  • 1. Data: 2009-12-22 07:50:49
    Temat: Rekuperator - temperatura na nagrzewnicy
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    Jaka najlepiej trzymac temperature za nagrzewnica ?
    Moj uklad to rekuperator z nagrzewnica wodna max moc 4 kWh i osobnym
    obiegiem.
    Za nagrzewnica umiescilem czujnik temperatury ktory wskazuje mi jaka
    temperatura idzie do wewnatrz.
    temp zew -5
    temp wew +19,5
    Bez zalaczania obiegu na nagrzewnice mam temp +10
    Taka temperatura idzie na pomieszczenia.
    Jesli zalacze nagrzewnice jak w obecnej j sytuacji mam +25 +/- 5 .
    Pozostaje jeszcze kwestia odbioru tego ciepla przez powietrze przy
    predkosci 150 m3/h ale to juz pomijam.

    Regulacje temperatury mam na sterowniku do 120 stopni z regulowana
    histereza 0 do 20 stopni. Z tego co czytalem powietrze nie moze miec
    wiecej niz 40 stopni.
    Co radzicie ? Zostac przy +25 czy zwiekszyc ? Jesli zwiekszyc to do
    jakiej temp. ?

  • 2. Data: 2009-12-22 08:35:27
    Temat: Re: Rekuperator - temperatura na nagrzewnicy
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 08:50, Kudlaty <p...@g...com> wrote:
    > Jaka najlepiej trzymac temperature za nagrzewnica ?

    Jaką nagrzewnicą?
    Wstępną? - to wtedy 0C
    Kanałową - to wtedy temperaturę lekko większą niż w pomieszczeniu...
    max 40C

> [...]
    > temp wew +19,5
    > Bez zalaczania obiegu na nagrzewnice mam temp +10
    > Taka temperatura idzie na pomieszczenia.
    ????
    Albo masz kiepski rekuperator, albo ewidentnie źle podłączony.
    ;-)

> [...]
    > wiecej niz 40 stopni.
    > Co radzicie ? Zostac przy +25 czy zwiekszyc ? Jesli zwiekszyc to do

    A czy Ty chcesz tym ogrzewać, czy to jest tylko system wspomagający?

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 3. Data: 2009-12-22 09:15:25
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 22 Gru, 09:35, Krzemo <p...@g...com> wrote:

> [...]
    > ;-)

    > A czy Ty chcesz tym ogrzewać, czy to jest tylko system wspomagający?

    Z tego co widze to reku jest dobrze podlaczony. Nie wiem czy +10 na
    pomieszczenia to za malo. Zapewnienia producenta raczej nie ma co
    wierzyc gdy wymiennik krzyzowy jest szerokosci 40cm. Odzysk na
    poziomie 95% jest fikcja gdyz jest to funkcja powierzchni wymiennika i
    predkosci przeplywu. Tym bardziej ze mam poddasze ktore jest
    nieogrzewane (temp poddasza 13 stopni). Czyli srednia z wewnatrz
    parter 19,5 i poddasze 13 jest okolo 16,25. Czyli strata okolo 6,5
    stopni. Odzysk wynosi wtedy 60% przy przeplywie 150 m3/h.

    Odnosnie ogrzewania to jest to system tylko wspomagajacy. I tak
    grzejniki chodza to troche jak puszcze cieplo na wymiennik to nic sie
    nie stanie. przynajmniej centrala mi sie nie zalaczy w tryb max mocy z
    jednym wentylatorem wyciagowym.

    czyli konkludujac lepiej zostawic 25 stopni.

    W zeszlym roku nie mialem automatyki to centrala co jakis czas sie
    lapala w tryb przeciwzamarzeniowy. Wentylator na 100% mocy czyli 350
    m3/h aby ogrzac dolna parte wymiennika. W tym trybie a przewaznie w
    nocy przy -20 na zewnatz czulem sie jak by wialo mi z jakies
    nieszczesnej kratki przy oknie.

