  • 1. Data: 2011-04-16 18:23:06
    Temat: instalacja c.o. - z czego robić?
    Od: "jarek d." <d...@w...tlen.pl>

    Stan obecny: mieszkanie w przedwojennej kamienicy, ogrzewanie: piece kaflowe.
    Planuję zrobić c.o. zasilane z kotła gazowego.

    Z czego wykonać instalację?
    Moje opcje:
    1. rury plastikowe klejone,
    2. rury PEX,
    3. rury miedziane.

    Ponieważ budżet jest ograniczony, a ja nie mam dwóch lewych rąk, opcje 1 i 2
    mogę wykonać samodzielnie. Opcję 3 musiałbym zlecić.

    Opcja 1 - rozprowadzałem kilka razy niewielkie instalacje wodne wewnętrzne i po
    latach (najstarsza ma coś koło 15) brak awarii, więc chyba umiem ;). Czy ten
    system nadaje do instalacji c.o.?
    Opcja 2 - nie robiłem nigdy, ale patrząc na manuale w necie wydaje mi się, że
    jest to równie proste jak plastik. Czy może nie dostrzegam jakichś niuansów?
    Opcja 3 - nie umiem i chyba nie chcę się uczyć. Wydaje mi się najsolidniejsza,
    ale... Mieszkania nie traktuję jako lokum, w którym będę mieszkał do końca
    życia, więc trwałość na 100 lat nie jest dla mnie argumentem. Z resztą - nie
    wiem, jaką trwałośc mają systemy 1 i 2.

    Acha: grzejniki będą chyba aluminiowe - widziałem w markecie, podobaja mi się, a
    cena nie zabija przy blaszakach. Coś mi się obiło o uszy, że miedź się gryzie z
    aluminium.

    Co wybrać, żeby było trwale, tanio i dało się wykonać sposobem gospodarczym?

    jarek d.

  • 2. Data: 2011-04-16 18:50:59
    Temat: Re: instalacja c.o. - z czego robić?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 16-04-2011 o 20:23:06 jarek d. <d...@w...tlen.pl> napisał(a):

> [...]
    > kaflowe.
    > Planuję zrobić c.o. zasilane z kotła gazowego.

    Jak chcesz grzejniki alu to PEX jest najlepszy, daj duże po to aby za
    wysoka temp
    nie szła z pieca wg rozsądne to max 60-70st.
    Instalację zrobisz sam bez trudu, poskręcaj złączkami, jako rozgałęzienie
    najlepiej i najprościej użyj gotowych rozdzielaczy takich jak do
    podłogówki.
    Stosunkowo tanio i skutecznie. Pamiętaj o izolacji rur w ścianie i
    przejściach
    przez ścianę bo rury pracują i będą się w tych miejscach 'przecierać'.
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-04-17 06:56:21
    Od: "jarek d." <d...@w...tlen.pl>

> [...]
    > przejściach
    > przez ścianę bo rury pracują i będą się w tych miejscach 'przecierać'.

    Dzięki.
    Mam jeszcze jedno pytanie. Co jest pewniejsze: skręcanie, czy zaciskanie?
    Zaciskarkę pewnie będę mógł pożyczyć.

    jarek d.

  • 4. Data: 2011-04-17 11:55:57
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-04-2011 o 08:56:21 jarek d. <d...@w...tlen.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki.
    > Mam jeszcze jedno pytanie. Co jest pewniejsze: skręcanie, czy zaciskanie?
    > Zaciskarkę pewnie będę mógł pożyczyć.
    Jak umiesz to zaciskaj, skręcanie też jest pewne, staraj się nie dawać
    złączek w podłodze
    tylko w miejscach do których możesz mieć dostęp, np ściana, szafka
    rozdzielacza, itp.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-04-17 18:25:59
    Od: "jarek d." <d...@w...tlen.pl>

    > Jak umiesz to zaciskaj, skręcanie też jest pewne, staraj się nie dawać
    > złączek w podłodze
    > tylko w miejscach do których możesz mieć dostęp, np ściana, szafka
    > rozdzielacza, itp.

    Dzięki
    jarek d.

  • 6. Data: 2011-04-17 20:06:32
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "jarek d." <d...@w...tlen.pl> napisał w wiadomości
    > Opcja 3 - nie umiem i chyba nie chcę się uczyć.

    jak ci ktos pokaże bedziesz umiał po 3 minutach :)

    b.

