  • 31. Data: 2023-04-24 09:03:51
    Temat: Re: Się porobiło, będzie wkurw zimą.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 07:04:51 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Wiedziałem, że wcześniej to nie byłeś Ty!
    > Jest tu koleś (podpisuje się Twoim nikiem), który ciągle zasrywa grupę
    > swoimi urojeniami.
    > Uwierzysz, że on na podstawie artykułów z netu prognozuje wahania na rynku
    > nieruchomości na najbliższe lata? Dodatkowo wyzywa od idiotów wszystkich
    > tych, którzy mają odmienne zdanie na dany temat. Zerknij wstecz na jego
    > posty i zobacz jaki to głupek.
    >
    > TG
    Ja byłem i nie na podstawie ględzenia jakiegoś gościa na YT a na podstawie wykresu
    stworzonego na bazie danych demograficznych. Sądzisz że w gusie 76 lat temu byli
    żartownisie co przewidzieli że się za kilkanaście lat urodzę i mnie w chuja zrobią
    dając nieprawdziwa bardzo, zawyżona ilość urodzeń? A potem poszli na całość i
    dopisywali urodzeń jak im się podobało, ważne żeby więcej było, jak to w socjalizmie.
    Ja nie przepowiedzialem załamania w budownictwie i mieszkaniach że będzie tyle że
    zagospodarować siebie da. Od przepowiadania przyszłości są wróżbici. Ja na podstawie
    danych archiwalnych ww załamanie itd ogłosiłem. A teraz przewiduje na podstawie
    danych i doświadczenia że będą wyłączali przydomowa fotowoltaike jeśli będzie bez
    akumulatorów. Akumulatory żeby miały sens muszą kosztować od 150 tysięcy. Miłego dnia
    życzę.

  • 32. Data: 2023-04-24 09:14:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 07:05:04 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Znam to, dzięki. Czytamy widać te same fora :-)
    > U siebie przez pół roku śledziłem napięcie na fazach aby właśnie je jak
    > najbardziej wyrównać. W rozdzielni po kilka razy przepinałem poszczególne
    > odbiorniki.
    > Nawet jednego sąsiada namówiłem aby przepiął falownik na inną fazę bo
    > pompował do tej z najwyższym napięciem.
    >

    > TG
    I to przełączenie przez sąsiada ma zabezpieczyć przed wyłączeniem w słoneczny dzień
    fotowoltaiki w połowie Polski?

  • 33. Data: 2023-04-24 10:25:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 09:14 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > I to przełączenie przez sąsiada ma zabezpieczyć przed wyłączeniem w
    > słoneczny dzień fotowoltaiki w połowie Polski?
    Ma spowodować bardziej równomierne rozłożenie napięć na linii nn na mojej
    ulicy.
    Większość domów u mnie ma falowniki 1f. Jak instalator dupa to odpala nową
    instalację na L1 w efekcie kilka PV pompują na tej samej fazie.

    TG

  • 34. Data: 2023-04-24 11:11:24
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > odda latem i zimą odbierze a tu taki chuj! Nie odda, będzie musiał zimą
    > kupić...i cały misterny plan wpizdu :/
    >

    > Zwrot kosztów PV stał się bardzo odległy a nawet często, nieopłacalny.
    > Jak tak dalej będzie to Zenuś będzie miał radochę bo ma DWA akumulatory
    > pod stołem :D...a ludziki zostaną z ręką w nocniku albo będą robili
    > magazyny i bufory...tyle że to też chuja da, bo trudno zmagazynować na
    > zimę. Także, ten tego.
    >
    > Koń jednak będzie musiał palić wyngiel w elektrowniach, żeby sobie
    > pojechać nad morze prątkiem :D...no chyba że off grid zrobi i będzie

    Drobne sprostowanie (ale lubię czasem patrzeć jak się panelarzom dupa
    ściska) :D:D:D

    Wyłączenie fotowoltaiki bez rekompensat

    To kogo i jak zredukują spółki dystrybucyjne zależy już od ich decyzji.
    - W związku z ogłoszonym przez Krajową Dyspozycję Mocy stanem zagrożenia
    bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej [..] informujemy o czasowym
    wyłączeniu sterowalnych źródeł PV przyłączonych do sieci
    elektroenergetycznej średniego napięcia. Wyłączenie obowiązuje dzisiaj,
    tj. 23 kwietnia br., od godz. 12.00 do godz. 16.00. Ograniczeniom
    podlegają wszyscy wytwórcy energii ze źródeł fotowoltaicznych i
    wiatrowych, u których wstrzymanie produkcji jest możliwe z pozycji
    dyspozycji mocy.
    Ograniczenie nie dotyczy prosumentów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    - wyjaśnia w rozmowie z WysokieNapeicie.pl Karol Łukasik, rzecznik
    prasowy PGE Dystrybucja. - W sieci obsługiwanej przez PGE Dystrybucja, w
    szczytowym momencie przewiduje się ograniczenia na poziomie 700 MW.
    Zgodnie z przepisami prawa dzisiejsza redukcja nie podlega wypłacie
    rekompensaty od operatora sieci - dodaje."

