  • 1. Data: 2011-04-16 17:29:57
    Temat: Solar i podlogowka - pierwsze obserwacje
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Dzis po przerobkach i odpowietrzeniach istniejacej instalacji mialem okazje
    przetestowac jak uklad poradzi sobie z podlogowka. Co prawda miesiac juz
    dosc pozny, ale grzac ciagle trzeba. Okolo godziny 3pm przelaczylem obieg
    solara na wymiennik podlaczony z powrotem podlogowki. Woda w zasobniku o tej
    porze dnia przekroczyla 54C. Nie potrzebuje na dzis tyle tak cieplej wody i
    pewnie obieg mozna by przelaczyc godzine, moze i dwie wczesniej na
    ogrzewanie domu zostawiajac te 45C w zasobniku. Pierwsze temp. po
    ustabilizowaniu to ok. 50C na kolektorze, przeplyw 3L/min, powrot do
    kolektora ok. 30C, zatem przewyzszenie 20C. Mozna by rzec ideal. Temp. wody
    zasilajacej podlogowke za wymiennikiem to jakies 27C a obliczeniowa wg.
    krzywej dla kotla to 22C. Na zewnatrz niecale 13C. Powrotu podlogowki
    niestety nie sledzilem, ale na pewno powyzej 22C.
    Co ciekawe ok. godziny 6pm slonce oswietla kolektor pod bardzo duzym katem
    od zachodu a kolektor nadal rozgrzany byl do 30C i grzal podlogowke niemal
    do przejscia slonca za kolektor. Woda zasilajaca podlogowke miala ok. 23-24C
    a to nadal powyzej obliczeniowej wg. krzywej grzewczej dla kotla. Zwykle
    kolektor grzejacy zasobnik o tej porze dnia jest bezuzyteczny, bo nie osiaga
    temp. wyzszych od wody w zasobnku. Gdyby dalo by sie przekrecic kolektor
    podazajac za sloncem na zachod, to mozna by grzac jeszcze dluzej.
    Niestety wymiennik pozyskany z kotla jednofunkcyjnego slyszac po pompie
    podlogowki wydaje sie miec za maly przeplyw, spadek widac na rotametrach.
    Ale co tam, darmowemu wymiennikowi w zeby sie patrzy a te pare godzin z
    wiekszymi oporami pompy tez nie zabije.
    No to tyle z pierwszych obserwacji. Musze teraz spiac to automatyka i
    zapomniec. I niech kto powie, ze sie nie oplaca.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-04-16 23:46:32
    Temat: Re: Solar i podlogowka - pierwsze obserwacje
    Od: Marek K <m...@W...pl>

    W dniu 2011-04-16 19:29, Maniek4 pisze:

    > I niech kto powie, ze sie nie oplaca.

    Kogutek powie ;)

    Marek

  • 3. Data: 2011-04-17 07:49:28
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > I niech kto powie, ze sie nie oplaca.

    Nie... no jasne, że uzysk będzie i oszczędności z niego też. jednak w
    zestawieniu z kosztami inwestycji, to ciągle za mało. :-(

    Ja też jeszcze ciągle grzeję - u mnie rano było dziś minus 5 stC.
    Podłogówka w takiej sytuacji jest jak znalazł :-) - można boso sobie
    chodzić.
    Jednak i opału na to ciągle trochę idzie i skoro da zie wykorzystać
    darmowe ciepło to ok.

    Gdyby tak instalacja solarna kosztowała do 3 tys, to bym ją rozważył. To
    granica rozsądku :-)

    pozdr
    Robert G

  • 4. Data: 2011-04-17 10:53:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Gdyby tak instalacja solarna kosztowała do 3 tys, to bym ją rozważył. To
    > granica rozsądku :-)

    Jak liczysz stope zwrotu na przestrzeni trzech lat to pewnie i tak.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2011-04-17 13:45:39
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Jak liczysz stope zwrotu na przestrzeni trzech lat to pewnie i tak.

    Jeżeli to coś ma się zwrócić po dziesięciu, albo piętnastu latach, to
    dla mnie nie ma sensu.
    To za długi okres, by można było mówić o sensowności inwestycji -
    istnieją tu różne ryzyka, których większość raczej nie bierze chyba pod
    uwagę.
    MUSI STANIEĆ !!! :-)))

    pozdr
    Robert G.

  • 6. Data: 2011-04-17 16:06:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > To za długi okres, by można było mówić o sensowności inwestycji - istnieją
    > tu różne ryzyka, których większość raczej nie bierze chyba pod uwagę.

    Ostatnio rozmawialem z kolega ktory skonczyl dom. Solarow oczywiscie nie ma
    bo jego instalator z rodziny powiedzial, ze grzeja tylko pare dni w roku.
    Nie skomentowalem bo szkoda czasu i jezyka. Nie podejme dyskusji i tym razem
    bo bylo juz nie raz. Na pewno predko Ci sie nie oplaci jak masz spieta
    kotlownie, brak wyprowadzonych rurek pod kolektor i poslugujesz sie
    cennikiem najdrozszych zestawow.

    Pozdro.. TK