  • 11. Data: 2009-12-21 10:40:42
    Temat: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: Rick <r...@o...pl>

    On Mon, 21 Dec 2009 10:45:20 +0100
    "m." <t...@g...pl> wrote:

    > Planuje montaż rekuperatora w domku dobrze ocieplonym z poddaszem
    > użytkowym. Jednak mam pewne wątpliwości: bo przy wentylacji
    > grawitacyjnej przyjmuje się, ze jest to 0,5raza/h no ale to chyba zależy
    > od szczelności budynku. Natomiast przy wentylacji mechanicznej jest to
    > już 3-4razy/h.
    Dlaczego przyjmujesz tak duże wartości? Wg zaleceń, wymianę liczy się nie na
    kubaturę, ale na ilość ludzi, tj. min 30 m3/h na osobę, plus ileś tam na kuchnię i
    łazienkę. Jeżeli masz 4 osoby w domu, to jest to ok. 200 m3 na godzinę. Średni dom ma
    ok. 400-500 m3. Co więcej, ludzie, którzy używają WM piszą, że zwykle mają ustawione
    na 0,1 wymiany kubatury i jest ok . Tak jak pisał Krzemo, to ty decydujesz ile
    świeżego powietrza potrzebujesz do komfortowego mieszkania, przy grawitacji regulacja
    jest prawie niemożliwa.

    >Czy na pewno wentylacja grawitacyjna będzie powodowała
    > większe straty ciepła niż mechaniczna z rekuperatorem - przyjmijmy
    > sprawność 60-70% ? Rozumiem, grawitacyjna zaciąga zimne powietrze z
    > zewnątrz ale w mechanicznej jest większa częstość wymian.
    > Prowadził ktoś jakieś obliczenia związane z opłacalnością zastosowania
    > rekuperatora ?
    A to ma się opłacać? Wydawało mi się, że ma dostarczyć świeże powietrze do domu i
    PRZY OKAZJI odzyskać trochę energii. Zrób samą wentylację mechaniczną, bez reku,
    koszty instalacji znacząco spadną.

    > --
    > m.

    Pozdr.
    Rick

  • 12. Data: 2009-12-21 10:45:53
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli nie wnikając w koszt zakupu/montażu rekuperatora - teoretycznie
    > rekuperacja się nie opłaca. A jak to jest w praktyce ? Można ustawić
    > mniejszą ilość wymian ? Czy przyjmowanie grawitacji na poziomie
    > 0,5wymiany/godzinę to jest przy zamkniętych oknach ? Czy rekuperacja to
    > tylko komfort czy jednak jakaś oszczędność ?
    >
    > --
    > Marek A.

    Oszczędnosc.

    Wymiany Ty ustalasz. Ustawisz 1/h to bedzie 1/h.
    Bardziej preczyjnie zrobisz to z reku niz przy grawitacji, gdzie wszstko
    zalezy od róznicy cisnien i temp.

    p.

  • 13. Data: 2009-12-21 10:50:41
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 21 Gru, 11:15, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w
    > wiadomościnews:6d555386-73e1-40d1-8b75-fa3c93bb3e32@
    m16g2000yqc.googlegroups.com...
    >Jak nie to pytanie pomocnicze... dlaczego przy grawitacyjnej miało by
    >wystarczyć 0,5 wymiany na godzinę, a dla wentylacji mechanicznej już
    >nie?
    >I dlaczego z uporem maniaka cytujecie te 0,5 wymiany skoro zalecenia
    >projektowe dla wentylacji GRAWITACYJNEJ mówią o 2-ch wymianach?

    Czyli w mechanicznej tez powinny byc dwie wymiany.
    A Adam wyżej pisze ze będzie miał 10razy mniejszą wymiane czyli 0,2 - udusi
    się

    >Jakiekolwiek ustawienia użytkownik uważa za właściwe dla niego, to są
    >to takie same wartości dla OBU rodzajów wentylacji. Powietrze wciągane
    >grawitacyjnie nie jest w żaden sposób bardziej wartościowe niż te
    >wtłaczane mechanicznie, więc sposób wtłaczania nie ma żadnego wpływu
    >na zapotrzebowanie ilościowe. Jest to tak oczywiste nawet dla bardzo
    >ograniczonego umysłowo osobnika iż muszę uznać że Twoje wypowiedź jest
    >czysto złośliwa, może nawet to forma trollingu.

    Uznawaj Sobie co chcesz ale jak widzisz jednomyślnosci tu nie ma.
    Co do mechanicznej:
    Ty piszesz o 2 wymianach Adam np i chyba Markola1 o 0,2 wymianach, inni
    najczęściej piszą o 3-4 wymianach

    Co do grawitacyjnej:
    W necie piszą że najczęściej jest to 0,5 wymiany, Ty piszesz ze projektanci
    projektuja na 2 wymiany a Zboy pisze że sama grawitacyjna to smrodek i bóle
    głowy i ze niezbedna jest mechaniczna

    > Przy grawitacyjnej podobno mieszkańcy szczęśliwi nie są bo śmierdzą i bóle
    > głowy miewaja;))
    >

    >No skoro ograniczyli do 0,5h to może się tak zdarzyć. Tym bardziej że
    >przy grawitacyjnej to żadnej wartości nie możemy być pewni.

    To Adam ze swoją mechaniczna i z wymiana 0,2 udusi sie czy będzie ostro
    śmierdział?

