  • 1. Data: 2009-12-21 09:45:20
    Temat: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Planuje montaż rekuperatora w domku dobrze ocieplonym z poddaszem
    użytkowym. Jednak mam pewne wątpliwości: bo przy wentylacji
    grawitacyjnej przyjmuje się, ze jest to 0,5raza/h no ale to chyba zależy
    od szczelności budynku. Natomiast przy wentylacji mechanicznej jest to
    już 3-4razy/h. Czy na pewno wentylacja grawitacyjna będzie powodowała
    większe straty ciepła niż mechaniczna z rekuperatorem - przyjmijmy
    sprawność 60-70% ? Rozumiem, grawitacyjna zaciąga zimne powietrze z
    zewnątrz ale w mechanicznej jest większa częstość wymian.
    Prowadził ktoś jakieś obliczenia związane z opłacalnością zastosowania
    rekuperatora ?

    --
    m.

  • 2. Data: 2009-12-21 10:00:11
    Temat: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 10:45, "m." <t...@g...pl> wrote:
> [...]
    > już 3-4razy/h. Czy na pewno wentylacja grawitacyjna będzie powodowała
    > większe straty ciepła niż mechaniczna z rekuperatorem

    Nikt Ci nie każe ustawiać wentylacji mechanicznej na 2 wymiany na h,
    ustaw se 0,5 wymiany na h i będziesz szczęśliwszy!
    ;-)

    Albo zostań przy grawitacyjnej i też będziesz szczęśliwy.
    ;-)

  • 3. Data: 2009-12-21 10:04:32
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > większa częstość wymian.
    > Prowadził ktoś jakieś obliczenia związane z opłacalnością zastosowania

    Tak lopatologicznie
    Piszesz że przy grawitacyjnej jest jedna wymiana na 2 godziny- i tak w sumie
    wyliczenia spotkałem w necie.
    Czyli przyjmijmy że w ciągu tych dwóch godzin podczas jednej wymiany
    ucieknie Tobie 10 hipotetycznych jednostek ciepła
    W mechanicznej przez dwie godziny bedzie 8 wymian wiec ucieknie w tym samym
    czasie 80jednostek ciepła.
    Z tego odzyskasz 56 jednostek ciepła.
    Tracisz więc 80-56= 24 jednostki
    Czyli prawie 2,5razy wieksza strata jak przy grawitacyjnej,

    Krzysiek

  • 4. Data: 2009-12-21 10:15:36
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    On 21 Gru, 10:45, "m." <t...@g...pl> wrote:
    >Nikt Ci nie każe ustawiać wentylacji mechanicznej na 2 wymiany na h,
    >ustaw se 0,5 wymiany na h i będziesz szczęśliwszy!

    Gość pyta to wyopadało by coś odpowiedzieć.
    Zamiast radzic mu ze ma ustawiac mechaniczna na pół wymiany na godzine to
    lepiej chyba mu doradzić zrezygnowanie z tej kosztownej inwestycji.
    Chyba że go stac na komfort wentylowania m,echanicznego to sobie zamontuje

    >Albo zostań przy grawitacyjnej i też będziesz szczęśliwy.

    Przy grawitacyjnej podobno mieszkańcy szczęśliwi nie są bo śmierdzą i bóle
    głowy miewaja;))

    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-12-21 10:15:41
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 21 Gru, 11:04, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Z tego odzyskasz 56 jednostek ciepła.
    > Tracisz więc 80-56= 24 jednostki
    > Czyli prawie 2,5razy wieksza strata jak przy grawitacyjnej,

    Dodam mały kamyczek do dyskusji.
    Każdy mający wentylację grawitacyjną oczywiście uwzględnia fakt, że
    każdy komin wentylacyjny to jest jakiś mostek termiczny, a np przy
    występujących cofkach powietrza to jest ogromny mostek termiczny ?
    Pamiętam jak zrezygnowałem z wentylacji grawitacyjnej, obudowałem
    kominy styropianem, na zewnątrz i poddaszu i wykorzystałem kanały do
    wentylacji mechanicznej to baardzo wzrosła mi izolacyjność budynku.
    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2009-12-21 10:25:41
    Od: "m." <t...@g...pl>

    kris pisze:

> [...]
    > Z tego odzyskasz 56 jednostek ciepła.
    > Tracisz więc 80-56= 24 jednostki
    > Czyli prawie 2,5razy wieksza strata jak przy grawitacyjnej,

    Czyli nie wnikając w koszt zakupu/montażu rekuperatora - teoretycznie
    rekuperacja się nie opłaca. A jak to jest w praktyce ? Można ustawić
    mniejszą ilość wymian ? Czy przyjmowanie grawitacji na poziomie
    0,5wymiany/godzinę to jest przy zamkniętych oknach ? Czy rekuperacja to
    tylko komfort czy jednak jakaś oszczędność ?

