  • 1. Data: 2011-02-05 11:08:00
    Temat: Solary za 1000 zł
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Są już solary za 1000 zł. Próżniowe. Heat pipe. Na szczycie rur zamontowany
    jest zbiornik 80 albo np 56 litrów. Żadnego glikolu. Bez wężownic. Tylko że
    zbiornik jest zamontowany na zewnątrz, czyli trzeba na zimę wodę spuścić.

    http://www.sunshoresolar.de/index.php?option=com_vir
    tuemart&Itemid=65&lang=de
    Nie sugerujcie się ceną 1800. Można kupić za 1000 zł.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2011-02-05 16:13:03
    Temat: Re: Solary za 1000 zł
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > http://www.sunshoresolar.de/index.php?option=com_vir
    tuemart&Itemid=65&lang=de
    > Nie sugerujcie się ceną 1800. Można kupić za 1000 zł.

    Przeciez to jest bez sensu w domu calorocznym, wyjdzie z tego jakas
    karykatura instalacji. Nie widze zadnych zalet takiego rozwiazania poza
    cena, chyba ze mowa jest o jakis domku letniskowym do ktorego przyjezdza sie
    na weekendy. Nie uprosci tez samego montazu na dachu i zwiazanej z tym
    instalacji. O zabezpieczeniu systemu przed przegrzaniem nie wspomne.
    Ale znajac Twoj sposob na zycie i wybor tzw. Twoich optymalnych rozwiazan,
    nie watpie, ze bedzie to dla Ciebie atrakcyjne rozwiazanie. Dla mnie poza
    szczegolnymi przypadkami to kompletny gniot.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2011-02-05 17:58:50
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > na weekendy. Nie uprosci tez samego montazu na dachu i zwiazanej z tym

    Nie musisz tego instalować na dachu - możesz postawić przed domem -
    koszty instalacji spadną o kilkaset PLN, nie wspomnę o kosztach
    serwisu - w razie wyjazdu będziesz mógł to przykryć...
    Solary w Polsce mają zastosowanie jedynie 8 - 9 miesięcy w roku.
    Zobacz pomiary promieniowania stacji pogodowej:
    http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.

    W grudniu i styczniu nie było praktycznie żadnego dnia, który by
    dostarczył jakąś użyteczną energię do ogrzania wody - wodę można
    spuścić ze spokojnym sumieniem - choć przypuszczam, że to ustrojstwo
    kilkanaście stopni mrozu spokojnie wytrzyma.
    Pozdr

  • 4. Data: 2011-02-05 18:19:02
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >Zobacz pomiary promieniowania stacji pogodowej:
    >http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.

    ale trzeba dopytać jak oni to mierzą - moze być tak ze jest to poziomo
    ułożone fotoogniwo czy cos w ten deseń - wiec zimą gdy słonce pada pod kątem
    16stopni to ustawienie bardzo wpływa na wynik.
    No bo przeciez trudno podejrzewac ze miernik podąza za słoncem.

    Wiec z tych 50W/m2 w styczniu zrobiłoby sie 150 - co prawda nadal mało. Ale
    gdyby zapodac sobie 50m2 to własciwie wystarczyłoby zeby dom ogrzewać. A juz
    na pewno jesienią i wiosną by było ok.

    b.

  • 5. Data: 2011-02-05 18:29:03
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > ale trzeba dopyta jak oni to mierz - moze by tak ze jest to poziomo
    > u o one fotoogniwo czy cos w ten dese - wiec zim gdy s once pada pod k tem
    > 16stopni to ustawienie bardzo wp ywa na wynik.
    > No bo przeciez trudno podejrzewac ze miernik pod za za s oncem.

    Wszystko jedno jak mierzą, choć faktycznie pomiary wydają się być
    zaniżone około 2 razy latem u nich jest 700 W?m2 w pełne słoneczne dni
    - choć powinno być 1300 - dla letnich dni kąt nie ma wielkiego
    znaczenia (mniej niż 10 %)
    Mimo wszystko można zobaczyć dni z jakimiś wyskokami promieniowania -
    to są dni gdy jest trochę słońca - na ogół temperatura wtedy jest
    bardzo niska.

  • 6. Data: 2011-02-05 20:12:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >Nie musisz tego instalować na dachu - możesz postawić przed domem -
    >koszty instalacji spadną o kilkaset PLN

    A czemu mialyby spasc?

    >, nie wspomnę o kosztach
    >serwisu - w razie wyjazdu będziesz mógł to przykryć...

    Majac normalny zestaw nie musze go przykrywac, wiec moge zalozyc gdzie
    chce...

    >Solary w Polsce mają zastosowanie jedynie 8 - 9 miesięcy w roku.
    >Zobacz pomiary promieniowania stacji pogodowej:
    >http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.

    To jest promieniowanie na powierzchnie pozioma.

> [...]
    >spuścić ze spokojnym sumieniem - choć przypuszczam, że to ustrojstwo
    >kilkanaście stopni mrozu spokojnie wytrzyma.

    Ale jak chcesz to spiac z instalacja w domu?
    Ma to byc podstawowy zasobnik wody? Wtedy straty beda kosmiczne. Jak
    dodatkowy to dobre do domku nad jeziorem.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2011-02-05 20:16:49
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > zbiornik jest zamontowany na zewnątrz, czyli trzeba na zimę wodę spuścić.

    eee... to już lepiej tak:
    http://www.thegoodhuman.com/2009/06/09/solar-space-h
    eater-made-from-soda-cans-an-old-window/

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2011-02-05 21:22:06
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Ale jak chcesz to spiac z instalacja w domu?
    > Ma to byc podstawowy zasobnik wody? Wtedy straty beda kosmiczne. Jak
    > dodatkowy to dobre do domku nad jeziorem.

