  • 21. Data: 2014-07-06 14:39:10
    Temat: Re: wyrywanie drzew, jaka grupa?
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 6.07.14 13:05, Ikselka pisze:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Odziomek

    I tak z dziesięć razy, jako merytoryczna odpowiedź na mój jeden wpis.
    Taak. Przypomina mi się słynne zdjęcie notatek prezydenta Komorowskiego
    przy wystąpieniu w Sejmie, w których powoływał się na Wikipedię. Poczytaj
    sobie, czym jest Wikipedia, nim i Ty zaczniesz powoływać się na ten autorytet
    "naukowy". Bo prezydentowi Bul-Komorowskiemu można wybaczyć, ale takiemu
    użyszkodnikowi newsów jak Ty, już nie.

    > http://sjp.pl/odziomek

    Biedna. Pewnie w domu nie masz żadnego słownika/encyklopedii ("bo wszystko
    jest w sieci") i dlatego nie wiesz, że ten wymieniony przez Ciebie "sjn"
    nie ma nic wspólnego z prawdziwym słownikiem języka polskiego, wydawanym
    przez PWN, a został stworzony przez entuzjastów-amatorów na użytek gier
    słownych online i jest on tak samo wiarygodny jak Wikipedia. Żeby Ci
    oszczędzić kasy na papierowy słownik języka polskiego PWN, zacytuję Ci
    z niego definicję pojęcia "odziomek":

    "ODZIOMEK - pień po ściętym drzewie, pniak" (Nowy SJP PWN, W-wa 2002)

    Aha, tak na wszelki wypadek dodam, że skrót PWN oznacza: Państwowe
    Wydawnictwo Naukowe.

    --
    collie

  • 22. Data: 2014-07-06 15:20:44
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 06 Jul 2014 14:39:10 +0200, collie napisał(a):

    > "ODZIOMEK - pień po ściętym drzewie, pniak" (Nowy SJP PWN

    Nowa świecka tradycja :->

  • 23. Data: 2014-07-06 15:36:39
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 6.07.14 15:20, Ikselka pisze:

    > Nowa świecka tradycja :->

    Nie pal tego więcej. ;-)

    --
    collie

  • 24. Data: 2014-07-06 16:40:55
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 06 Jul 2014 15:36:39 +0200, collie napisał(a):

    > Nie pal tego więcej. ;-)

    "Pień drzewa widoczny od szyi korzeniowej do symetrycznie
    rozłożonej korony u wierzchołka nazywamy strzałą.(...)
    Cześć pnia począwszy od szyi korzeniowej do miejsca, w
    którym jego grubość wraz z korą wynosi 7 cm nazywana jest grubizna. Przy
    czym dolną
    cześć grubizny nazywamy odziomkiem."
    http://mckomptech.nazwa.pl/zupelnieinnedomy.pl/ogoln
    ie_wiadomosci_o_drzewach_i_drewnie.pdf

  • 25. Data: 2014-07-06 16:54:08
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    > Nie pal tego więcej. ;-)

    "Korzenie wraz z szyją korzeniową, tj. przyziemną zgrubiałą częścią pnia,
    nazywa się karpiną. Nadziemną część drzewa stanowi pień, a gałęzie wraz z
    ulistnieniem tworzą koronę. Część pnia znajdującą się ponad szyją
    korzeniową, aż do miejsca, gdzie grubość pnia zmniejsza się do 7 cm, nazywa
    się grubizną pnia.
    Dolna partia grubizny pnia nazywa się odziomkiem. Odziomek jest zwykle
    cenniejszym surowcem niż pozostała część pnia, dzięki lepszemu
    ukształtowaniu (np. brakowi sęków) i właściwościom technicznym drewna (np.
    większejtwardości).(...)"
    http://www.ikb.poznan.pl/mariusz.gaczek/pb02_v01.pdf

    I popytaj znajomego leśniczego, już on się prawidłowo ustosunkuje do
    wszelkich mundrości w słownikach, tych "nowych" zwłaszcza.
    No i... nie pal tego więcej :-)

  • 26. Data: 2014-07-06 19:03:24
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 6.07.14 16:54, Ikselka pisze:

    > I popytaj znajomego leśniczego, już on się prawidłowo ustosunkuje do
    > wszelkich mundrości w słownikach, tych "nowych" zwłaszcza.

