    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian
    Date: Sun, 29 Nov 2009 21:01:39 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > A czy w przypadku ścian z cegły silikatowej tez należy tak radykalnie sie do
    > tego stosować.
    > Ma ona tą własciwośc ,że zrówno łatwo przyjmuje wilgoc z powietrza jak i
    > oddaje, będąc jednoczesnie odporna na pleśń i grzyb.
    > Jeśli oczywiście nie damy czegoś wodoodpornego od wewnatrz :)

    Wiekszosc matrialow budowlanych za wyjatkiem materialow syntetycznych ma
    strukture porowata zatem so one paro i wodoprzepuszczalne. Mechanizm
    nasiakania i przewodzenia wilgoci przez te materialy, jak Twoja cegla
    silikatowa polega na tym, ze zima gdy w pokoju jest cieplo i wilgotno a na
    zewnatrz mroz a powietrze suche jak pieprz, to wilgoc w postaci pary wodnej
    (niewidoczny gaz) wedruje przez tynk i mur w kierunku od wyzszej do nizszej
    temperatury zatem przesiaka na zewnatrz. I tam paruje gdyz nawet w czasie
    siarczystych mrozow woda sublimuje. Ale duza czesc jej w murze zostaje. I
    teraz ten powiedzmy nasiakniety wilgocia mur, w czasie lata wysycha na kosc i
    jest znowu gotowy do nawilgniecia zima. To oczywiscie w duzym uproszczeniu.

    I teraz jesli te powierzchnie sciany ocieplisz szczelnym dla pary wodnej
    materialem jakim jest styropian, na styk, to ta woda z tej cegly nie ma
    mozliwosci wyparowania a jesli nawet to nie wysycha calkowicie. I po to jest
    potrzebna ta czszelina aby od zewnatrz ta sciana pod tym styropianem latem
    wysychala i to wilgotne powietrze mialo ktoredy uleciec do atmosfery. Jesli
    tej szczeliny nie ma to ta wykroplona z pary woda tam stagnuje a zarodkow
    plesni jest wszedzie pod dostatkiem i one znajduja tam dogone warunki rozwoju.
    W twoim przypadku jesli ten mur wykonany z cegly silikatowej nie jest
    otynkowany to z ociepleniem styropianem nie powinno byc problemu; mozna to
    robic na placki, obwodowo czy nawet stosowac podklejanie pelne z czego
    sklepikarz bedzie bardzo zadowolony bo kupisz trzy razy wiecej terrorystycznie
    wrecz tez drogiego kleju. Ale ta para wodna wykropli sie we fugach i kreta bo
    zygzakowata droga ale tymi rowkami pomiedzy ceglami uleci do gory i mur w
    czasie lata wyschnie.
    Ja liczylem ile wody moze sie wykroplic na murze w ciagu zimy. Oszacowalem te
    ilosc na okolo 20 ml na metr kwadratowy w czasie calej zimy. To wydaje sie
    niewiele, maly kieliszeczek ale w ciagu paru lat wyjda z tego ilosci, ktore
    moga byc juz grozne.

    W Polsce tego jeszcze nie ma ale tu w Usa pobor energii elektrycznej latem
    jest czesto wieksszy niz zima. Dlatego, ze uzywa sie masowo klimatyzacji
    napedzanej pradem elektrycznym a ona go zre ze hej. I wtedy powstaje sytuacja
    odwrotna; para wodna wedruje z zewnatrz do wewnatrz gdyz temperatura w czasie
    ochladzania wewnatrz jest czesto o wiele nizsza niz na zewnatrz. I to tez
    tutejsza tradycja budowlana uwzglednia. Mianowicie pomiedzy plyta KG a
    izolacja w scianach musi byc obowiakowo pozostawiona szczelina rzedu pol cala.
    Wlasnie po to, by para gromadzaca sie za plyta KG latem, miala mozliwosc
    ucieczki do gory a nie wykraplala sie na plycie.

    Pzdr. Tornad