    Najprościej jest to dać szeregowo przed normalną instalację do CWU.
    Czyli jak zużywasz wodę to do np nominalnego Bojlera doprowadzana jest
    woda z tej instalacji.
    Zalety tego rozwiązania:
    - brak pompki (nikt nie musi kombinować jak i co nastawić optymalnie)
    - brak sterownika
    -brak zużycia energii
    -w przypadku braku prądu też pracuje
    -elementy instalacyjne śmiesznie tanie np rurka alupex będzie super
    zamiast np miedzi czy nierdzewki
    -pewnie jest to tak obliczone, że dzień grzania bez odbioru nie
    powinien zagotować zbiornika - nie trzeba wymieniać glikolu,
    odpowietrzać etc.

    Dlaczego straty mają być kosmiczne ?
    Przykładowo bojler stoi w piwnicy (temperatura 15 C) ma temperaturę 55
    W tej instalacji np temperatura zewnętrzna 0 (55 C w środku) to strata
    jest wyższa o 20 %, ponadto straty na przesyłaniu są tylko wtedy gdy
    pobierasz wodę a nie np przez 10 godzin gdy pompka kręci glikolem.

    Zupełnie poważnie takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet, rozumiem że
    ktoś zainteresowany drogą i skomplikowaną instalacją może widzieć tu
    jakieś niedogodności..... Podobnie też instytucje żyjące z dopłat do
    instalacji do instalacji solarnych.
    Pozdr

  • 9. Data: 2011-02-05 21:28:27
    Od: robertr <e...@o...pl>

    I jeszcze jedno w tym systemie będzie np opłacało sie podgrzać wodę
    nawet o kilka stopni np z 10 C do 15 C. Prawdopodobnie jego próg
    zadziałania będzie znacznie poniżej progu tradycyjnych instalcji
    solarnych. Czyli zupełnie lepiej będzie sobie radził wtedy gdy słońce
    jest takie sobie... albo prawie go nie ma.
    Pozdr

  • 10. Data: 2011-02-05 23:11:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    v.googlegroups.com...

    >Najprościej jest to dać szeregowo przed normalną instalację do CWU.
    >Czyli jak zużywasz wodę to do np nominalnego Bojlera doprowadzana jest
    >woda z tej instalacji.

    Tylko ze jak zakrecisz ciepla wode to zwykle kilkanascie metrow rury
    stygnie.

    >Zalety tego rozwiązania:
    >- brak pompki (nikt nie musi kombinować jak i co nastawić optymalnie)

    Jeden raz.

    >- brak sterownika
    >-brak zużycia energii

    20-30W, praktycznie bez znaczenia biorac pod uwage, ze nie tylko 80l mozna
    nagrzac.

    >-w przypadku braku prądu też pracuje

    fakt, ale sa UPS'y

    >-elementy instalacyjne śmiesznie tanie np rurka alupex będzie super

    nie 16mm

    >zamiast np miedzi czy nierdzewki
    >-pewnie jest to tak obliczone, że dzień grzania bez odbioru nie
    >powinien zagotować zbiornika - nie trzeba wymieniać glikolu,
    >odpowietrzać etc.

    Fakt, ale co zrobisz jak wyjedziesz na urlop?
    Nie doczytalem ile to ma rur, ale dla zbiornika 80L to musi byc maly
    kolektorek. Latem 20 rur moze wode zagotowac.

    Dlaczego straty mają być kosmiczne ?

    Bo kolektory tradycyjne pracuja rowniez przy mocno ujemnych temperaturach.

    >Przykładowo bojler stoi w piwnicy (temperatura 15 C) ma temperaturę 55
    >W tej instalacji np temperatura zewnętrzna 0 (55 C w środku) to strata
    >jest wyższa o 20 %,

    I to malo?

    > ponadto straty na przesyłaniu są tylko wtedy gdy
    >pobierasz wodę a nie np przez 10 godzin gdy pompka kręci glikolem.

    Przy temperaturach w okolicy zera pompa nigdy nie pracuje przez 10 godzin,
    bo zwyczajnie slonce nie swieci tak dlugo i nie wiem o jakich stratach
    piszesz w zwiazku z tym.

> [...]
    >ktoś zainteresowany drogą i skomplikowaną instalacją może widzieć tu
    >jakieś niedogodności..... Podobnie też instytucje żyjące z dopłat do

    Tak powaznie to co piszesz ma sens, dopisalem tylko swoje watpliwosci. Nie
    jakies bezwzglednie skazujace ten pomysl na niepowodzenie, ale wg. mnie nie
    sa nieistotne.
    Co jeszcze widze nie tak? Prezentowany przez Ciebie sposob jest dobry w
    sytuacji kiedy kolektor stoi na ziemii, niestety chyba rzadko kiedy moze
    stac. Dach z uwagi na oczywiste zalety wydaje sie byc najlepszym miejscem
    zakladajac wlasciwe polozenie horyzontalne, choc montowanie w tzw. ogrodzie
    tak czy tak z innych wzgledow bedzie lepsze. Warunek, jest na to optymalne
    miejsce. Pakowanie na dach baniaka 80 litrow bedzie co najmniej malo
    estetyczne i dalej to tylko 80 litrow.

    Pozdro.. TK