  • 1. Data: 2009-12-21 08:08:34
    Temat: Ekogroszkowcy pomóżcie
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Sądziłem że ustawienie pieca na ekogroszek będzie łatwiejsze, a tym
    czasem okazuje się, że to wyzwanie które chyba mnie przerosło. Budynek
    nowo wybudowany (od tygodnia mieszkamy:) powierzchnia do ogrzania 128m2,
    podłogówka ok. 90m2 + 5 grzejników. Dom parterowy, strop ocieplony 30cm
    wełny, ściany 15cm styropian, podłoga 15cm styropian. Piec Per-eco 17kW
    ze sterownikiem ST-37. Hydraulik tak ustawił piec:
    temp. zadana - 65st
    podawanie - 6s
    przedmuch - 30s

    dmuchawa - 6

    Groch-ekoelma KWK Kazimierz-Juliusz, workowany, opinie na forach bardzo
    dobre.

    Na retorcie tworzy się krater, po bokach powstają spieki (takie szare
    spieczone kawałki), w popiele jest około 10% części stałych.

    Piec odpaliłem w sobote o 8 rano, zasypałem 5 worków po 25kg,
    podejrzewam że starczy to do dzisiejszego południa, może wieczora. Jak
    na tą powierzchnię to trochę dużo moim zadaniem, chociaż temp. w nocy
    spadała do -20st. W domu ciepło, nawet bym powiedział gorąco.

    Co mógłbym zmienić, poprawić, na co zwrócić uwagę??

  • 2. Data: 2009-12-21 08:22:11
    Temat: Re: Ekogroszkowcy pomóżcie
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Mam piec 15kw juz 2 sezon i powiem ci że dużo zalezy od węgla, pierwszy co
    miałem z mysłowic chyba był super, mało popiołu. Ten co mam teraz jest
    beznadziejny tez niby z jakiejś kopalni ale się spieka i tworzy skorupę,
    dużo popiołu po nim zostaje. 100kg powinno ci starczyć na 3 dni ale jak zima
    mocna to 2 dni. Normalnie jak jest temp. wyższa od zera to tydzień starczy.
    Ja mam parametry: temp. zadana 55st. Podawanie 10 sek, przedmuch 50 sek.

    PS. Jak ustawisz temp. w domu za dużą to tez odbije się na spalaniu - może
    pomyśl żeby tak gorąco nie było bo to niezdrowo.

    Piotr.

  • 3. Data: 2009-12-21 08:28:17
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    > Na retorcie tworzy się krater, po bokach powstają spieki (takie szare
    > spieczone kawałki), w popiele jest około 10% części stałych.

    Spieki to normalna rzecz, taki węgiel.
    Te 10% części stałych to niedopalony węgiel? Jesli tak, to za często
    podajesz paliwo.

    Ja ogrzewam dom o pow 176mkw, parter i poddasze, do tego ok 80 mkw piwnic.
    zasypuję co 2 tygodnie, do zasobnika wchodzi mi ok 21-22 10 litrowe
    wiadra groszku.
    Grzeję na poddaszu 4 kaloryferami, w piwnicy 2 i na parterze 2,
    podłogówka na parterze wyłączona (z uwagi na świeżo położone płytki i fugi).
    Temperatura na parterze ok 18-19 stopni w teraźniejsze mrozy, na
    poddaszu 20-21.
    Piec ustawiony na 45 stopni, na kaloryfery puszczane od 35-40 stopni.
    Praktycznie piec lecu tylko na podtrzymaniu ustawionym na 15 minut.
    Dom niezamieszkały, sciana pustak 25cm, wełna 12 i klinkier 12, dach
    ocieplony 30 cm wełny, okna i drzwi szczelne, wentylacja grawitacyjna.

    Zauważyłem mniej spieków gdy piec leci tylko na podtrzymaniu.

    Pozdrawima
    Adam

  • 4. Data: 2009-12-21 08:30:43
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 21 Gru, 09:08, Severin <s...@w...pl> wrote:
> [...]
    > spadała do -20st. W domu ciepło, nawet bym powiedział gorąco.
    >
    > Co mógłbym zmienić, poprawić, na co zwrócić uwagę??

    Przede wszystkim wydaje mi się, że dmuchawa za mocno pracuje - spróbuj
    ustawić na 2. To jest najprawdopodobniej przyczyna spiekania.

    Groszek z ekoelmy wcale nie jest taki idealny - też go kupiłem, bo
    przeczytałem w internecie, że jest dobry. Potem, po analizie wpisów na
    forach, doszedłem do wniosku że wszystie pozytywne opinie były
    wystawiane przez jedną osobę (sprawdź daty postów - pojawiają się
    najczęściej w krótkim okresie czasu w dużej ilości, potem przerwa,
    potem znowu to samo). Przede wszystkim węgiel z ekoelmy jest mokry.
    Choć u mnie się nie spiekał.

    U mnie przy ostatnich mrozach 3 worki (27 kg w worku) wystarczały na 3
    dni. Ale dogrzewałem kominkiem. Też dramat. Dom ok. 130m - podłogówka
    tylko w dwóch łazienkach, reszta standardowe kaloryfery.

  • 5. Data: 2009-12-21 08:30:52
    Od: Severin <s...@w...pl>

    ..::Adam::.. pisze:

    > Spieki to normalna rzecz, taki węgiel.
    > Te 10% części stałych to niedopalony węgiel? Jesli tak, to za często
    > podajesz paliwo.