    Acha jedna uwaga. Istalatorzy to tez matoly w tej branzy. Nie wstawili
    mi przepustnicy /samozamykacza/ Jak wyciagowy wentylator ciagnal max.
    To z amenostatow wialo gdyz wentylator na czerpni wylaczony i robila
    sie normalna grawitacyjna wentylacja o wydajnosci kubatura na 1h.

    Przerazenie domownikow w nocy nie ustepowalo az do rozmrozenia. :-)

  • 4. Data: 2009-12-22 10:26:08
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 10:15, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

    > Z tego co widze to reku jest dobrze podlaczony. Nie wiem czy +10 na
    > pomieszczenia to za malo. Zapewnienia producenta raczej nie ma co
    > wierzyc gdy wymiennik krzyzowy jest szerokosci 40cm.

    Aaaa..... krzyżowy!
    No to OK.

    >Odzysk na
    > poziomie 95% jest fikcja gdyz jest to funkcja powierzchni wymiennika i
    > predkosci przeplywu.

    Na krzyżowych w ogóle się nie da za bardzo powalczyć ze sprawnością...
    ;-)

    > czyli konkludujac lepiej zostawic 25 stopni.

    Zdecydowanie. Nie zawsze chcesz przecież podnieść temperaturę wnętrza
    które akurat chcesz bardziej przewietrzyć...
    ;-)

> [...]
    > To z amenostatow wialo gdyz wentylator na czerpni wylaczony i robila
    > sie normalna grawitacyjna wentylacja o wydajnosci kubatura na 1h.

    Opisz dokładniej to rozwiązanie z przepustnicą bo nie bardzo rozumiem
    a może mi się to w przyszłości przydać...
    ;-)

  • 5. Data: 2009-12-22 12:08:10
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 22 Gru, 11:26, Krzemo <p...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Opisz dokładniej to rozwiązanie z przepustnicą bo nie bardzo rozumiem
    > a może mi się to w przyszłości przydać...

    No to opisuje
    Do reku jest podlaczoa rura z czerpni. Tamtedy zapierdziela powietrze
    z zewnatrza. Zanim wejdzie zainstalowalem przepustnice
    http://www.ceneo.pl/1224236
    Instalator nie zainstalowal - dyletantyzm lub redukcja kosztow
    instalacji, niewiadomo

    od reku jest tez poprowadzona rura do wyrzutni, powietrze z wewnatrz.
    tez zainstalowalem przepustnice.

    zaleta przepustnic jest to ze dostosowuja sie do predkosci
    wentylatorow i przymykaja sie tak aby caly przekroj rury nie byl
    wykorzystywany.

    W czasie awarii reku lub wylaczenia wentylacji. Kanaly sa zamniete.
    najwazniejsze jest to ze w czasie mrozow centrala lubi zamarznac. I
    wtedy program przeciwzamrozeniowy wylacza wiatrak na czerpni a wiatrak
    na wyrzutni kreci sie z max moca. Ma to zapobiec zamarznieciu
    wymienika krzyzowego. Niektorzy robia sobie GWC aby powietrze z
    zewnatrz ogrzalo sie od ziemi do plusowych temperatur. wtedy wymiennik
    krzyzowy nie ma prawa zamarznac.
    GWC moga tez byc wodne czyli rury ciecza sa rozprowadzane wokol domu
    lub pod domem i jest na czerpni nagrzewnica wstepna. Ten przypdaek
    stosuje Dospel. Nie ma problemow wtedy z jakoscia powietrza. GWC
    ziemne ma problem z jakoscia powietrza gdyz rozwija sie w nich masa
    drobnoustrojow.
    Tak czy siak wymiennik zamarza. Jak zamarznie to z domu jest wywalane
    cieple powietrze aby ogrzac wymminenik krzyzowy.
    Wentylator na czerpni stoi
    Wtedy w domu robi sie podcisnienie. I nastepuje zasysanie swiezego
    powietrza przez czerpnie.
    przepustnica ma temu zapobiec.