    Krzysiek

  • 14. Data: 2009-12-21 10:53:29
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Oszczędnosc.

    Oszczędność;) Nie zapominaj tylko o kilkunastu tysiącach kosztu
    poczatkowego i kilkudziesięciu zł miesiecznie kosztch eksploatacji

    Krzysiek

  • 15. Data: 2009-12-21 10:58:26
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Rick pisze:

> [...]
    PRZY OKAZJI odzyskać trochę energii. Zrób samą wentylację mechaniczną, bez reku,

    Stąd moje pytanie - wydawało mi się, że będzie się opłacać i nie chodzi
    tylko o komfort. Wszelkie wyżej przyjęte wartości wzięte są z norm.
    Mimo,że do końca nie wiem co one znaczą np. 0,5wymian/h - tzn. przy
    jakich warunkach (jakiej nieszczelności okien itp.)

    --
    m.

  • 16. Data: 2009-12-21 11:00:24
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Adam Szendzielorz pisze:

    > Bo kto tez przyjmuje az 4 wymiany na godzine ? Zeby tyle wogole
    > osiagnac musialbym kupic reku o wydajnosci 3,6 tys m3 czyli chyba
    > jakis wielki, przemyslowy :-) 100-200m3 / h to normalnie i 300-400m3/h
    > max to spokojnie wystarczajace do normalnego jednorodzinnego domku
    > wartosci. U mnie bedzie chodzil na 0,2 wymiany / h na najnizszym i 0,5
    > wymian / h na najwyzszym biegu. I to spokojnie wystarczy do utrzymania
    > komfortu :)
    >
    > W wentylacji mechanicznej wlasnie o ta kontrole chodzi - ze jest.
    > pozdr.

    To zadam pytanie dodatkowe - czy kiedy wyłączą mi prąd to wentylacja
    mechaniczna z rekuperatorem automatycznie staje się grawitacyjną ?

    --
    Marek A.

  • 17. Data: 2009-12-21 11:43:22
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    > To zadam pytanie dodatkowe - czy kiedy wyłączą mi prąd to wentylacja
    > mechaniczna z rekuperatorem automatycznie staje się grawitacyjną ?

    Jeśli wyłączą prad, to wymiana powietrza będzie niewielka bo instalacja
    będzie stawiała zbyt duży opór dla wymiany grawitacyjnej. Dom z wentylacją
    mechaniczną jest szczelny (przynajmniej w teorii), więc po kilku godzinach
    lub dniach będzie odczuwalne pogoszenie jakości powietrza, szczególnie w
    małych pomieszczeniach.
    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 18. Data: 2009-12-21 11:58:16
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 11:50, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czyli w mechanicznej tez powinny byc dwie wymiany.
    > A  Adam wyżej pisze ze będzie miał 10razy mniejszą wymiane czyli 0,2 - udusi

    Może. Ale ustawi tyle ile chce. Nie ma przymusu ustawiania
    jakiejkolwiek wartości.
    ;-)

    > Uznawaj Sobie co chcesz ale jak widzisz jednomyślnosci tu nie ma.

    A musi być? Każdy ustawia sobie jak chce.
    ;-)

    > Co do mechanicznej:
    > Ty piszesz o 2 wymianach Adam np i chyba Markola1 o 0,2 wymianach, inni
    > najczęściej piszą o 3-4 wymianach

    Tak to jest jak się czyta bez zrozumienia...
    ;-)
    Co innego wartość projektowa (różna dla różnych pomieszczeń) a co
    inego nastawa użytkowa (dostosowana do potrzeb).

> [...]
    > projektuja na 2 wymiany a Zboy pisze że sama grawitacyjna to smrodek i bóle
    Nie wiem co Zboy pisze.
    ;-)

    > To Adam ze swoją mechaniczna i z wymiana 0,2 udusi sie czy będzie ostro
    > śmierdział?

    Adam ma 0,2 bo tyle ustawił. Przy grawitacyjnej może być dowolna
    losowa wartość. Przyjmowanie że będzie 0,5 to jak przyjmowanie że w
    następnym totku na pewno wypadnie 1,2,3,4,5,6. Jak projektujesz na max
    0,5 to możesz mieć i 0,0005 w realu.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 19. Data: 2009-12-21 11:59:14
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 12:00, "m." <t...@g...pl> wrote:

    > To zadam pytanie dodatkowe - czy kiedy wyłączą mi prąd to wentylacja
    > mechaniczna z rekuperatorem automatycznie staje się grawitacyjną ?

    Tak. Taką grawitacyjną co źle działa.
    ;-)

  • 20. Data: 2009-12-21 12:08:04
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    > losowa wartość. Przyjmowanie że będzie 0,5 to jak przyjmowanie że w
    > następnym totku na pewno wypadnie 1,2,3,4,5,6. Jak projektujesz na max

    Czyli wartość projektowana 0,5 (dla went. grawitacyjnej) jest np. dla
    wszystkich otworów (drzwiowych/okiennych) otwartych i więcej się nie da
    a wszystkie wartości poniżej reguluje się szerokością otwarcia okien i
    drzwi ? Przy budynku szczelnym wentylacja grawitacyjna teoretycznie nie
    powinna istnieć ? W sumie na odpowiedzi na te pytania najbardziej mi
    zależy.

    --
    Marek