    Jak myślisz, skąd się biorą definicje słów w naukowych słownikach? Zapewne
    Ci się wydaje, że wymyślają je za biurkiem w PWN-ie, czy innej Radzie Języka
    Polskiego jacyś jajogłowi faceci z brodami jak Bralczyk i że mają one niewiele
    wspólnego z rozumieniem tych słów przez choćby takiego leśniczego z Puszczy
    Białowieszczańskiej. A tymczasem słownik języka polskiego rejestruje tylko
    i systematyzuje słowa będące w powszechnym użyciu, czy też w użyciu regionalnym.
    A że język polski nie jest łaciną, czyli nie jest językiem martwym, to podlega
    ustawicznym zmianom tak, jak zmienia się społeczeństwo. Do użytku wchodzą nowe
    słowa, a inne zmieniają swoje znaczenie. I właśnie te zmiany rejestruje każde
    nowe wydanie słownika - często dla podkreślenia, że nie jest to dodruk starego
    wydania, z dopiskiem "nowy". A wracając do Twego leśniczego: gdy sto tysięcy
    leśników (a za nimi domorośli ogrodnicy) zacznie nazywać odziomkiem tę część
    drzewa, za którą teraz Ty ją uważasz, to z pewnością zostanie to odnotowane
    w nowym wydaniu SJP PWN i słownikowa definicja odziomka wreszcie pokryje
    się z Twoją. Bo jak powiada prof. Miodek - nec Hercules (nawet z brodą jak
    Bralczyk) contra... uzus. Ale na razie odziomek to po prostu pniak.

    > No i... nie pal tego więcej :-)

    Ale to już było... Przez te przypały cierpi Twa kreatywność. ;-)

    --
    collie

  • 27. Data: 2014-07-06 20:14:34
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 06 Jul 2014 19:03:24 +0200, collie napisał(a):

    > Ale na razie odziomek to po prostu pniak.

    Nie.

  • 28. Data: 2014-07-06 20:24:52
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 6.07.14 20:14, Ikselka pisze:

    > Nie.

    Tak. :-)

    --
    collie

  • 29. Data: 2014-07-06 21:05:35
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 06 Jul 2014 20:24:52 +0200, collie napisał(a):

    > Tak. :-)

    Tylko dla laików jak Ty.

    1.
    Posusz w koronie - martwe gałęzie i konary w ilości
    powyej 5% masy korony.
    2.
    Drobny posusz - martwe gałęzie w ilości poniej 5%
    masy korony.
    3.
    Cięcia sanitarne - cięcia w koronach drzew polegają
    ce na usunięciu gałęzi i konarów
    martwych, chorych i połamanych.
    4.
    Cięcia korygujące - cięcia polegające na korekcie k
    orony w celu poprawienia statyki
    drzewa - odciąanie końców konarów.
    5.
    Odrośla, pędy odroślowe - tu pędy wyrastające z czę
    ści odziomkowej pni.
    6.
    Odziomek - dolna część pnia. (...)"

    http://bip.oodr.pl/pdf/SIWZ-park-1-zal.nr1a-projekt-
    gospodarki-drzewostanem

    "(...)Pismem z dnia 23 marca br. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych
    udzieliła odpowiedzi na przedstawioną ofertę, zwracając m.in. uwagę na
    nierealność założeń i wskaźników przyjętych do sporządzenia kalkulacji.
    Przedstawiona kalkulacja nie uwzględniała strat Lasów Państwowych, jakie
    powstaną przy sprzedaży surowca drzewnego, na skutek obniżenia jego jakości
    i najcenniejszej części odziomkowej. (...)"

    http://ww2.senat.pl/k5/dok/sten/oswiad/lipowski/7201
    o.htm

    I generalnie ludzie zajmujący się gospodarką drzewną kraju nie mają racji -
    rację masz Ty, tak, odziomek to pozostałość po wycięciu drzewa, pniak, a ta
    cała banda idiotów uważa go za najcenniejszą część surowcową!
    :->

  • 30. Data: 2014-07-06 21:51:21
    Od: j...@g...com

    W dniu sobota, 5 lipca 2014 23:43:27 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:

> [...]
    >
    > jak przywiążesz linę u podstawy odziomka, to lina jest krótsza, niż kiedy
    >
    > przywiązesz ją u jego szczytu - i to jest widoczne porównanie wielkosci
    >
    > wektorów przyłożonych sił w obu przypadkach. No tylko idiota przywiązuje
    >
    > linę u podstawy pnia chcąc wyrwać drzewo z ziemi. patrzyłam na filmik i
    >
    > przecierałam oczy, że tacy idioci naprawdę istnieją. Cóż, tegoroczne matury
    >
    > jednak są dowodem na powszechność tego zjawiska.
    >
    > --
    >
    > XL "Nie należy mylić prawdy z opinią większości." Jean Cocteau

    Tak to jest, jak edukację zakończyło się na maturze, a praktyki brak. Mądre
    słownictwo i wikipedia nie pomogą, kiedy nie wiesz co to naprężenia i jak się
    rozkładają.