklejki, pod tym tynkiem zgnilo. Widzialem
    to w tutejszej TV; gosciu jedna reka oddarl cala plyte 4 x 8 stop, (przybita
    ponad 30 gwozdziami), ktora byla cala czarna i normalnie sie rozsypywala. Na
    tych slupkach tylko zardzewiale gwozdzie zostaly. Firme zapewne puscila z
    torbami ale nie tylko.
    Efektem tego bylo wycofanie ze sklepow tego tynku i do tej pory w zadnym
    skladzie juz go nie kupisz.
    Tak, ze niektore nowe wynalazki sa tu weryfikowane niejako publicznie i
    stosunkowo szybko.
    Pzdr.
    Tornad