  • 1. Data: 2014-01-22 21:28:01
    Temat: temperatura wody
    Od: "Marcin" <b...@b...pl>

    Witam, kto podpowie i doradzi jaka jest najbardziej optymalna temperatura
    wody w obiegu ogrzewania? Przy jakim ustawieniu temperatury można uzyskać
    najmniejsze zużycie gazu? Czy regulować temperaturę wody w obiegu w
    zależności od temperatury zewnętrznej? /czujnika zewnętrznego nie mam/
    Ogrzewanie domu gazem, piec kondensacyjny jednofunkcyjny Ariston Genus
    Premium Evo System. Do ogrzania mam ok 180m2, z czego na około 100 m2 jest
    tylko podłogowe ogrzewanie.
    Piec mam sterowany przez sterownik pokojowy Aurothon. Czy jest sens
    zmieniania temperatury w nocy i dzień? czy raczej ustawić jedną stałą
    temperaturę przez całą dobę?
    To mój pierwszy sezon grzewczy więc dziękuję za wszystkie podpowiedzi

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-01-22 21:39:44
    Temat: Re: temperatura wody
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 21:28:01 UTC+1 użytkownik Marcin napisał:
> [...]
    >
    > temperaturę przez całą dobę?
    >
    > To mój pierwszy sezon grzewczy więc dziękuję za wszystkie podpowiedzi

    Optymalna jest taka że uznajesz że masz w domu ciepło. Co Ci da informacja że
    najlepiej jak z pieca wychodzi 60 stopni jak przy takiej temperaturze będziesz miał w
    domu 15 stopni bo masz za małą pompę.

  • 3. Data: 2014-01-22 22:04:45
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2014-01-22 21:28, Marcin pisze:
    > Ogrzewanie domu gazem, piec kondensacyjny jednofunkcyjny Ariston Genus
    > Premium Evo System. Do ogrzania mam ok 180m2, z czego na oko?o 100 m2 jest
    > tylko pod?ogowe ogrzewanie.
    Jak chcesz wykorzystać "zysk z kondensacji" to jak najniższa - musisz to
    niestety sam wypraktykować.
    > Piec mam sterowany przez sterownik pokojowy Aurothon. Czy jest sens
    > zmieniania temperatury w nocy i dzie?? czy raczej ustawi? jedn? sta??
    > temperatur? przez ca?? dob??
    Jedna na całą dobę.
    Jacek

  • 4. Data: 2014-01-22 23:29:14
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marcin wrote:
> [...]
    > stałą
    > temperaturę przez całą dobę?
    > To mój pierwszy sezon grzewczy więc dziękuję za wszystkie

    taka kiedy w najzimniejszym pomieszczeniu otwierasz grzejnik na max i
    temp w pomieszczeniu jest ok
    pisząc najzimniejsze pomieszczenie mam na myśli takie gdzie grzejnik
    spisuje się najsłabiej

    jeffrey

  • 5. Data: 2014-01-23 10:52:25
    Od: "g." <n...@s...pl>

    Użytkownik "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:52e0463b$0$2206$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > w pomieszczeniu jest ok
    > pisząc najzimniejsze pomieszczenie mam na myśli takie gdzie grzejnik

    Dokładnie tak.
    Temperatura powinna być taka właśnie by "ostatni grzejnik" się wyrabiał.
    Dążyć należy do tego by było to na maksa odkręconych zaworach
    i w tym samym momencie.
    "Ostatnie grzejniki" powinny być przedmiotem analizy czy nie są za małe.
    Mam na myśli sytuację, że różnica temperatur dla "grzejników pierwszych"
    i "grzejników ostatnich" powinna być jak najmniejsza.
    Bo po co podnosić temperaturę w obiegu skoro wszystkie
    pomieszczenia zostały już nagrzane?

    Sterownik powinien podnosić temperaturę obiegową do momentu
    aż "ostatni grzejnik" nagrzeje pomieszczenie. (trzeba uwzględnić takie
    sytuacje, że niektóre grzejniki grzeją li tylko dla zasady - wiatrołap,
    garaż,
    etc. - tych grzejników nie uwzględnia się).

    Sprawność wymiany ciepła w piecu i oddawana do obiegu moc zależy
    od różnicy temperatur. Im temperatura w obiegu niższa to sprawność
    pieca większa.
    To samo obowiązuje dla oddawania ciepła przez grzejnik.

    Jak wyżej widać, wysoka sprawność na piecu powoduje niską sprawność
    oddawania ciepła przez grzejniki. Wysoka sprawność grzejników
    wymaga wysokiej temperatury w obiegu.

    Jeśli da się opisać równaniem matematycznym (*) sprawność na piecu
    i takim samym równaniem na obiekcie grzejniki-otoczenie to
    optymalna temperatura w obiegu jest wynikiem układu tych
    równań dla temperatury czynnika obiegowego.

    (*) A da się co mam już w swoim doświadczeniu.