    Niektore rekuperatory maja program w czasie zamarzania wymiennika
    modulacje predkosci obrotowej wiatraka. Wtedy wiatrak na czerpni
    zwalnia powoli a wiatrak na wyrzutni rozkreca sie tez powoli. Miedzy
    nimi zawsze panuje roznica predkosci tak akby w domu bylo
    nadcisnienie.

  • 6. Data: 2009-12-22 12:36:01
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 13:08, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

    > No to opisuje

    Dzięki.

> [...]
    > Wentylator na czerpni stoi
    > Wtedy w domu robi sie podcisnienie. I nastepuje zasysanie swiezego

    Jak nie zassie przez czerpnię (i rozumiem że także wymiennik) to musi
    inną drogą... Czy zrobiłeś jakiś bypass?
    No bo próżni w domu się nie da zrobić ... ;-)
    Na razie wydaje mi się (może niesłusznie) że o ile przepustnica na
    wlocie może mieć jakiś sens, o tyle ta na wylocie nie ma żadnego
    (zwiększa tylko opory).

> [...]
    > zwalnia powoli a wiatrak na wyrzutni rozkreca sie tez powoli. Miedzy
    > nimi zawsze panuje roznica predkosci tak akby w domu bylo

    Podciśnienie... skoro zwiększa się prędkość wylotowa a wlotowa maleje
    to robi sie podciśnienie w budynku.

    Zadałem pytanie bo pisałeś że w razie zamrożenia to system zaczyna
    działać jako wentylacja grawitacyjna. Nie wiem co miałeś na myśli.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 7. Data: 2009-12-22 13:44:24
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 22 Gru, 13:36, Krzemo <p...@g...com> wrote:

> [...]
    > Na razie wydaje mi się (może niesłusznie) że o ile przepustnica na
    > wlocie może mieć jakiś sens, o tyle ta na wylocie nie ma żadnego

    Idzie dopiero jak sie w domu zrobi dosc spore podcisnienie.
    przepustnica zwrotna ma sprezynke. Czyli wentylator na czerpni stop.
    Na wyrzutni kreci z domu ubywa 350 m3/h robi sie podcisnienie
    przepustnica sie lekko otwira aby wyrownac cisnienie.
    Jesli masz dom nieszczelny zaczyna brac przez szczeliny.

    Przepustnica na wylocie ma sens w razie wylaczenia reku. Wtedy masz
    100% odciecie z zewnatrz jesli bys jej nie mial to wyrzutnia dziala
    jak czerpnia.
    Pozatym koszt niewielki tej przepustnicy jakies 30 zl a transport ten
    sam. Zamowielm 2 szt naraz.

    > Podciśnienie... skoro zwiększa się prędkość wylotowa a wlotowa maleje
    > to robi sie podciśnienie w budynku.

    Faktycznie masz racje na czerpni szybciej kreci niz na wyrzutni. Oops
    mala pomylka

    > Zadałem pytanie bo pisałeś że w razie zamrożenia to system zaczyna
    > działać jako wentylacja grawitacyjna. Nie wiem co miałeś na myśli.

    Zalozmy taka sytuacje. Reku sie popsul lub jest zatrzymany /brak
    pradu/

    Co wtedy. W kazdym pokoju amenostat. Dom zaczyna wyrownywac cisnienie
    z otoczeniem. W domu cieplo czyli nacieplejsze powietrze przy
    suficie.
    A w suficie dziurka. Wiec powietrze sobie idzie przewodami. System
    zaczyna sobie sam szukac rozwiazania do wyrownania cisnienia.
    niektore przeowdy zaczynaja byc jako nawiew a niektore jako wywiew.
    Czasami system zaczyna sie bawic sam ze soba. czasmi moze sie zdarzyc
    ze wywiew z kuchni transportuje powietrze do wywiewu w lazience. Robi
    sie wtedy totalny balagan cyrkulacyjny powietrza.

    Oczywiscie przed takim myszkowaniem powietrza nie zabezpieczysz sie
    nawet gdy masz przepustnice przy reku. trzebaby je montowac przy
    kazdym amenostacie.