  • 1. Data: 2014-01-23 08:04:03
    Temat: Ilość energii potrzebna do podgrzania powietrza, które wentyluje pomieszczenie
    Od: w...@g...com

    Hej

    Proponuję dyskusję o ilości potrzebnej energii do ogrzania powietrza ( apropo
    dyskusji o wentylacji mechanicznej/grawitacyjnej/rekuperacji) zacząć od ustalenia
    podstawowej kwestii:

    Ile kwh jest potrzebne aby podnieść temperaturę 1m3 (1metr sześcienny) powietrza o 1
    stopień Celsjusza ?

    To jest punkt wyjścia, na którym dalej można prowadzić dyskusję i wyliczenia.
    Ponieważ nie znalazłem na szybko odpowiedzi, ale ktoś pisze, że około 0,3Wh (do
    ustalenia), przyjmimy tą wartość.

    I teraz każdy może wyliczyć straty ciepła, w moim przypadku przykładowo:

    -podgrzanie 1m3 = 0,3Wh = 0,0003kWh
    -kubatura domu = 870m3 - w przybliżeniu = 900m3
    -podgrzejmy o 30stopni (od -10 do 20 stopni)
    -załóżmy (na ułatwienia wyliczeń) jednokrotną całą wymianę powietrza w ciagu godziny

    czyli 0,0003 * 900 * 30 = 8,1kwh

    Poproszę o merytoryczny głos w dyskusji ;)
    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2014-01-23 08:24:35
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2014-01-23 08:04, w...@g...com wrote:
> [...]
    > Ponieważ nie znalazłem na szybko odpowiedzi, ale ktoś pisze, że około 0,3Wh (do

    To ja zaburzę twój punkt wyjścia: jaką sprawność będzie miało urządzenie
    do podgrzania powietrza ? Jedno urządzenie będzie potrzebowało 0,3Wh a
    inne 1Wh.
    A może sprawność będzie zależała od aktualnie panujących warunków
    (atmosferycznych - ale nie tylko) ?

    --
    t.

  • 3. Data: 2014-01-23 08:39:40
    Od: w...@g...com

    > To ja zaburzę twój punkt wyjścia: jaką sprawność będzie miało urządzenie

    To ja odwrócę kota ogonem:
    ile kwh STRACI 1m3 powietrza, gdy temperatura obniży się o 1stopień Celsjusza ? To
    już chyba od niczego nie zależy, prawda ? :)

    pzdr
    Bogdan

  • 4. Data: 2014-01-23 08:41:19
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 23.01.2014 08:04, w...@g...com pisze:
> [...]
    > -podgrzejmy o 30stopni (od -10 do 20 stopni)
    > -załóżmy (na ułatwienia wyliczeń) jednokrotną całą wymianę powietrza w ciagu

    dodaj jeszcze zmienną w postaci wilgotności powietrza

  • 5. Data: 2014-01-23 09:25:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik w...@g...com napisał:

    > To ja odwrócę kota ogonem:
    > ile kwh STRACI 1m3 powietrza, gdy temperatura obniży się o 1stopień Celsjusza ? To
    już chyba od niczego nie zależy, prawda ? :)

    Zależy jeszcze od wilgotności.

  • 6. Data: 2014-01-23 09:27:56
    Od: w...@g...com

    > Zależy jeszcze od wilgotności.

    OK, ale znacie tą wartość (macierz wartości), czy tylko wiecie, że zależy (powiedzmy
    na piątym miejscu po przecinku) ?

    Przecież to jest punkt wyjścia do dyskusji.

    pzdr
    Bogdan

  • 7. Data: 2014-01-23 09:43:02
    Od: r...@t...com.pl

    Przyjmij temperaturę zewnętrzną +1 C - średnia dla okresu grzewczego w Polsce i
    zapotrzebowanie na 1 osobę 30 m3/h.
    Mnie wychodzi jakieś 0,1 kW mocy dla zaspokojenia jednej osoby. Dla rodziny 4
    osobowej wychodzi dziennie jakieś mniej niż 8 kWh (sporo czasu poza domem - ) razy
    160 dni 1280 kWh rocznie - czyli dla gazu jakieś 400 PLN rocznie.

  • 8. Data: 2014-01-23 09:52:40
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    >powietrza o 1 stopień Celsjusza ?
    >To jest punkt wyjścia, na którym dalej można prowadzić dyskusję i

    Dyskusja? Kalkulator w reke i liczyc.
    ciepło właciwe powietrza to 1,02kJ/kgK czyli 0,28336 Wh/kgK
    ciężar własciwy 1,2kg/m3
    przyjete dt=20-(-01)=30st
    energia E=10,2Wh

    wiec na twoje 900m3 potrzeba 9,2kWh x 24 wymiany dziennie x cena gazu
    0,25zł/kWh = 55zł. O kant dupy takie liczenie :-) Po pierwszym rachunku
    wymiana zostanie zmniejszona 10 razy :)

    Aha - uwaga dla tych mędrków różnych - wilgotnosc powietrza nie ma
    technicznego znaczenia, o ile nie dochodzi to przemian fazowych. A w zwykłej
    wymianie nie dochodzi.
    Gdyby ktos mial inne zdanie chętnie poczytam wyliczen o ile zmieni sie to
    wyliczone 55zł dla powietrza suchego i wilgotnego :)

    b.

  • 9. Data: 2014-01-23 10:57:29
    Od: w...@g...com

> [...]
    >

    > wiec na twoje 900m3 potrzeba 9,2kWh x 24 wymiany dziennie x cena gazu
    > 0,25zł/kWh = 55zł. O kant dupy takie liczenie :-) Po pierwszym rachunku

    O to rozumiem - konkretne liczby.
    Deltę trzeba by faktycznie zmniejszyć do średniej temperatury zewnętrznej sezonu
    grzewczego - czyli chyba 20 (podgrzanie od 1 do 21 stopni).
    No i nie mam gazu :)

    pzdr
    Bogdan

  • 10. Data: 2014-01-23 11:05:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 09:52, Budyń pisze:

    > Dyskusja? Kalkulator w reke i liczyc.
    > ciepło właciwe powietrza to 1,02kJ/kgK czyli 0,28336 Wh/kgK
    > ciężar własciwy 1,2kg/m3
    > przyjete dt=20-(-01)=30st
    > energia E=10,2Wh

    Tutaj:
    http://www.fizykon.org/termodynamika/trmdn_9_cieplo_
    wlasciwe.htm

    ciepło właściwe powietrza wynosi 2020 a nie 1020.
    Kto się myli?

    --
    MN