    Nie, to spieki.

  • 6. Data: 2009-12-21 08:35:54
    Od: Severin <s...@w...pl>

    wolim pisze:
    > On 21 Gru, 09:08, Severin <s...@w...pl> wrote:

    > Przede wszystkim wydaje mi się, że dmuchawa za mocno pracuje - spróbuj
    > ustawić na 2. To jest najprawdopodobniej przyczyna spiekania.

    OK, też już o tym myślałem. Pale węglem pierwszy raz w życiu więc trochę
    błądzę.

> [...]
    > najczęściej w krótkim okresie czasu w dużej ilości, potem przerwa,
    > potem znowu to samo). Przede wszystkim węgiel z ekoelmy jest mokry.

    Zgadza się, jest wilgotny i podobno taki właśnie ma być. Zwróciełm na to
    uwagę, ale już trudno, obudziłem się z ręką w nocniku i pod koniec
    grudnia zacząłęm szukać węgla. Z Ekoelmy i tak jest suchszy niż z
    lokalnych węglików, w tych warunkach z hałdy dostałbym trochę czarnego
    gnoju w workach.

    > U mnie przy ostatnich mrozach 3 worki (27 kg w worku) wystarczały na 3
    > dni. Ale dogrzewałem kominkiem. Też dramat. Dom ok. 130m - podłogówka
    > tylko w dwóch łazienkach, reszta standardowe kaloryfery.

    To i tak lepiej niz u mnie, ale ja dopiero raczkuje i mam nadzieje ze
    poprawie wydajność.

  • 7. Data: 2009-12-21 08:42:39
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Na retorcie tworzy się krater, po bokach powstają spieki (takie szare
    > spieczone kawałki), w popiele jest około 10% części stałych.

    te czesci stale to niedopalony wegiel czy wlasnie spieki?

    > Piec odpaliłem w sobote o 8 rano, zasypałem 5 worków po 25kg, podejrzewam
    > że starczy to do dzisiejszego południa, może wieczora.

    u mnie przy obecnych temperaturach wychodzi niecaly worek na dzien.

    > Co mógłbym zmienić, poprawić, na co zwrócić uwagę??

    Generalnie na poczatek trzeba udstawic tak dmuchawe (moc), zeby plomien byl
    duzy i spokojny (a nie jak z palnika gazowego - krotki i postrzepiony).
    Nastepnie nalezy ustawic ilosc podawanego wegla i dlugosci przedmuchow tak,
    aby nie robil sie krater o ktorym piszesz (za malo wegla lub za dlugo i
    mocno dmuchasz) i jednoczesnie niedopalony wegiel nie spadal do popielnika.
    Oczywiscie po tej zmianie nalezy zmodyfikowac moc dmuchawy. I tak w kolko :)
    Palensko ma przypominac kopiec kreta, z komina moze sie conajwyzej lekko
    dymic, a temperatura spalin ma byc mozliwie jak najnizsza. Pamietaj - duzo
    powietrza=duzo ciepla ucieka przez komin, malo powietrza=cieplo spada do
    popielnika :)

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2009-12-21 09:00:59
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Tomek pisze:

    > te czesci stale to niedopalony wegiel czy wlasnie spieki?

    Spieki

    > u mnie przy obecnych temperaturach wychodzi niecaly worek na dzien.

    Nieźle

> [...]
    > powietrza=duzo ciepla ucieka przez komin, malo powietrza=cieplo spada do

    Najgorsze, że nawet nie mam spokojnie czasu przysiąść do tego pieca,
    chyba zarwe nocke i poświęce na experymenty.

  • 9. Data: 2009-12-21 14:07:48
    Od: "NEWS" <e...@o...pl>

    > Najgorsze, że nawet nie mam spokojnie czasu przysiąść do tego pieca,
    > chyba zarwe nocke i poświęce na experymenty.

    Proponuję na popczątek dokładne i zrozumiałe przeczytania instrukcji.

  • 10. Data: 2009-12-21 22:32:28
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Właśnie znalazłem fajny filmik na youtube, na którym gość tłumaczy jak
    ustawić parametry pieca. Polecam - wpisz w wyszukiwarce "piec na
    ekogroszek" - film trwa niecałe 5 minut.

    Dzięki temu filmowi udało mi się w końcu po tygodniu walki z piecem ustawić
    go tak, aby dawał stabilny i duży płomień - wcześniej płomień był krótki i
    syczący jak z palnika. U mnie wiązało się to z przymknięciem przesłony na
    wentylatorze tak, ze zostala tylko szparka ok. 3 mm. Cały czas zastanawiałem
    się jak ustawić piec, żeby na retorcie był duży kopiec żaru - u mnie był co
    najwyżej płaski. Okazuje się, że winę za wszystko ponosił zbyt duży nadmuch.
    Boję się tylko, że jak teraz zostawię tak małą szparkę, to wentylator się
    zatrze/przegrzeje?! Swoją drogą dziwne, że Cichewicz nie umożliwił
    ustawiania mniejszych obrotów wentylatora za pomocą sterownika...

    Zobaczymy jak sie bedzie spisywal piec z tymi ustawieniami. Na chwile obecna
    piec chodzi w trybie praca ok. 6-7 minut i w podtrzymaniu ponad pół godziny.
    Histereza ustawiona na 4 minuty.