    https://wysokienapiecie.pl/86062-pse-oglosily-zagroz
    enie-bezpieczenstwa-przez-nadmiar-mocy-co-to-oznacza
    /

    Czyli małe PV mogą sobie banglać...no chyba, że energetyka podniesie
    napięcie na trafie zdalnie, w danym regionie, co może skutkować
    wyłączaniem samoczynnym falowników. O tym nie muszą informować.

    "Wyłączenia będą coraz częstsze. Czy to źle?
    Takie działanie PSE podjęły dzisiaj. To pierwszy raz, kiedy operator
    sięga po redukcję elektrowni przyłączonych do sieci dystrybucyjnych
    nawet średniego i niskiego napięcia. Dotychczas kilka razy na rynku
    mieliśmy do czynienia z nadmiarem mocy, ale chodziło o elektrownie
    wiatrowe - w większości przyłączone do sieci przesyłowej, więc PSE mogły
    same wydawać polecenia ich redukcji. Dziś wiatru jest relatywnie
    niewiele, w dodatku część farm wiatrowych musi działać, aby ułatwiać
    zarządzanie systemem - generują napięcie tam, gdzie jest potrzebne (na
    północy kraju). Dlatego dzisiejsza redukcja - która może przekroczyć
    nawet 3 GW - dotyczyć będzie głównie elektrowni słonecznych.

    Takie dyspozycji ograniczania produkcji będą zdarzać się w Polsce i
    wielu innych państwach na świecie coraz częściej. To naturalny efekt
    zmiany technologii produkcji energii, zwłaszcza w sytuacji niewielkiego
    udziału magazynów energii w systemie. Do pewnego stopnia redukcje są
    najtańszą i najbardziej efektywną forma zarzadzania systemem. Gdy liczba
    zredukowanych godzin rocznie nie będzie przekraczać np. 100 czy dwustu,
    nie opłaca się budować magazynów czy systemów reakcji strony popytowej
    na tak krótkie okresy działania w roku. Dlatego nawet w systemie, gdzie
    będziemy mieć ogromne zdolności magazynowania energii, ,,straty" w takiej
    formie nie będą raczej niczym nadzwyczajnym."

    Polecam link d poczytania, wiem że niekumatym trzeba kopiować z www na
    news a jest tam wiele więcej i przede wszystkim jak to jest organizowane
    w innych krajach.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 35. Data: 2023-04-24 11:36:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 11:11 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

    > Czyli małe PV mogą sobie banglać...no chyba, że energetyka podniesie
    > napięcie na trafie zdalnie, w danym regionie, co może skutkować
    > wyłączaniem samoczynnym falowników. O tym nie muszą informować.

    Ale wiesz, że taka zdalna regulacja nie jest możliwa w przypadku
    większości trafo?
    Zazwyczaj wygląda to tak, że aby zmienić napięcie w sieci nn, do stacji
    trafo musi przyjechać ekipa, odłączyć stację od sieci i ręcznie przestawić
    zaczepy.
    To jest niewykonalne w sytuacji gdy trzeba by je zmodyfikować dynamicznie
    - odbiorców trzeba powiadomić o planowanych wyłączeniach z odpowiednim
    wyprzedzeniem.

    Polecam zerknąć po szczegóły na:

    https://www.elektro.info.pl/artykul/instalacje-elekt
    roenergetyczne/171262,regulacja-napiecia-w-transform
    atorach-rozdzielczych-sieci-nn

    TG

  • 36. Data: 2023-04-24 11:56:50
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >

    > Polecam zerknąć po szczegóły na:
    >
    > https://www.elektro.info.pl/artykul/instalacje-elekt
    roenergetyczne/171262,regulacja-napiecia-w-transform

    Wiem, co nie oznacza, że nie będą takie montowane (automatyczne). To
    nowy problem ale był do przewidzenia już dawno, sądzę że będą iść w
    kierunku automatyki jednak. Może się to nawet skończyć regulacją prawną
    w zakresie falownika, że nie będą dopuszczane takie, których nie można
    wyłączyć zdalnie. Co prawda już istnieją takie rejony, gdzie w obrębie
    trafa jest powiedzmy 20+ instalacji PV i niektórym falownik się wyłącza
    i pizda. Kto pierwszy ten lepszy albo ma "mądrzejszy" falownik.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 37. Data: 2023-04-24 12:19:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 11:56 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > trafa jest powiedzmy 20+ instalacji PV i niektórym falownik się wyłącza
    > i pizda. Kto pierwszy ten lepszy albo ma "mądrzejszy" falownik.

