    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 26 Jan 2014 14:19:56 -0800 (PST)
    <52e4e0de$0$2148$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaapnywln0u1o8@moj>
    <52e50dc9$0$2213$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaa0q6qjn0u1o8@moj>
    <52e58682$0$2369$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: temperatura wody
    From: k...@g...com

    W dniu niedziela, 26 stycznia 2014 23:04:52 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Akurat tutaj w odróżnieniu od Ciebie jestem fachowcem.
    >
    > Przy grawitacji powrót ma dużo niższą temperaturę. Różnica temperatur
    >
    > sięga nawet ponad 20 stopni. Czyli jak zasilanie ma 60 stopni to powrót
    >
    > ma mniej jak 40 stopni. Temperatura poniżej której wykrapla się para
    >
    > wodna na ściankach wymiennika wynosi ok. 58 stopni. Im temperatura
    >
    > powrotu będzie niższa, tym więcej pary się wykropli, a korozja będzie
    >
    > większa.
    >
    > W przypadku pracującej pompy CO różnica temperatur jest niewielka i jest

> [...]

    Dlatego w czasach kiedy ogrzewanie grawitacyjne było standardem kotły były robione z
    żeliwa. Żeliwo jest wielokrotnie bardziej odporne na korozję. Kotły o małych mocach
    były odlewane w całości a kotły duże były składane z segmentów. Często żeliwne kotły
    były na całe życie posiadacza domu. Ich żywotność była liczona dziesiątkami lat.