    --
    Marek A.

  • 7. Data: 2009-12-21 10:28:36
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]
    >każdy komin wentylacyjny to jest jakiś mostek termiczny, a np przy
    >występujących cofkach powietrza to jest ogromny mostek termiczny ?

    Jakie i skąd cofki powietrza?
    Jeśli są odpowiednie nawiewy to nie ma prawa być żadnych cofek powietrza.

    >Pamiętam jak zrezygnowałem z wentylacji grawitacyjnej, obudowałem
    >kominy styropianem, na zewnątrz i poddaszu i wykorzystałem kanały do
    >wentylacji mechanicznej to baardzo wzrosła mi izolacyjność budynku.

    Ale jak ktos chce obudowywac kominy styropianem to może to zrobić i przy
    grawitacyjnej.

    Krzysiek

  • 8. Data: 2009-12-21 10:34:18
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 21 Gru, 11:15, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > lepiej chyba mu doradzić zrezygnowanie z tej kosztownej inwestycji.
    > Chyba że go stac na komfort wentylowania m,echanicznego to sobie zamontuje

    Bo kto tez przyjmuje az 4 wymiany na godzine ? Zeby tyle wogole
    osiagnac musialbym kupic reku o wydajnosci 3,6 tys m3 czyli chyba
    jakis wielki, przemyslowy :-) 100-200m3 / h to normalnie i 300-400m3/h
    max to spokojnie wystarczajace do normalnego jednorodzinnego domku
    wartosci. U mnie bedzie chodzil na 0,2 wymiany / h na najnizszym i 0,5
    wymian / h na najwyzszym biegu. I to spokojnie wystarczy do utrzymania
    komfortu :)

    W wentylacji mechanicznej wlasnie o ta kontrole chodzi - ze jest.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2009-12-21 10:39:33
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    .googlegroups.com...
> [...]
    >wartosci. U mnie bedzie chodzil na 0,2 wymiany / h na najnizszym i 0,5
    >wymian / h na najwyzszym biegu. I to spokojnie wystarczy do utrzymania

    No to ja juz nie wiem. Kilka tygodni temu w dyskusji ktos pisał o 0,5
    wymiany na godzine to fani mechanicznej twierdzili ze to za mało że musi byc
    3-4 wymiany.

    Krzysiek

  • 10. Data: 2009-12-21 10:40:16
    Od: Krzemo <p...@g...com>

> [...]
    wiadomościnews:6d555386-73e1-40d1-8b75-fa3c93bb3e32@
    m16g2000yqc.googlegroups.com...

    > Gość pyta to wyopadało by coś odpowiedzieć.
    I odpowiedziałem.
    ;-)

    > Zamiast radzic mu ze ma ustawiac mechaniczna na pół wymiany na godzine to
    > lepiej chyba mu doradzić zrezygnowanie z tej kosztownej inwestycji.

    To odpowiedz mi na pytanie... co szybciej zagotuje wodę prąd czy gaz?
    Bo jak grzejesz prądem to gotujesz 0,5 l wody a jak gazem to 2
    litry....
    ;-)
    Czy już rozumiesz?
    Jak nie to pytanie pomocnicze... dlaczego przy grawitacyjnej miało by
    wystarczyć 0,5 wymiany na godzinę, a dla wentylacji mechanicznej już
    nie?
    I dlaczego z uporem maniaka cytujecie te 0,5 wymiany skoro zalecenia
    projektowe dla wentylacji GRAWITACYJNEJ mówią o 2-ch wymianach?

    Jakiekolwiek ustawienia użytkownik uważa za właściwe dla niego, to są
    to takie same wartości dla OBU rodzajów wentylacji. Powietrze wciągane
    grawitacyjnie nie jest w żaden sposób bardziej wartościowe niż te
    wtłaczane mechanicznie, więc sposób wtłaczania nie ma żadnego wpływu
    na zapotrzebowanie ilościowe. Jest to tak oczywiste nawet dla bardzo
    ograniczonego umysłowo osobnika iż muszę uznać że Twoje wypowiedź jest
    czysto złośliwa, może nawet to forma trollingu.
    ;-)

    > Przy grawitacyjnej podobno mieszkańcy szczęśliwi nie są bo śmierdzą i bóle
    > głowy miewaja;))

    No skoro ograniczyli do 0,5h to może się tak zdarzyć. Tym bardziej że
    przy grawitacyjnej to żadnej wartości nie możemy być pewni.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.