    Każdy falownik (a na pewno prawie każdy) ma jakiś interfejs na którym
    przyjmuje polecenia.
    Pisałem tu wczoraj, że Tauron przygotowuje się do wprowadzenie zdalnej
    kontroli falowników.
    Aby to było możliwe dystrybutor musi zmodyfikować swoją infrastrukturę,
    min przez dodanie do liczników dwukierunkowych interfejsu RS485 dostępnego
    dla prosumenta. Te zmiany maja być wymagane przy nowych instalacjach
    powyżej 10kW.
    Raczej pójdą w tym kierunku (bo jest to rozwiązanie o 2 rzędy wielkości
    tańsze) niż w wymianę podstacji trafo w całym kraju.
    Tam gdzie jest większe zagęszczenie falowników przy jednym trafo sieć się
    sama reguluje - falowniki robią po kilka/kilkanaście razy dziennie stop
    jak jest lampa taka jak była wczoraj.

    TG

  • 38. Data: 2023-04-24 12:26:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 kwietnia 2023 o 11:36:49 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    >

    > Polecam zerknąć po szczegóły na:
    >
    > https://www.elektro.info.pl/artykul/instalacje-elekt
    roenergetyczne/171262,regulacja-napiecia-w-transform

    Niedawno brandzlowaliscie się jakaś cudowna skrzynka co potrafi sama obniżyć
    napięcie. To jak potrafi obniżyć to i podwyższyć potrafi. Poza tym jeśli podnieść
    napięcie po pierwotnej stronie transformatora to urośnie po wtórnej bez żadnego
    przełączania.

  • 39. Data: 2023-04-24 12:37:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 12:26 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > tym jeśli podnieść napięcie po pierwotnej stronie transformatora to
    > urośnie po wtórnej bez żadnego przełączania.

    To podaj przykład jaki dystrybutor tak umie i stosuje w praktyce.

    Druga sprawa - jak nawet to umie i podniesie dynamicznie, a za chwilę
    odłączy się jakiś duży odbiornik (np. ładowarka 22kW) to co się stanie z
    napięciem w sieci nn?
    Jak by to było takie proste jak sobie wymyśliłeś to by się rozwiązały
    wszystkie problemy z oze.
    Nie trzeba by było mld PLN na modernizację sieci.

    w linku jaki cytujesz są wymienione wszystkie sposoby regulacji napięcia w
    sieci energetycznej.
    Twojego sposobu tam nie ma.

    TG

  • 40. Data: 2023-04-24 13:51:03
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > się sama reguluje - falowniki robią po kilka/kilkanaście razy dziennie
    > stop jak jest lampa taka jak była wczoraj.

    Logiczne, bo zamiast wyłączyć cały zespół to się będzie ograniczało do
    rozproszonego. Wygra ten, co ma bardziej panele od wschodu :D...bo
    następny się zwyczajnie nie włączy. Czyli jednak prosument dostanie po
    dupie...chyba że sobie jakiś bufor ulepi albo przepompownię postawi :D

    Generalnie idzie nowe. Araby ostatnio dopaliły:

    https://wgospodarce.pl/informacje/126634-to-na-nich-
    teraz-patrzy-swiat-arabia-stawia-na-oze

    "Najnowsze ogniwo fotowoltaiczne autorstwa naukowców z Arabii
    Saudyjskiej osiągnęło rekordową wydajność

    Tym samym pobili wyczyn odpowiedników z Niemiec. Ogniwo fotowoltaiczne
    oparte na perowskitach i krzemie osiągnęło sprawność konwersji energii
    na poziomie 33,2 procent. To pokazuje, że Arabia także i energię
    odnawialną traktuje poważnie.

    Jak czytamy na portalu Chip.pl - według naukowców za sukces odpowiada
    połączenie ogniwa perowskitowego stanowiącego górną warstwę i krzemowego
    dwustronnego, które buduje dolną warstwę. To pierwsze pochłania
    najlepiej światło niebieskie, a krzemowa podstawa - czerwone. Wobec tego
    oba materiały się doskonale uzupełniają, co jest powodem ich sukcesu."

    Pisałem o tym jakiś czas temu.
    Odpalają produkcję na masową skalę. Generalnie tak dobrze nie jest, bo
    Chiny trzymają światową produkcję a tutaj nie jest już tak kolorowo z
    uwagi na politykę. Nocusz, zobaczymy jak to się rozkręci.

    W linku, który podałem zaczynają kombinować z grzałkami...np do ciepłej
    wody w blokowiskach (ale jeszcze nie w Polsce) Jak będzie nadmiar prądu
    w dzień to idealny bufor się robi latem i mniej elektrociepłownia dymi.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>