  • 7. Data: 2011-04-17 20:30:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:
    > Użytkownik "jarek d." <d...@w...tlen.pl> napisał w
    > wiadomości news:iocmqg$oas$1@news.onet.pl...
    >
    > jak ci ktos pokaże bedziesz umiał po 3 minutach :)

    ja ci jednak odradzam, 1 punkt także...

    najpewneijszy jest system zaciskany AluPEx byle nei geberit mepla...

  • 8. Data: 2011-04-18 05:50:03
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > kaflowe.
    > Planuję zrobić c.o. zasilane z kotła gazowego.

    1. Nie rób na tym. Najgorsze gówno jakie może być i do CO generalnie
    nieprzewidziane.
    2. To jest OK pod warunkiem, że rury będą schowane, np pod podłogą lub w
    ścianach. Rury muszą iść w otulinach bo pracują. Ważne by nie używać
    gównianych rur jakie można kupić w marketach (usmetrix, valsir itp
    chińszczyna) Dobra rura, np tece, vavin lub kan to zupełnie inna praca i
    inna jakość wykonania. Złączki o ile to możliwe zaprasowywane, ale użycie
    zalręcanych też jak nabardziej możliwe, byle spokojnie i dokładnie. Minimum
    narzędzi jakie muszisz mieć do pracy z tymi rurami to kalibrator
    (konieczny) - cena jakieś 17 zł i sprężyna do gięcia cena ok 20 zł. System
    można wyknać rozdzielaczowo lub jako magistrala i gałązki wyprowadzane
    trójnikami. Jeżeli byłaby to ta druga opcja to polecałbym magistralę zrobić
    średnicą 22 mm, ale wtedy konieczna będzie druga sprężyna do gięcia. Zakręty
    rób przez giećie rur a nie kolanami - kształtkami. Pozwoli to uniknąć
    przykrych zaburzeń przepływu w instalacji
    3. Z miedzi można zrobić rzeczy które mogą iść na zewnątrz ścian. Rura
    miedziana jest prosta i ładna. Zakręty należy prowadzić łukami a nie
    kolanami aby uniknąć szumów. Do miedzi też są złączki i kształtki skręcane,
    ale jeżeli nie czujesz tego - nie namawiam.

    Współpraca np miedzi z grzejnikami alu też nie jest problemem. Materiał z
    jakiego wykonane są grzejniki to stop a nie czyste alu. Stop ten nie jest
    szczególnie aktywny więc ognisk eletrokorozji też nie będzie, to wszystko
    jednak należy sprwdzić w danych producenta
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2011-04-20 08:58:38
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Oczywiście same bzdury.
    Ad.1.
    Znakomite rozwiązanie. Szczelność zapewniona na dziesiątki lat.
    Ad.2.
    Dobre rozwiązanie.Delikatniejsze niż PP.Wymagające większej staranności przy
    wykonywaniu połączeń.Raczej do C.O w konfiguracji rozdzielaczowej chociaż
    można i tradycyjnie. Droższe złączki.Generalnie unikać połączeń w miejscach
    niedostępnych. Jeśli już to zagniatane.
    Ad.3.
    Pod względem montażu najtrudniejsza. Lutowanie w miejscach trudnodostępnych
    problematyczne. Po latach często zdarzają się przecieki (naturalna korozja
    złącz).Miedź wygląda "bogato" dlatego jest uwielbiana przez nuworyszy.

    Krótko mówiąc albo PP (do centralnego i ciepłej wody STABI) albo PEX. Zawsze
    z izolacją cieplną (koszt pomijalny).

    Powodzenia.

  • 10. Data: 2011-04-21 05:23:13
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zapinio wrote:
> [...]
    > rozdzielaczowej chociaż można i tradycyjnie. Droższe
    > złączki.Generalnie unikać połączeń w miejscach niedostępnych. Jeśli

    kompletnie sie nie zgadzam

    PP nie jest idealne a drobne błędy potrafią wyleźć po latach.

    ostatnio po trzech latach u faceta w mieszkaniu puścił trójnik, pracownik
    niedoskrobał rury stabi.

    w systemie zgrzewanym równie łatwo o błędy wykonawcze jak przy miedzi.

    W systemach zaciskanych AluPex praktycznie wady sie nie zdarzają za
    wyjątkiem imho felernego systemu mepla.