    Obecnie technika mikroprocesorowa jest w stanie te warunki
    zapewnić bez specjalnych nakładów. Sterownik wymaga tylko
    (tylko?) sygnałów odnośnie temperatury z każdego obsługiwanego
    pomieszczenia. Sygnałów temperatury w instalacji, temperatury
    zewnętrznej.
    Ja sobie to wyobrażam jako pracujący na sterowniku program
    który w trakcie działania uczy się i zdejmuje charakterystykę
    obsługiwanego obiektu. Może nawet charakterystyki dla
    poszczególnych ogrzewanych pomieszczeń.

    Jeśli sterownik będzie dysponował informacją np. o bezwładności
    cieplnej to będzie mógł sobie wyliczyć kiedy należy włączyć
    ogrzewanie, i jaką temperaturę ustawić w obiegu by dom/pokój
    były ogrzane do zadanej temperatury na powrót pana domu
    do domu. Może nawet skierować ciepło do wybranego grzejnika
    z pominięciem aktualnie niepotrzebnych.
    Dane do obliczeń sterownik pobierze sobie z czujników.
    Po wykonaniu zadania sterownik oblicza różnicę pomiędzy
    założeniem a wykonaniem jako błąd i uwzględnia go następnym
    razem czyli sterownik uczy się i buduje charakterystykę obiektu.

  • 6. Data: 2014-01-23 16:06:51
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 10:52:25 UTC+1 użytkownik g. napisał:
> [...]
    >
    > założeniem a wykonaniem jako błąd i uwzględnia go następnym
    >
    > razem czyli sterownik uczy się i buduje charakterystykę obiektu.

    I pomyśleć ze te wszystkie funkcje może mieć instalacja grawitacyjna ze szczątkowym
    sterowaniem.

  • 7. Data: 2014-01-24 17:33:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 16:06, k...@g...com pisze:

    > I pomyśleć ze te wszystkie funkcje może mieć instalacja grawitacyjna ze szczątkowym
    sterowaniem.

    Jak się steruje grawitacją?

    --
    MN

  • 8. Data: 2014-01-24 19:22:28
    Od: k...@g...com

    Steruje się piecem ( temperaturą wody w piecu) a reszta pracuje i reguluje się sama.
    Upierdliwe jest pierwsza regulacja temperatury w pomieszczeniach bo regulacja w
    jednym pomieszczeniu z reguły zakłóca to co zostało wcześniej wyregulowane. Ale
    metodą prób i błędów da się wyregulować wielkość przepływu w rozsądnym czasie. Kiedyś
    temperatury na piecu pilnował człowiek, bo za rozkład temperatur odpowiedzialna była
    pierwsza regulacja i potem nic się już przy kaloryferach nie kręciło. Kolejnym etapem
    było wyposażenie kotła w prosty regulator cugu z termostatem. Dzisiaj można po
    wstępnej regulacji zaworami utrzymywać właściwe temperatury zaworami
    termostatycznymi. Jedyna wada systemu grawitacyjnego to duże średnice rur na wylocie
    i dolocie do kotła czy pieca jak kto woli. Średnica oczywiście maleje w miarę jak
    odchodzą rury do kolejnych odbiorników i rośnie w miarę zbliżania się powrotu do
    pieca. Systemy grawitacyjne są genialne w prostocie i działaniu. Jednak do
    zaprojektowania wymagają dużej wiedzy i dużego doświadczenia. Fachowcy którzy to
    potrafili zaprojektować, wykonać i uruchomić albo już nie pracują albo nie żyją. A
    `szkoda bo z wyjątkiem grubszych rurek system grawitacyjny ma same zalety. Zwłaszcza
    dzisiaj jak są piece ( albo kotły jak kto sobie winszuje) potrafiące utrzymywać
    temperaturę, z podajnikami paliwa itp. Na dodatek umożliwiające regulację temperatury
    wody w zależności od temperatury zewnętrznej. Teraz nie uczeni systemu grawitacyjnego
    projektanci wszystkim jak leci winszują ogrzewanie z pompami nie licząc się z tym że
    pompy co jakiś czas wymagają wymiany i zużywają niepotrzebnie prąd.

  • 9. Data: 2014-01-24 20:21:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu 24.01.2014 o 19:22 <k...@g...com> pisze:

    > Zwłaszcza dzisiaj jak są piece ( albo kotły jak kto sobie winszuje)

    Mnie zawsze uczyli, ze nazwa wynika z rodzaju medium grzewczego - kocioł
    bezpośrednio grzeje wodę, piec bezpośrednio grzeje powietrze. Czyli w domu
    przeważnie mamy do czynienia z różnego rodzaju kotłami.

    TG

  • 10. Data: 2014-01-24 20:37:44
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-24 19:22, k...@g...com pisze:
> [...]
    pompy co jakiś czas wymagają wymiany i zużywają niepotrzebnie prąd.

    No toś teraz rozpoczął wojnę i Cię zlinczują zwolennicy podłogówek z
    awaryjnym zasilaniem osiemnastu pomp CO w postaci agregatu
    prądotwórczego, którzy uważają, że nic lepszego nie ma na świecie :)